Gå til innhold

Risiko høyt blodtrykk

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva er " ACE2-increasing drugs"? Prøvde å google, men skjønner ikke noe av det. 🙈

Anonymkode: a1cc7...479

Blodtrykksmedisin

Anonymkode: 878aa...15e

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, likestilling skrev:

Jeg skrev ingen ting om høyt blodtrykk... jeg siterte bare fra en studie, det de sier er at noen blodtrykksmedisiner oppregulerer ACE2-reseptorene som igjen øker risiko.

TS spurte om det også gjaldt hvis det var behandlet...

Edit: det er neppe hele forklaringen, men det studien ser på, og det TS spør om.

11 minutter siden, Uredd skrev:

Det er vel nettopp det som er det åpne spørsmålet ennå.

For meg ser det ut til at det er enkelte typer av medisinen som er risikofaktorene her og ikke blodtrykket i seg selv nødvendigvis.

Dette er også omdiskutert. Noen mener det kan ha en beskyttende virkning. Og det å ta av folk blodtrykksmedisiner, som kan hvis det gjøres ukritisk, føre til skyhøyt blodtrykk, hjertesvikt og lungekomplikasjoner akkurat nå er en dårlig idé. 

This speculation about the safety of ACE-i or ARB treatment in relation to COVID-19 does not have a sound scientific basis or evidence to support it. Indeed, there is evidence from studies in animals suggesting that these medications might be rather protective against serious lung complications in patients with COVID-19 infection, but to date there is no data in humans.

https://www.escardio.org/Councils/Council-on-Hypertension-(CHT)/News/position-statement-of-the-esc-council-on-hypertension-on-ace-inhibitors-and-ang

Anonymkode: a2b1b...073

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Umedisinert har jeg litt høyt blodtrykk. Med medisiner er det normalt. 

Anonymkode: da204...48e

Fastlegen min sier at om man tar medisiner så er man ikke i risikogruppen om man før medisinering hadde litt forhøyet blodtrykk. Hva lå du på før medisinering? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva er " ACE2-increasing drugs"? Prøvde å google, men skjønner ikke noe av det. 🙈

Forstod det slik at noen mener at de som bruker ACE-hemmere mot høyt blodtrykk kan få motsatt effekt av medisinen i kontakt med korona. Men det er ikke anbefalt å slutte med blodtrykksmedisiner basert på dette 

Anonymkode: 878aa...15e

• Liker 1
Skrevet (endret)
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.webmd.com/hypertension-high-blood-pressure/guide/treatment-ace-inhibitors#1

Sitat

ACE inhibitors are used to treat a number of heart-related conditions, including high blood pressure, heart failure, heart attack, and preventing kidney damage associated with high blood pressure and diabetes. Examples of ACE inhibitors include:

OBS OBS, ikke slutt med noen medisiner uten å snakke med lege. Dette er bare hypoteser (om enn med noe tyngde og empiri) og jeg prøver bare å gi et svar på spørsmålet.

Spørsmålet er om det kan være en risikofaktor selv om det behandles, og det sier denne studien at det kan. Jeg påstår ingenting her.

https://www.pharmaceutical-journal.com/news-and-analysis/news/concerned-patients-strongly-advised-to-continue-taking-medication-amidst-covid-19-fears/20207836.article?firstPass=false

Sitat

Concerned patients ‘strongly’ advised to continue taking medication amid COVID-19 fears

Når det er sagt; jeg antar at de med høyt blodtrykk fortsatt får dette behandlet når de blir innlagt på sykehus, og at det fortsatt vil være en risikofaktor... noe annet ville vært rart.

Edit:

Kan legge til at høyt blodtrykk ofte blir ubehandlet i asiatiske land fordi mange har det uten å vite det. Tallene vi har er neppe direkte overførbare til norske forhold, men det er ikke noe som skulle tilsi at det minsker risiko i alle fall.

Endret av likestilling
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, likestilling said:

https://www.webmd.com/hypertension-high-blood-pressure/guide/treatment-ace-inhibitors#1

OBS OBS, ikke slutt med noen medisiner uten å snakke med lege. Dette er bare hypoteser (om enn med noe tyngde og empiri) og jeg prøver bare å gi et svar på spørsmålet.

Spørsmålet er om det kan være en risikofaktor selv om det behandles, og det sier denne studien at det kan. Jeg påstår ingenting her.

https://www.pharmaceutical-journal.com/news-and-analysis/news/concerned-patients-strongly-advised-to-continue-taking-medication-amidst-covid-19-fears/20207836.article?firstPass=false

Når det er sagt; jeg antar at de med høyt blodtrykk fortsatt får dette behandlet når de blir innlagt på sykehus, og at det fortsatt vil være en risikofaktor... noe annet ville vært rart.

Edit:

Kan legge til at høyt blodtrykk ofte blir ubehandlet i asiatiske land fordi mange har det uten å vite det. Tallene vi har er neppe direkte overførbare til norske forhold, men det er ikke noe som skulle tilsi at det minsker risiko i alle fall.

Takk. :) Ser ut som det ikke gjelder den medisinen jeg tar da. Har selvsagt uansett ikke tenkt å endre noe uten å snakke med lege, eller å utsette meg for smitte. Og skjønner at ingenting er sikkert. Men godt å vite uansett. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, K1970 skrev:

Fastlegen min sier at om man tar medisiner så er man ikke i risikogruppen om man før medisinering hadde litt forhøyet blodtrykk. Hva lå du på før medisinering? 

Husker dessverre ikke, det begynner å bli noen år siden jeg begynte på medisin, men jeg husker at blodtrykket ikke ble regnet som så veldig høyt. 

