Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk min første jobb for nesten en måned siden og jobben er ikke påvirket av coronaen. Jeg spurte sjefen om hvordan det var med lønn og når man fikk den og han sa at jenter som meg må møte på på lønningskontoret og be om lønningsposen. Jeg tok derfor bussen i 20 minutter for å komme til lønningskontoret som ligger på hovedkontoret også da jeg spurte damen om å få lønningsposen min så bare lo hun av meg. Det kom tre andre kolleger av henne inn på kontoret også fortalte hun til de hva jeg hadde sagt også lo de av meg alle sammen. Jeg ble så flau og styrtet ut av kontoret og istad sendte jeg oppsigelse på mail til sjefen for de har tydeligvis ansatt meg uten å skulle betale meg lønn. Er dette lov? Kan jeg saksøke de?

Anonymkode: e03b3...a53

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tipper at det her er en spøk som gikk (ekstremt) dårlig. Du har da vel skrevet under en kontrakt? Der skal gjerne kontonr som lønnen skal føres på stå og datoen du skal få lønn. 

Anonymkode: b8b0e...be7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så klart de har tenkt å betale deg lønn. Som den over meg sier, i kontrakten står det som regel når lønn er og du skal også ha fylt ut skjema med dine opplysninger og konto nr. 

Og si opp jobben uten å ha noe annet å gå til?  Ikke bra. Ring og fortell hva som skjedde - og at den spøken ikke var så god. Og si at du også overreagerte litt så at du vil ha jobben tilbake. 

(men, tenkte du ikke på å spørre foreldre eller andre om råd eller hjelp i denne situasjonen?)

Anonymkode: 0b2a4...dc2

AnonymBruker
Skrevet

Håper dette er en spøk, for visst ikke vet jeg ikke hva jeg skal si en gang. Det var åpenbart en spøk, og du burde sjekke kontrakten for hva som står der. Er ikke en gang uvanlig å hoppe over en utbetaling om den er like etter du startet feks, så var ingenting å stresse med.

Men igjen, velger å tro det her er kødd, ingen kan være så dumme. 

Anonymkode: a925a...4ba

Skrevet

Lønningspose er noe fra gamle dager. Da regnet lønningskontoret ut hvor mye du skulle ha i lønn og la det beløpet i fysiske penger oppi en konvolutt("pose") som ble gitt til den ansatte på lønningsdag.

Praksisen er byttet ut med overføring til kontoen din. Kontonummeret du vil ha lønna inn på blir som regel skrevet opp i arbeidsavtalen, eller registrert på et eget skjema i starten på arbeidsforholdet.

Dette var nok en spøk fra sjefen din sin side som gikk feil. Forklar dette til sjefen, forvent en unnskyldning og så trekker du oppsigelsen tilbake om du vil fortsette.

Deretter sender du en e-post til lønningskontoret og ber om opplæring og informasjon siden dette er din første jobb.

AnonymBruker
Skrevet

😂 😂 😂 

Anonymkode: 14ace...faa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, nomore82 said:

Lønningspose er noe fra gamle dager. Da regnet lønningskontoret ut hvor mye du skulle ha i lønn og la det beløpet i fysiske penger oppi en konvolutt("pose") som ble gitt til den ansatte på lønningsdag.

Fikk man virkelig penger i poser/konvolutt? 

Dette var nok en spøk fra sjefen din sin side som gikk feil. Forklar dette til sjefen, forvent en unnskyldning og så trekker du oppsigelsen tilbake om du vil fortsette.

Kan jeg søke fri rettshjelp...kan NAV hjelpe meg?

Anonymkode: e03b3...a53

AnonymBruker
Skrevet

Beklager, dårlig trolletråd....

Anonymkode: 18eb8...739

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

På de gamle lønningsposene så sto det antall timer * timer, fratrukket skatt, og hvor mye som ble utbetalt. Pengene lå ipoden og ble utbetalt en gang i uka. 

Anonymkode: 3a4d8...634

AnonymBruker
Skrevet

Troll 

Anonymkode: 206a6...8b2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...