Gå til innhold

Hvor ofte er det vanlig å være syk med forkjølelse eller influensa?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor ofte er dere syke med forkjølelse og/eller influensa? Hvorfor er det så stor forskjell fra person til person? Noen er «aldri» syke, mens noen har flere forkjølelser i året virker det som.

Jeg er 35 år og aldri forkjølt, men har hatt «influensa» ca hvert femte år, eller sjeldnere. Den typen hvor man har feber og er dårlig i en ukes tid. 

Anonymkode: 52e87...6be

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Influensa er i snitt hvert 8.år, men ikke alle blir syk selv om de er bærer. Forkjølelse har de fleste i alle fall en gang i året.

Anonymkode: 636be...908

AnonymBruker
Skrevet

Har forkjølelse relativt ofte i løpet av et år, men over ti år siden sist influensa. Vet ikke hva som er normalt, annet enn at forkjølelse er mye vanligere.

Anonymkode: f4769...8df

AnonymBruker
Skrevet

Gjennomsnittet leste jeg var 5-7 dager ved influensa. Jeg derimot har vært syk i 9 dager nå..

Anonymkode: 08cf0...dec

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 42, hatt influensa en gang. Før jeg fikk barn, gikk det 3-4 år mellom hver forkjølelse. Etter jeg fikk barn, så har jeg 7-8 i året. Kjempemoro kan du si. Mamma pleier å få influensa hvert år, men hun og hadde aldri forkjølelse før jeg fikk barn. Men hun får alt vi har. 

Anonymkode: 907b5...4f5

Skrevet

Har ca 10 forkjølelser i året.

Tror ikke jeg har hatt influensa.

Jobber i bhg

AnonymBruker
Skrevet

Siste gang jeg hadde influensa var i desember 2016. Før det var desember 2008. 
Forkjølet er jeg som regel et par ganger i året, og gjerne i oktober/november og i februar/mars. Jobber i barnehage og er utsatt for mye smitte. 

Anonymkode: 0f655...8ae

AnonymBruker
Skrevet

Hatt influensa 2 ganger fra jeg var 20 til 40 år. Da jeg røyka var jeg forkjøla ca 6-7 ganger i året .  Nå har jeg vært røykfri i 2 år,  og har vel hatt en mild forkjølelse på de 2 årene. 

Slutta foresten å røyke da jeg hadde influensa sist . 2 uker i senga👍

Anonymkode: 5b9b5...ecd

Skrevet

Jeg er snart femti år og har hatt influensa to ganger i mitt liv. I 1990 og i 2012. Forkjølet har jeg vært titt og ofte. Gjerne to - tre ganger pr. år. Etter at jeg sluttet å røyke for drøyt to år siden har jeg imidlertid ikke vært forkjølet heller før nå for en ukes tid siden. Forskjellen på influensa og forkjølelse er, i hvert fall for min del, enorm så jeg lurer ikke på om det er det ene eller det andre. Sist gang jeg hadde influensa var jeg bl.a. ikke i stand til å gå de få skrittene fra sengen min og inn på toalettet så jeg krabbet rett og slett. 

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjennomsnittet leste jeg var 5-7 dager ved influensa. Jeg derimot har vært syk i 9 dager nå..

Anonymkode: 08cf0...dec

Jeg har hatt influensa to ganger i mitt liv, 15 år mellom hver gang. Og jeg lå i senga i ei uka. Første dagene husker jeg ingenting av. Og det tok ca 2 uker før jeg var på jobb igjen siste gangen. I tillegg var jeg sliten et par uker etterpå. 

Så at det i snitt er 5-7 dager tror jeg kun er den fasen man et veldig dårlig...

Anonymkode: b6014...830

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Leo skrev:

Jeg er snart femti år og har hatt influensa to ganger i mitt liv. I 1990 og i 2012. Forkjølet har jeg vært titt og ofte. Gjerne to - tre ganger pr. år. Etter at jeg sluttet å røyke for drøyt to år siden har jeg imidlertid ikke vært forkjølet heller før nå for en ukes tid siden. Forskjellen på influensa og forkjølelse er, i hvert fall for min del, enorm så jeg lurer ikke på om det er det ene eller det andre. Sist gang jeg hadde influensa var jeg bl.a. ikke i stand til å gå de få skrittene fra sengen min og inn på toalettet så jeg krabbet rett og slett. 

Ja, og det er så mamge som ikke har hatt influensa som tror at en kraftig forkjølelse er influensa.

Jeg har trodd jeg skal dø de to gangene jeg hadde influensa..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er i 30 årene. Sist jeg hadde influensa var i 2008/2009. Hadde en forkjølelse med feber i noen dager i januar 2019. Pleier å få forkjølelse/sår hals/hoste (uten feber) noen dager ca 2 ganger per år.

Anonymkode: 59db5...be4

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt influensa to ganger i mitt liv, 15 år mellom hver gang. Og jeg lå i senga i ei uka. Første dagene husker jeg ingenting av. Og det tok ca 2 uker før jeg var på jobb igjen siste gangen. I tillegg var jeg sliten et par uker etterpå. 

Så at det i snitt er 5-7 dager tror jeg kun er den fasen man et veldig dårlig...

Sier meg enig. Sist jeg hadde influensa, i 2016, var jeg syk i 2 uker. Hadde feber i over en uke, flere dager i strekk med over 40. Klarte knapt å stå oppreist. Det tok over en måned før jeg følte meg helt frisk. 

Anonymkode: 0f655...8ae

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, og det er så mamge som ikke har hatt influensa som tror at en kraftig forkjølelse er influensa.

Jeg har trodd jeg skal dø de to gangene jeg hadde influensa..

Samme her. Var overbevist på at jeg hadde fått akutt leukemi ( mange av de samme symptomene) 

Anonymkode: 5b9b5...ecd

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er i 30 årene. Sist jeg hadde influensa var i 2008/2009. Hadde en forkjølelse med feber i noen dager i januar 2019. Pleier å få forkjølelse/sår hals/hoste (uten feber) noen dager ca 2 ganger per år.

Glemte å si at jobber i bhg og er utsatt for mye smitte😅

AnonymBruker
Skrevet

Kommer ikke det an på immunforsvaret, håndhygiene og være tett på mange mennesker?

Jeg har hatt influensa to ganger de siste 3 årene, og begge fikk jeg etter å ha vært på reise. Jeg er veldig flink til å ta meg på ansiktet og kanskje ikke vært like bevisst på ekstra håndhygiene da.

Før det har jeg egentlig ikke hatt influensa siden jeg var liten, men vet om noen som får influensa hele tiden.

Forkjølelse pleier jeg egentlig nesten aldri å få. Jeg kan nyse og være snufsete fra tid til annen.

Anonymkode: bb867...140

AnonymBruker
Skrevet

Er 37 og hatt influensa 2 ganger. Når jeg røyket var jef masse forkjølet. Når jef slutta var jeg omtrent aldri forkjølet. Før jeg fikk barn. Har være mer forkjølet enn ikke siden bhg start i august. Men ikke sengeliggende. Vært på jobb hele veien. 

Anonymkode: 76b25...1f2

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke hatt influensa på mange år, siden jeg var rundt 8 år.. Forkjølet er jeg i snitt en halv gang i året, og får en sjelden gang i blant spysyke av noe slag, kanskje en gang hvert 2-3 år. Er omtrent aldri syk og blir sjeldent virkelig dårlig, det bryter liksom aldri skikkelig ut hos meg og går veldig raskt over når jeg først blir syk.

Anonymkode: ad8a5...e6a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...