Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer er itansvarlig i en forholdsvis stor bedrift, og bedriften er helt på kanten ift arbeidstid, lønn, ferie og avspasering. Jeg er ingen advokat, og lovdata.no inneholder så vanvittig mye at jeg ikke klarer å skille alt. Kanskje noen her har peiling?

Han har kontrakt der det står at noe arbeidstid utover det normale (8-16) må påregnes. Han jobber i snitt 8 timer overtid i uka, + at han som regel jobber en helg i måneden. Den helgen innebærer jobb fra 16-ca midnatt fredag, fra 10-04 på natta lørdag, og 8-9 timer søndag.

Altså forholdsvis mye!

Han får ikke overtidsbetalt, men skal i teorien avspasere. Siden han er nødt til å jobbe overtid på natt og i helgene skal han ha mer enn en time avspasering for hver time overtid. (Såvidt jeg har forstått.) Det sier seg selv at han ikke har mulighet til å ta ut all avspaseringen, det var et tilfelle der han i løpet av to uker jobbet 74 timer overtid..

Så langt har han da tilgode flere måneder med avspasering, som han aldri får tatt ut. Når han spør om å få et par dager fri passer det aldri. Han spurte i vinter om han kunne få to uker avspasering på sommeren, og dermed få både lønn og feriepenger, og fikk ja. I dag får han kontrabeskjed, han må ta ut fem uker ferie, og han får altså ikke lønn, men kun feriepenger.

Hva gjør man? (Han er forøvrig i gang med jobbsøknader, men akkurat dette med ferie/avspasering og lønn/feriepenger må jo tas tak i før ferien kommer..)

Han er forresten ikke organisert, og bedriften har ikke verneombud.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selv om man ikke er organisert gjelder arbeidsmiljøloven og det det står om merarbeid der.

Ta en telefon til arbeidstilsynet og spør. Du kan ringe anonymt og trenger ikke forklare hvor det er.

Der har jeg fått mye hjelp og de er kjempeflinke og hyggelige. Ring de i morra og spør du.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...