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, likestilling skrev:

Edit:

Takk for nyttige svar. Takk til andre som også har bidratt. Jeg skal fortsette å være forsiktig, men er ikke veldig bekymret etter dette. Jeg tenkte også tanken om at mange av de som har dødd kanskje har hatt høut blodtrykk uten å være klar over det.

AnonymBruker
Skrevet

Er høyt blodtrykk i forbindelse med covid-19 kun farlig for eldre? Jeg er under 40, har høyt blodtrykk etter alvorlig sykdom i svangerskapet.  Blodtrykket er fortsatt høyt på tross av medisiner. Har testet ulike typer medisiner, men legene har enda ikke klart å regulere blodtrykket tilfredsstillende. 

Anonymkode: c66c9...c21

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir ikke klok angående høyt blodtrykk og risikogruppe. Min lege mener at jeg ikke er i risikogruppen. Jeg er 30 år og har hatt høyt blodtrykk i 10 år. Når det ble oppdaget for 10 år siden var det 230/160. Legen ville prøve meg uten medisiner nå nylig, på 9 dager uten medisiner var det oppe i 165/112. Med medisiner nå er det på 135/95. Så ja, her sitter jeg og er forvirret🤦‍♀️

Anonymkode: d79fb...220

AnonymBruker
Skrevet
På 20.3.2020 den 9.18, AnonymBruker skrev:

Vet ikke alderen og formen til din pappa, men det er farlig spesielt for de eldre. Er din far i jobb og ellers har god helse så går det nok bra.

Anonymkode: 29a44...816

Slapp av, jeg har høyt blodtrykk og kronisk atrieflimmer. Alt er medisinert og under kontroll, jeg er i lavrisiko-gruppen sa legen min.  

Anonymkode: 940fb...96c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir ikke klok angående høyt blodtrykk og risikogruppe. Min lege mener at jeg ikke er i risikogruppen. Jeg er 30 år og har hatt høyt blodtrykk i 10 år. Når det ble oppdaget for 10 år siden var det 230/160. Legen ville prøve meg uten medisiner nå nylig, på 9 dager uten medisiner var det oppe i 165/112. Med medisiner nå er det på 135/95. Så ja, her sitter jeg og er forvirret🤦‍♀️

Anonymkode: d79fb...220

Jeg har ikke spurt legen min om jeg er i risikogruppen. 

Blodtrykket mitt ligger på ca. 150/95-105 på morgenen før medisin og på kvelden før jeg legger meg. Tar kun medisin på morgenen nå. Synes fortsatt det er for høyt, så jeg må nok prøve en tilleggsmedisin igjen.  

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke spurt legen min om jeg er i risikogruppen. 

Blodtrykket mitt ligger på ca. 150/95-105 på morgenen før medisin og på kvelden før jeg legger meg. Tar kun medisin på morgenen nå. Synes fortsatt det er for høyt, så jeg må nok prøve en tilleggsmedisin igjen.  

Ja + at du må gjøre noe selv også. Mosjon, kosthold vektnedgang osv. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja + at du må gjøre noe selv også. Mosjon, kosthold vektnedgang osv. 

Tror du at bare overvektige mennesker kan ha høyt blodtrykk? 😁 Jeg har alltid vært slank og i god fysisk form. Spiser sunt. Fikk høyt blodtrykk i svangerskapet pga. alvorlig preeklampsi, og blodtrykket er fortsatt høyt. Veier det samme nå som før jeg ble gravid. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

FHI(?) ble spurt på nrk i kveld om risiko i forhold til høyt,behandlet blodtrykk. Sånn jeg oppfattet det:

Alder en mye større risiko, og høyt blodtrykk blir da en tillegsrisiko.

Folk med behandlet høyt blodtrykk som ikke er så gamle har litt økt risiko.

AnonymBruker
Skrevet
På 20.3.2020 den 0.31, AnonymBruker skrev:

Selv med medisiner så har du jo diagnosen høyt blodtrykk, ikke sant?

En med astma blir jo ikke kvitt den selv om man bruker medisiner.

Anonymkode: fb38c...8db

Astma er en sykdom, høyt blodtrykk er ikke en sykdom men et symptom på enten noe underliggende eller så er det idiopatisk (finner ingen grunn). Altså kan de faktisk ikke sammenlignes som du gjør her.

Det er vel egentlig ingen som vet noe sikkert om høyt blodtrykk og hvordan det linkes til høyere dødelighet ved korona-infeksjoner. Det sies jo blant annet lite om personene med høyt blodtrykk hadde høy alder og/eller andre lidelser i tillegg, og om det høye blodtrykket var behandlet/stabilt eller ubehandlet.

Her er noen teorier så langt:

https://www.sciencemediacentre.org/expert-reaction-to-questions-about-high-blood-pressure-diabetes-and-ace-inhibitor-drugs-and-risk-of-covid-19-infection/

https://www.webmd.com/lung/coronavirus-high-blood-pressure#1

https://www.npr.org/sections/coronavirus-live-updates/2020/03/20/818986656/high-blood-pressure-not-seen-as-major-independent-risk-for-covid-19?t=1585337856115

https://www.thenorthernecho.co.uk/news/18325799.coronavirus-darlington-gp-leaders-medication-advice-patients-high-blood-pressure/

Anonymkode: 648cf...6cf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 20.3.2020 den 9.25, AnonymBruker skrev:

Er nok en tilleggssykdom.De hadde fler enn 1 tilstand, ved økt alder har man jøyere blodtrykk og hjertefeil for x. Så kun forhøyet blodtrykk uten andre sykdommer eller høy alder er ikke farlig utifra infoen de har gitt ut.

Anonymkode: f368e...945

Det kommer vel an på om man bare tenker fare for å dø, eller fare for komplikasjoner som krever sykehusinnleggelse.

Anonymkode: dd2fb...f9f

• Opprett ny...