AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #1 Skrevet 19. mars 2020 Har personer med behandlet, høyt blodtrykk, som nå er normalt, større risiko for komplikasjoner av korona? Anonymkode: da204...48e
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #2 Skrevet 19. mars 2020 Tror ikke det. Etter det jeg leser her (bor i Italia), er risikoen størst for folk som har høyt blodtrykk når smitten inntreffer. Og det er snakk om så høyt at det trengs medisiner. Altså ikke "litt" høyt blodtrykk. Anonymkode: 7715f...dad 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #3 Skrevet 19. mars 2020 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror ikke det. Etter det jeg leser her (bor i Italia), er risikoen størst for folk som har høyt blodtrykk når smitten inntreffer. Og det er snakk om så høyt at det trengs medisiner. Altså ikke "litt" høyt blodtrykk. Anonymkode: 7715f...dad Ts skriver jo at tilstanden er behandlet. Altså går hen på medisiner.. Anonymkode: a2162...2a5 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #4 Skrevet 19. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tror ikke det. Etter det jeg leser her (bor i Italia), er risikoen størst for folk som har høyt blodtrykk når smitten inntreffer. Og det er snakk om så høyt at det trengs medisiner. Altså ikke "litt" høyt blodtrykk. Anonymkode: 7715f...dad Betyr det at de som har høyt blodtrykk når de blir smittet er mest utsatt? Anonymkode: da204...48e
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #5 Skrevet 19. mars 2020 Vi med høyt blodtrykk er i risikogruppen. De som har kjent høyt bl.trykk har gjerne et stabilt trykk. Det er stabilt bl.a fordi man går på medisiner for det. Anonymkode: 29a44...816 3
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #6 Skrevet 19. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi med høyt blodtrykk er i risikogruppen. De som har kjent høyt bl.trykk har gjerne et stabilt trykk. Det er stabilt bl.a fordi man går på medisiner for det. Anonymkode: 29a44...816 Så man er ikke i risikogruppe lenger når man har et regulert, stabilt blodtrykk? Anonymkode: a2162...2a5
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #7 Skrevet 19. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Så man er ikke i risikogruppe lenger når man har et regulert, stabilt blodtrykk? Anonymkode: a2162...2a5 Har du bare hatt et kortvarig høyt blodtrykk, som man kan få i f.eks i en stresset periode? Eller skal du ta medisiner resten av livet? Anonymkode: 29a44...816
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #8 Skrevet 19. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har du bare hatt et kortvarig høyt blodtrykk, som man kan få i f.eks i en stresset periode? Eller skal du ta medisiner resten av livet? Anonymkode: 29a44...816 Umedisinert har jeg litt høyt blodtrykk. Med medisiner er det normalt. Anonymkode: da204...48e 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #9 Skrevet 19. mars 2020 https://www.nettavisen.no/nyheter/undersokelse-992-prosent-av-koronaofrene-i-italia-hadde-andre-sykdommer/3423940147.html Listen over underliggende sykdommer Undersøkelsen går også gjennom hvilke sykdommer de døde led av før de ble syke med covid-19: 76,1 prosent hadde arteriell hypertensjon. 35,5 prosent hadde diabetes. 33 prosent hadde iskemisk hjertesykdom. 24,5 prosent hadde atrieflimmer. 9,6 prosent hadde hjerneslag. 6,8 prosent hadde demens. 13,2 prosent hadde kols. 20,3 prosent hadde hatt aktiv kreft de siste fem årene. 3,1 prosent hadde kronisk leversykdom. 18 prosent hadde kronisk nyresvikt. 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Umedisinert har jeg litt høyt blodtrykk. Med medisiner er det normalt. Anonymkode: da204...48e Selv med medisiner så har du jo diagnosen høyt blodtrykk, ikke sant? En med astma blir jo ikke kvitt den selv om man bruker medisiner. Anonymkode: fb38c...8db
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #10 Skrevet 19. mars 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selv med medisiner så har du jo diagnosen høyt blodtrykk, ikke sant? En med astma blir jo ikke kvitt den selv om man bruker medisiner. Anonymkode: fb38c...8db Takk for svar. I så fall er vi 700-800 000 i Norge som har økt risiko på grunn av høyt blodtrykk. Må visst passe på. Anonymkode: da204...48e
mammahjarte Skrevet 20. mars 2020 #11 Skrevet 20. mars 2020 Ja dei er i risikogruppa. Håper ikkje mamma får viruset, ho har høgt blodtrykk og mild asma...
