Gå til innhold

Dere som jobber innenfor de 15 utpekte kritiske samfunnsfunksjonene.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Føler dere at jobben deres er mer verdt enn andres? Uten disse jobbene så kollapser samfunnet. Mens de som jobber som frisører, selgere og andre ting som kun omhandler unyttige forbruksting er dertil unyttige?

Anonymkode: 2b318...a3c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei overhode ikke. Samfunnet kollapser om vi ikke har øvrig kompetanse på plass. Uten myndigheter, økonomi, jurister, lærere, ledelse, handel-finans etc etc, så går ikke landet rundt. 

Anonymkode: 0bc9c...b46

• Liker 10
Skrevet

Akkurat i denne krisen er de på denne listen som er samfunnskritiske. Hadde det vært en annen krise, hadde kanskje andre yrker vært samfunnskritiske. Og til daglig er jo faktisk alle yrker nyttige - ellers hadde de ikke eksistert. Se for deg en hverdag uten økonomer, advokater, ledere, sekretærer, tannleger, osv. 

Jeg tror man skal holde seg for god for å vurdere sitt eget yrke som "mer verdt". I denne krisen kanskje ja, men sånn på generelt grunnlag, så kan man kalle seg nyttig stort sett uansett hva man gjør, så lenge man utfører arbeide sitt godt.

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Føler dere at jobben deres er mer verdt enn andres? 

Nei absolutt ikke....men jeg synes fortsatt meglere og politikere er sleske.

Anonymkode: 748c5...375

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, NewInTown skrev:

Akkurat i denne krisen er de på denne listen som er samfunnskritiske. Hadde det vært en annen krise, hadde kanskje andre yrker vært samfunnskritiske. Og til daglig er jo faktisk alle yrker nyttige - ellers hadde de ikke eksistert. Se for deg en hverdag uten økonomer, advokater, ledere, sekretærer, tannleger, osv. 

Jeg tror man skal holde seg for god for å vurdere sitt eget yrke som "mer verdt". I denne krisen kanskje ja, men sånn på generelt grunnlag, så kan man kalle seg nyttig stort sett uansett hva man gjør, så lenge man utfører arbeide sitt godt.

Til opplysning så faller faktisk tannlege i kategorien samfunnskritisk yrke. https://www.tannlegeforeningen.no/arkiv/nyhetsarkiv/nyheter/2020-03-13-tannhelsetjenesten-bade-i-offentlig-og-privat-sektor-er-en-samfunnskritisk-funksjon.html

Anonymkode: 385ff...36c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er helt supert at yrker som mange anser som "lavstatus" nå får litt skikkelig cred. 

Jeg vet ikke helt om jeg anses som en kritisk samfunnsarbeider eller ikke, men jeg jobber innen forsikring og nå går mye ut på å henvise kundene som er på reise til de riktige instansene og hjelpe dem med å fremme krav og rett og slett få de hjem fra utlandet. Jobben faller vel inn under finans. Men det skal sies, hadde folk faktisk hatt en bufferkonto (noe som er helt koko for meg at de ikke har når de likevel bruker penger på å reise) og evnen til å bare gå inn på nettsiden og lese a og b så hadde det ikke vært bruk for meg. 

Er likevel veldig glad i jobben min og har alltid hatt høy yrkesstolthet! 

Anonymkode: cf55c...02e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Nei, men det er jo fint at de yrkene blir anerkjent som viktige. Ellers er jo flere av de yrkene sett litt ned på og kalt drittjobber, men de drittjobbene er faktisk svært viktige.

Når det er sagt så synes jeg at for eksempel frisører gjør en viktig jobb også. Samfunnskritiske jobber er det som må være på plass og i denne krisen så ser man hvor viktige de er, men når vi ikke er i krise så trenger vi andre ting også.

Anonymkode: 8162c...a3b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jobber i helsevesenet. Føler vel at jobben min er en smule viktigere enn en rosabloggers. 

Anonymkode: 5e1c0...106

• Liker 16
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei overhode ikke. Samfunnet kollapser om vi ikke har øvrig kompetanse på plass. Uten myndigheter, økonomi, jurister, lærere, ledelse, handel-finans etc etc, så går ikke landet rundt. 

Anonymkode: 0bc9c...b46

Finansielle tjenester går under samfunnskritisk, bare for å påpeke det.

Men nei, jeg føler ikke at min jobb er mer verdt enn andres. 

Det som derimot gjør meg veldig glad er at mange av disse yrkene som inngår som samfunnskritiske, også er de "på gølvet" som burde få mye høyere status og bedre betalt, ikke minst. Jeg håper virkelig at dette kan løfte fram en del av de lavtlønte yrkene.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Vel, barnehagw og sfo er tydeligvis ikke innafor "samfunnskritisk yrke" all tid de ansatte der ikke får bhg/sfoplass til sine barn. 

