Gå til innhold

Vi vurderer og tenker, og planlegger...(langt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som jeg har skrevet her for ikke så lenge siden så har snuppen og jeg bestemt oss for å reise til utlandet og gifte oss. I utgangspunktet hadde vi satt datoen 8.juli 2006. Men det ser nå litt usikkert ut, for vi oppdaget at de ikke foretar vielser på lørdager nødvendigvis i utlandet. Det tenkte jo ikke vi på :tunge1:

Vel, har en hel brøyte med spørsmål! hehe..

Først tenkte vi på sjømannskirken i Mallorca, men vi har etter vurderinger slått det fra oss. Vi så for oss et romantisk øybryllup, men praktiske mennesker som vi er så begynte vi å tenke litt på hvor varmt det kan bli og ingen av oss er så glad i altfor mye varme.

Dessuten, etter å ha sjekket ut dette med Mallorca så oppdaget vi at det vil koste oss sinnsykt mye, og vi prøver å få til et økonomisk lurt bryllup. (Det er ikke selve bryllupet med festen og alt det der som er viktig for oss. For oss er det viktigste å kunne si ja til hverandre.)

Samboeren min er kristen, så han vil veldig gjerne gifte seg kirkelig. For meg spiller det ingen rolle. Men han har begynt å vurdere ambassader etterhvert som vi har kikket på nettet over aktuelle steder.

Nå har vi kikket litt på ambassaden i Haag. Så nå er altså Nederland oppe til vurdering. :wink: Er det noen her som har giftet seg der? Som kunne tenke seg å sende meg en PM med litt info? Eller noen som bor der som hadde hatt mulighet til å gi meg litt info om steder der?

Iallfall så er planen vår slik:

- reise ned til stedet vi kommer frem til ca. 3-4 dager før bryllupet. Ta med oss kun forloverne våre.

- gifte oss på den aktuelle dagen, og gå til et "luksuriøst" og spise middag o.l. med forloverne. Et sted som vi kan ha en liten "fest" etterpå, bare oss 4.

- reise tilbake til hotellet og overnatte hvor vi oppgraderer rommet for bryllupsnatta.

- Forloverne reiser hjem en dag eller to etterpå (vi ønsker at de blir med når vi reiser nedoer)

- vi fortsetter bryllupsreisen noen dager til, enten på samme sted eller at vi forflytter oss til et annet sted.

- evt en liten bryllupsfest etter vi kommer hjem, med venner.

Vi er ganske avhengige av å sette opp et budsjett før vi kan sette en absolutt dato, da vi må spare penger siden vi betaler alt selv.

Vi har i utgangspunktet tenkt juli 2006, men senere på året er også aktuelt (evt. november 06 da vi har 3årsdag).

Sånn vi har tenkt det sålangt så har vi tenkt å betale enten flyreisen og/eller overnattingen for forloverne. Hva er mest vanlig?? Vi vet at vi ikke må ha med forloverne, at de bare kan skriver under forlovererklæringen før vi reiser, men vi ønsker å ha dem med oss da de naturlig nok er våre beste venner.

Er det noen som har peiling som kunne tenke seg å dele litt råd og erfaringer?

Vi har notert ned det vi tror vi trenger å sette opp i budsjettet sålangt, men er ikke sikker på hvor mye vi skal skrive opp i cirka-priser. Så vi får se etterhvert.

Det viktigste i første omgang er å finne sted og tid, og priser for reise og overnatting. Og hvordan vi gjør det med overnatting, om det finnes noen reisearrangører som hjelper til med bryllup og slikt. Så inne på kuoni.co.uk, men da vi sendte mail fikk vi beskjed om at det kun var for Engelske borgere. ¨

Er det noen som har lyst å hjelpe oss? Jeg vet ikke riktig i hvilken ende det lønner seg å starte eller noe, jeg.. :oops:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

27 som har lest, men ingen som har noen tips eller råd?? :(

Skrevet

Hva med å gifte dere i Sjømannskirken i Rotterdam da...den er så koselig. :)

Skrevet

Har de sjømannskirke i Rotterdam? Det var jeg faktisk ikke klar over! Men om de har det så skal jeg jammen undersøke mulighetene for det.

Takk!

Skrevet

Sjekket på sjomannskirken.no nå og der står ikke Rotterdam nevnt som et alternativ hvor man kan gifte seg. De har ikke vigselsrett, de kan kun ha en seremoni for oss. Så da må vi gifte oss et annet sted først. Dermed er det ike aktuelt for oss.

Skrevet

Spør Sven O, han giftet seg jo der. :hoho:

Nei seriøst, jeg har ikke peiling på bryllup i utlandet... Beklager.

