Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Veldig dumt spørsmål, men spør likevel. For å få deres betraktninger. 

Nå er det forbudt å reise på hytta. Der skulle være noen unntak, men jeg har ikke lest hele vedtaktet enda. Om det under hele tatt er klart. Har søkt, men ikke funnet. 

Det jeg lurer på er om det vil være greit å reise på hytta på dagstur? Tenker på påsken og skitur og våren fremover. Dette blir jo for dem som har hytte så nært at det er verd turen i bil frem og tilbake. 

Det er helt sikkert ikke ønskelig at man da handler i hyttekommunen, men det kan man jo gjøre på forhånd i hjemkommunen. 

Jeg føler nesten det blir litt som at hvis man ikke kan dette, så kan man heller ikke forlate kommunen for å dra på annen tur? Skitur, fjelltur etc som ligger utenfor bostedskommune. 

Hva tenker dere? Frisk luft og turer med god avstand til folk er jo bra. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke lov. Man skal unngå fritidsreiser. 

Anonymkode: 62161...757

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Nei, NEI, NEI!

Anonymkode: a2215...1ed

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Las om det for noen dager siden, da sto det det var lov så lenge det ikke var over 12 eller 24 timer (husker ikke hvor mange). Om det er samme regler nå vet jeg ikke. Og om det er spesielt lurt er jeg heller ikke sikker på

Anonymkode: 3c4a9...69b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Om man f.eks bor ved en kommungrense, er det jo ikke forbudt å ta en skitur over grensa....

Anonymkode: ca5aa...e32

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Anonymkode: 24ad6...172

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

NEI. Dere kan ikke reise på hytta, punktum finale. Ikke noe om, ikke noe men. 

Anonymkode: c9165...8ef

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes ikke unntak, for loven. Man skal ikke på hytta.

Anonymkode: 423a4...e3e

• Liker 3
Skrevet

DET ER IKKE LOV TIL Å VÆRE PÅ HYTTA I DENNE SITUASJONEN! 
Vær så snill å skjønn alvoret!! 

Se oppover Hallingdal, de av de som bor der, er det der det er mest hytter i nærheten. 

Om du bruker et offentlig toalett, om du går på butikken, betaler med kort, og uansett tar på ting, så utsetter du deg selv og andre for smitte! 

Håper folk klarer å holde seg hjemme snart! Begynner å bli utrolig lei «unntak». 

Måtte på butikken idag, valgte å dra hjem uten å gå inn. Var mange jenter i flokk utenfor butikken, som stod tett og tok Selfies med den nye rosa isen. De var ikke fra denne kommunen.. blir så irritert. Dette er alvorlig, folk dør, folk ligger syke, og folk er innestengt i hjemmene sine! Ta det på alvor! 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Ikke hytte, men campingplass. Vi hadde planer om å hente vogna hjem da den likevel skal flyttes. Skal ha den til fukttest og service også. 
Har ikke tenkt å oppholde oss der, bare hente vogna.

Noen som vet om det er innafor? 

Anonymkode: f9c1b...05b

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke hytte, men campingplass. Vi hadde planer om å hente vogna hjem da den likevel skal flyttes. Skal ha den til fukttest og service også. 
Har ikke tenkt å oppholde oss der, bare hente vogna.

Noen som vet om det er innafor? 

Anonymkode: f9c1b...05b

De har sagt at nødvendig vedlikehold og skadeforebygging er ok. Feks hvis omrpdet får voldsomt snøfall og man må måke snø av taket. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hytteforbud-forskrift

Trer i kraft straks

Forskrift 15. mars 2020 nr. 294 om karantene, isolasjon og forbud mot opphold på fritidseiendommer mv. i anledning utbrudd av Covid-19

Forskrifta gjeld for alle som oppheld seg i Noreg, og gjeld også Svalbard og Jan Mayen.

Forskrifta trer i kraft straks, bortsett frå forbodet mot å ta opphald på fritidseigedom i anna kommune, som trer i kraft når Helse- og omsorgsdepartementet bestemmer. Reglane vil gjelde fram til 1. april, med moglegheit for forlenging.

Forbudet om å oppholde seg på fritidseiendom i annen kommunne tredte i kraft 19 mars. Derfor:

Forskrifta inneber også forbod mot å opphalde seg på fritidseigedom i ein annan kommune:

Dersom ein har fritidseigedom i ein annan kommune enn der ein er folkeregistrert, er det forbode å ta opphald på denne. Kun strengt nødvendig vedlikehald eller tilsyn for å hindre store materielle skadar er tillate.