Så hvordsn går det nå da, alle småbarnsforeldre med hjemmekontor? ;)

Anonymkode: 92a07...e3f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det eneste jeg tenker om dette er at Norge får et perspektiv over hvilke jobber som er viktigst og hvor vi trenger flere. Feks helsearbeidere. 

Sier ikke at regnskapsførere, lærere, byggearbeider osv ikke er viktig. Vi trenger folk i alle yrker. Men enkelte yrker er nok mer uviktig enn andre. Man trenger ikke mange frisører, spabehandlere og negledesignere. Og man velger yrke selv. Så dette er noe man bør ha i bakhodet. 

Men ja, jeg skal innrømme jeg synes feks mer synd i feks byggearbeidere som vil slite fremover enn spabehandlere. 

Anonymkode: 7bb08...b45

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei, overhodet ikke. 

Anonymkode: d94fa...3e9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Føler dere at jobben deres er mer verdt enn andres? Uten disse jobbene så kollapser samfunnet. Mens de som jobber som frisører, selgere og andre ting som kun omhandler unyttige forbruksting er dertil unyttige?

Nei, i utgangspunktet ikke.

Men for første gang føler jeg at jobben jeg gjør (Ikke helse) har en stor samfunnsmessig betydning. Dette har jeg aldri følt på før. Jeg går til hver dag med en tanke om at det jeg gjør er en viktig jobb, og at jeg nå må stå på for at konsekvensen av viruset ikke blir større enn nødvendig. 

jeg har stor respekt for alle yrkesgrupper og synes hele situasjonen er veldig lei. Mange grupper i samfunnet som rammes, og jeg har stor respekt for alle yrkesgrupper. Spesielt tenker jeg på de som er selvstendig næringsdrivende i disse dager. De har ofte satset alt, og rammes hardt (som mange andre). 

Anonymkode: 5bac6...84b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne ikke vært sykepleier dersom andre yrker ikke hadde vært verdt noe. Lønna mi blir betalt av andres skattepenger, det er de som jobber som frisør, advokater, meglere osv osv. I en liten periode nå så er jeg sikkert heldig som ikke blir permittert, men hvis slike kriser varer for lenge så er jeg sikker på at våres vilkår også blir dårligere. 

Anonymkode: 3b618...cba

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg som butikkansatt blir like fort glemt som alt annet når dette er over. 

Anonymkode: 4486d...0bb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, NewInTown skrev:

Nå er det jo ikke disse yrkene du nevner som Ts nevner da. 

Nei, en verden hadde neppe kollapsa av at det ikke fantes frisører eller selgere. Men er verden ville kanskje kollapset dersom folk ikke jobbet. Det er noe annet.

Anonymkode: d7a8f...f8e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er det siste i verden vi tenker på.

Har enkelte mye fri nå siden de sitter og tenker sånn?

Anonymkode: 7eaca...a7d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i helsevesenet og har fått høre x antall ganger at folk ikke forstår at jeg gidder å "tørke rumper hele dagen". Har fått høre at jeg har en "ekkel" jobb og at de aaaaldri hadde orket å være borti avføring, oppkast og snørr hele dagen (satt litt på spissen). Kjenner jo det er litt godt at folk nå viser takknemlighet overfor jobben jeg gjør, og føle at folk nå innser hvor viktig jobb vi faktisk har.

Skal sies at jeg er kommuneansatt og ikke jobber med koronasmittede pasienter. Men tanken på hvor store konsekvenser det hadde hatt for mange mennesker om vi i helsevesenet ikke hadde møtt opp på jobb er jo ganske syk.

Mem jeg føler meg ikke "viktigere" enn noen andre. Alle yrkesgrupper er viktige på hver sin måte. 

Ser noen nevne bloggere her. Men tror dere det ikke hadde blitt oppstandelse om alle som har som jobb å underholde oss via tv/sosiale medier/podcastere etc.. ble permittert? Hva skulle alle i karantene bedrive tiden sin med da?🤔

Anonymkode: f859b...792

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Håper at vi lærer noe av dette, og ikke havner tilbake i gammel tankemåte når alt forhåpentligvis normaliseres. Vi er avhengige av hverandre og hverandres kompetanse. Aldri skjønt greia med at papirflyttere er viktigere enn en håndverker.

Anonymkode: 469d2...293

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper bare at min bussjåførjobb er like viktig når lønnsoppgjøret kommer. 

Anonymkode: 8be9c...31f

• Liker 1
  • Opprett ny...