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #12 Skrevet 20. mars 2020 Pappa har høyt blodtrykk 😓 Blir helt skremt av det her. Anonymkode: db837...796
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #13 Skrevet 20. mars 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Pappa har høyt blodtrykk 😓 Blir helt skremt av det her. Anonymkode: db837...796 Vet ikke alderen og formen til din pappa, men det er farlig spesielt for de eldre. Er din far i jobb og ellers har god helse så går det nok bra. Anonymkode: 29a44...816 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #14 Skrevet 20. mars 2020 Er nok en tilleggssykdom.De hadde fler enn 1 tilstand, ved økt alder har man jøyere blodtrykk og hjertefeil for x. Så kun forhøyet blodtrykk uten andre sykdommer eller høy alder er ikke farlig utifra infoen de har gitt ut. Anonymkode: f368e...945 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #15 Skrevet 20. mars 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. I så fall er vi 700-800 000 i Norge som har økt risiko på grunn av høyt blodtrykk. Må visst passe på. Anonymkode: da204...48e Tror nok ikke det altså. Må være mer til stede enn kun høyt blodtrykk, og i forhold til astma er behandlet høyt blodtrykk å annse som "frisk". Og hvorvidt man har høyt blodtrykk utifra norske kriterier er omstridt. I andre land har de helt andre kriterier enn her, de spør seg om det er en helserisiko med lett forhøyet blodtrykk i helett. Dette da helt uten corona. Så hadde ikke bekymret meg veldig. Dette da etter hva jeg har lest de siste årene Anonymkode: f368e...945 4
milla80 Skrevet 20. mars 2020 #16 Skrevet 20. mars 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror nok ikke det altså. Må være mer til stede enn kun høyt blodtrykk, og i forhold til astma er behandlet høyt blodtrykk å annse som "frisk". Og hvorvidt man har høyt blodtrykk utifra norske kriterier er omstridt. I andre land har de helt andre kriterier enn her, de spør seg om det er en helserisiko med lett forhøyet blodtrykk i helett. Dette da helt uten corona. Så hadde ikke bekymret meg veldig. Dette da etter hva jeg har lest de siste årene Anonymkode: f368e...945 Jeg lener meg mot det du sier der jeg også Samboer var hos legen forrige uke for vanlig sjekk ,og de gikk igjennom det med Corona samtidig da det er mye hjertesykdommer på hans fars side ( to har hatt infarkt og en måtte operere hovedpulsåra på halsen) så jeg ba samboer ta opp dette og også det med høyt blodtrykk som jeg har . Legen sa at når det gjaldt høyt blodtrykk var det ingen mer fare for meg enn alle andre (går på medisiner ,gjort det i snart 5 år nå) ,så da tenker jeg at han mener at alder kan ha noe å si og kanskje at høyt blodtrykk alene ikke er så farlig ,men at det helst er i forbindelse med andre sykdommer i tillegg ? Ikke godt å si men vet at ihvertfall jeg ble litt mer rolig etter det 2
likestilling Skrevet 20. mars 2020 #17 Skrevet 20. mars 2020 https://www.thelancet.com/journals/lanres/article/PIIS2213-2600(20)30116-8/fulltext Sitat We suggest that patients with cardiac diseases, hypertension, or diabetes, who are treated with ACE2-increasing drugs, are at higher risk for severe COVID-19 infection and, therefore, should be monitored for ACE2-modulating medications, such as ACE inhibitors or ARBs.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #18 Skrevet 20. mars 2020 Akkurat nå, likestilling skrev: https://www.thelancet.com/journals/lanres/article/PIIS2213-2600(20)30116-8/fulltext Så leter du etter hva om ansees som høyt blodtrykk i det landet det er skrevet.... Har lest mange forskningsrapporter fra mange land og kan man trekke en konklusjon, så er det at kriteriene for høyt blodtrykk i Norge er mye lavere enn veldig mange andre land som vi kan sammenligne oss med. Skal man prøve å gjøre folk redde så bør alt md, ikke bare en liten del. Anonymkode: f368e...945 1
likestilling Skrevet 20. mars 2020 #19 Skrevet 20. mars 2020 (endret) 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så leter du etter hva om ansees som høyt blodtrykk i det landet det er skrevet.... Har lest mange forskningsrapporter fra mange land og kan man trekke en konklusjon, så er det at kriteriene for høyt blodtrykk i Norge er mye lavere enn veldig mange andre land som vi kan sammenligne oss med. Skal man prøve å gjøre folk redde så bør alt md, ikke bare en liten del. Anonymkode: f368e...945 Jeg skrev ingen ting om høyt blodtrykk... jeg siterte bare fra en studie, det de sier er at noen blodtrykksmedisiner oppregulerer ACE2-reseptorene som igjen øker risiko. TS spurte om det også gjaldt hvis det var behandlet... Edit: det er neppe hele forklaringen, men det studien ser på, og det TS spør om. Endret 20. mars 2020 av likestilling 1
Uredd Skrevet 20. mars 2020 #20 Skrevet 20. mars 2020 Det er vel nettopp det som er det åpne spørsmålet ennå. For meg ser det ut til at det er enkelte typer av medisinen som er risikofaktorene her og ikke blodtrykket i seg selv nødvendigvis.
Anbefalte innlegg