Forbodet har enno ikkje tredd i kraft, men vil byrje å gjelde når Helse- og omsorgsdepartementet bestemmer.

Forbodet vil gjelde alle. Ikkje berre personar i karantene eller isolering.

Anonymkode: fe32b...f8c

AnonymBruker
Skrevet

Kommer ikke til å reise på hytta for å være der, bare så det er sagt. 
Men for vår del er det egentlig idiotisk å bli nekta å dra på hytta. Den ligger under en times kjøring fra oss. Samme øy, men en annen kommune. Vi MÅ handle hjemme for der er ikke butikk. De som bor der MÅ hit for å handle nettopp fordi det ikke er butikk der. 
De som bor det bruker lege og tannlege her. Det er politi, brann, sivilforsvar etc her som brukes der. Så i «praksis» er det samme kommune, men ikke på papiret. Er vel bare skattepenger etc som går til en annen kommune😂

Anonymkode: 52606...75f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er forbud mot å oppholde seg på hytte/fritidseiendom. Ingen forskrift om at man ikke kan gå en tur i skogen like ved...

Men drar man til annen kommune bør man ikke gå på butikken der osv. Og ved de minste symptomer drar man rett hjem.

Anonymkode: 6d48d...f6f

AnonymBruker
Skrevet

Kan dere ikke bare holde dere i ro i disse krisetider. Alle har det kjipt nå. Please vær med på denne dugnaden.

Anonymkode: c5448...e58

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det neste er vel at man må ha et skriftlig pålegg om å ikke krysser kommunegrensa. Eller å krysse dørstokken. Folk klarer ikke å tenke sjæl, så da er det lov atter lov og straff som gjelder. Bruk huet da folkens!! 

Anonymkode: e032a...08d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Folk som ikke klarer å holde seg i ro noen uker må ha noen diagnoser. Det er ikke normalt å være så rastløs at man ikke klarer å holde seg der man bor noen uker. 

Anonymkode: 7f484...dcb

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det neste er vel at man må ha et skriftlig pålegg om å ikke krysser kommunegrensa. Eller å krysse dørstokken. Folk klarer ikke å tenke sjæl, så da er det lov atter lov og straff som gjelder. Bruk huet da folkens!! 

Anonymkode: e032a...08d

Litt vanskelig å ikke krysse dørstokken for oss som må på jobb hver dag. Men, når jeg ikke jobber er jeg hjemme. Jeg dropper besøk hos kjæresten som bor i et annet fylke... Må lufte bikkja, men det gjør jeg i nabolaget, der jeg ikke treffer en levende sjel. 

Anonymkode: 70cae...607

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere kan fortsatt bli syk når dere er der ;) Dessuten så får dere et forklaringsproblem dersom militæret banker på OG lite sannsynlig at de vil brøyte og åpne bommer til hyttefelt.

Anonymkode: f18ed...296

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor dette voldsomme raseriet mot folk som har hytter?

Alle jeg kjenner som IKKE har hytte er rasende. (Misunnelse???)

Mange jeg kjenner som bor i hyttekommuner har et generelt hat mot hyttefolk, selv om det er hyttefolket som gir dem inntekt til å leve av. (Gyllen mulighet til å få «sparket» disse forferdelige hyttefolka litt.)

Og så var det dette helsevesenet som var så forferdelig dårlig, og som ikke kunne ta imot 25 000 hyttefolk. Men når Høie nå vil tillate at kun noen få karantenefamilier kommer (som ikke skal kontakte lokale), er det plutselig de farlige smittebombene fra Oslo som er problemet, og ikke dimensjoneringen av helsevesenet. Si det som det er, da! Ikke gjem dere bak at dimensjoneringen av helsevesenet er for dårlig. 

Og bygdeordførerne klaget over hyttefolk som ikke gjorde som myndighetene sa, men en viss ordfører sa i dag at han skal aktivt motsette seg at folk følger den nye hytteforskriften og setter seg i karantene på hytta. Ja, han skulle fysisk avsperre hele hyttefeltet. Og slik motarbeiding av myndighetene mener han altså er greit... Greit å vite! 

Anonymkode: 1afb7...c1b

• Liker 9
  • Opprett ny...