Skrevet

Vet at man kan gifte seg i Italia i forskjellige kirker / town halls selv om man ikke er italiensk, men er ikke helt sikker på hvor mye det koster. Vi har et australsk vennepar som skal gifte seg i Firenze i januar, kan sjekke hvem de har kontakt med hvis det er av interesse?

Skrevet
Sjekket på sjomannskirken.no nå og der står ikke Rotterdam nevnt som et alternativ hvor man kan gifte seg. De har ikke vigselsrett' date=' de kan kun ha en seremoni for oss. Så da må vi gifte oss et annet sted først. Dermed er det ike aktuelt for oss.[/quote']Ok, men det er jo prest der....trodde de hadde lov til å vie jeg. :)
Skrevet

Sorry....var jeg som ikke tenkte langt nok når det gjaldt Sjømannskirken. Den ligger jo på nederlandsk "jord"....mens ambassaden er norskt territorium.....derfor kan ikke en prest i Sjømannskirken foreta selve vigselen.

Gjest Embla s
Skrevet

Er det ikke ofte slik at papirene må ordnes juridisk på rådhuset eller i kirken i Norge på tross av at man vier seg annet sted?

Når det gjelder økonomi, tenker jeg at dere må jo bare bestille hotellrom (og evt oppgradere dette for bryllupsnatten) på vanlig måte i den byen dere skal gifte dere, når det gjelder resturant, kan dere spørre på hotellet. (vet om mange som spør etter "passende sted å fri" - da får de anvisning til romantiske og mer luksuriøse spisesteder ;). Økonomisk blir det jo som om dere skulle dratt på langweekend med romantisk tilsnitt!

Når det gjelder forloverne, blir det jo litt opp til dere og dem hvem som betaler hva. Kanskje de vil bruke dette som en start på en tur videre, slik dere skal gjøre det? Det kan jo være lurt å høre litt med dem om de har noen tanker om land/by, spesielt hvis det blir kostbart for dem, slik at de kan kombinere bryllupp med å få sett ting de gjerne vil :)

Skal dere ikke be noe familie?

Lykke til med planlegging! Tror jeg ville hørt med ambassader i akutelle land ang dette med å gifte seg.

Kom på: Hvis du tenker økonomi, så kan du jo prøve å finne et antrekk som du også kan bruke senere (med mindre du går for vanlig brudekjole ;), ev. en kjole du kan farge, eller en fin drakt el.l. du kan bruke ved andre anledninger også ;)

Skrevet

Tusen takk for alle svar jeg har fått.

Jeg har sjekket ut alt med papirer og lignende, og sendt mailer med den norske ambassaden i Haag, så nå vet jeg det meste rundt papirene. Det eneste vi må gjøre i Norge på forhånd er prøving av ekteskapet.

Vi skal ikke be noe familie, da det er "halvveis hemmelig bryllup" :wink: Og vi ønsker å være kun forlovere og oss tilstede. Men vi skal få ordnet så noen filmer da, slik at familie og andre venner kan få se når vi kommer hjem.

Visste ikke at Sven O. giftet seg der. Men han er ikke den eneste, heldigvis :ler:

Våre forlovere kommer ikke til å reise videre, har allerede snakket med dem om det. Men det jeg synes er litt "ekkelt" å snakke med dem om er altså hva vi skal betale, siden det er vi som inviterer dem med oss for at vi skal gifte oss så føler jeg at egentlig burde kanskje vi sagt at vi skulle betale alt? Vi vet jo at begge våre forlovere vil si at det ikke er noe problem at de betaler en av delene selv, men det er alltid litt ekkelt sånt likevel da.

Vi er iallfall i gang med planleggingen nå, og vi har bestemt oss for ambassaden i Haag. Vi har sendt mailer rundt omkring, og vi har fått en dato vi ønsket som er ledig. :wink:

Embla: Kunne nok valgt noe slikt som kjole, ja, men jeg skal ha en skikkelig brudekjole :wink:

Takk for tips alle sammen!

Gjest Embla s
Skrevet

Hva hvis dere spanderer reisen da (hvis dere er ute i god tid finner dere kanskje noen billige billetter?) også spanderer dere middag begge dagene, også ordner de overnatting selv? Da får jo de seg en svært rimelig tur, og da kan de selv velge hvor mye de vil legge i overnattingen?

Ordentlig brudekjole ja :wink: Det skjønner jeg godt at du vil :)

Skrevet

Det var lurt, Embla! Tusen takk for tipset.

Det skal jeg jammen sjekke ut hva de sier til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...