Gå til innhold

Solarium og dusjing.

Fremhevede innlegg

Gjest Gjesta
Skrevet

Stemmer utsagnet om at man ikke bør dusje rett etter solarium, for da har soltimen ingen eller liten effekt?

I tilfelle hvorfor?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg kan ikke skjønne hvorfor det skal være tilfelle. Strålingen påvirker jo melanindannelse (tror det er det riktige navnet!) dypt nede i huden, og den kan du ikke påvirke med en enkel dusj. Det er også derfor at den brune fargen ikke kommer med en gang, men etter en tid.

Tror jeg.

Skrevet

Det har absolutt ingenting å si.

Gjest Gjesta
Skrevet

Nei, jeg kan ikke skjønne det jeg heller, men da jeg var på SATS og trente i stad, og skulle gå inn i solariumet etterpå, sa instruktøren at jeg burde sole meg først og trene etterpå, slik at det gikk lengre tid før dusjen. Jeg stusset litt, og tenkte at dette er en myte fra åttitallet, men sa ingenting...........

Gjest Gjesta
Skrevet

Nei, det stemmer ikke. Det stammer fra 80-tallet, når solarium var "hot". Da sa man at man ikke skulle dusje etterpå for at de skulle slippe å måtte innstallere dusjer i solstudioene,... :)

Gjest Gjesta
Skrevet
Nei, det stemmer ikke. Det stammer fra 80-tallet, når solarium var "hot". Da sa man at man ikke skulle dusje etterpå for at de skulle slippe å måtte innstallere dusjer i solstudioene,... :)
:ler:

Da skal jeg fortsette å sløve i solariumet etter trening, for det er bare sååå deeeeilig...... :sjarmor:

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg har tatt solarium både før og etter trening, og foretrekker etter. Jeg blir så varm av solarium at det blir vanskelig å trene komfortabelt etterpå.

(men nå har jeg vært flink og ikke vært i nærheten av solarium på et halvt år.)

Gjest Gjesta
Skrevet

For meg er det mamma-har-vært-flink-å-trene-belønning......... :ler:

Jeg nyter å ligge halvdød og nytrent i sola og halvsove...og særlig når jeg kommer hjem til nylagte unger :wink:

Gjest Gjesta
Skrevet

Huff, jeg leste nylagde unger :ler: ...

Solarium gjør godt for en stiv kropp, ja.

Gjest Gjesta
Skrevet

Nylagde unger blir det nok ikke flere av her i gården...... :wink:

Gjest Bellatrix
Skrevet

Solarium gjør godt for en stiv kropp, ja.

Jeg også. Så for meg Tex komme hjem til ferske unger. :ler:

Skrevet
Stemmer utsagnet om at man ikke bør dusje rett etter solarium, for da har soltimen ingen eller liten effekt?

I tilfelle hvorfor?

Det jeg har hørt er at bruningsprosessen fortsetter også en stund etter at du er ferdig med solingen, og at dusjing vil avbryte denne pga. avkjøling eller no' sånt... Men sannelig om jeg vet :klø: Jeg har nå dusjet fra 5 min til 5 timer etter soltimen og kan ikke si jeg har merket noe forskjell...

Gjest Gjesta
Skrevet
Spørsmål 11:  

Kan jeg dusje etter soling?

Svar:  

Ja, det er klart du kan det. I den tiden da solariumbruk kom skikkelig i gang her i landet, het det at man skulle vente ca. 4 timer etter soling før man dusjet. Dette er ikke riktig.

Det blir hevdet at påstanden ble til fordi solsenger da ikke inneholdt skikkelige vifter slik at solingen kunne være ubehaglig varm. Solstudioene hadde ikke råd til dusjanlegg, og noen fant ut at det var en god løsning å anbefale dusjing flere timer etter solbehandling. Slik ble det ikke noe merkostnad og kundene følte det ikke som dårlig service. Lurt, hva??

Men som sagt, de fleste tenker aldri at de ikke må dusje etter å ha ligget på stranden i solen, og da gjelder selvfølgelig det samme med solarium. Brunfargen kan ikke vaskes bort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...