AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #1 Skrevet 19. mars 2020 Har vært sykemeldt nesten ett år pga en skade. Var tilbake i jobb 40% i en mnd (to uker før sykemeldingsperioden på 1 år) og er i 60% jobb nå. Regner med å være tilbake i full stilling i april. Hva har jeg av rettigheter da ved sykefravær? Min arbeidsgiver sier det må gå 6 mnd før jeg kan bruke egenmelding. Om jeg da trenger sykemelding fra lege, blir det da aap igjen? Er det en «karantenetid» på fravær på 16 dager? (At jeg verken kan bruke egenmelding eller sykemelding? (Åpenbart ikke egenmelding om det er 6 mnd karantene der da...)) Ser ut som om jeg spekulerer i fravær her. Gjør ikke det altså, men når man ikke får møte på jobb med luftveissymptomer, og blir bedt om å holde seg hjemme et par dager, så kan det være utfordrende med null fravær i 16 dager... (Jobber med mennesker så reglene er strenge.) Og skulle man være riktig uheldig å få corona, så kan jo fraværet bli et par-tre uker... Håper noen vet🤞🏼 Anonymkode: c7b4b...3c5
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #2 Skrevet 19. mars 2020 Har du AAP nå og jobber 60%? Anonymkode: 11e0a...3bc
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #3 Skrevet 19. mars 2020 Du er tilbake i vanlig arbeidsgiverperiode når 16 dager etter du har gjenopptatt fult arbeid. Du har derimot seks måneders ventetid før du får sykepenger fra nav igjen. Anonymkode: 916b8...7d5 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #4 Skrevet 19. mars 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du AAP nå og jobber 60%? Anonymkode: 11e0a...3bc Går på «sykeerstatnings-penger”. Type aap der det er forventet at man er tilbake i jobb etter max 6 mndr. Kan jobbe max 60% ts Anonymkode: c7b4b...3c5
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #5 Skrevet 19. mars 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er tilbake i vanlig arbeidsgiverperiode når 16 dager etter du har gjenopptatt fult arbeid. Du har derimot seks måneders ventetid før du får sykepenger fra nav igjen. Anonymkode: 916b8...7d5 Ok, mer som jeg trodde. Det betyr at jeg ikke kan bruke sykemelding før om 6 mnd. Men kan bruke egenmelding etter 16 dager? Blir jeg syk over lenger tid (tenker etter 16 dager) vil jeg stå helt uten inntekt? (Greit å være forberedt.) Og om jeg blir syk før jeg har jobbet 16 dager, vil jeg også stå uten inntekt? Anonymkode: c7b4b...3c5
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #6 Skrevet 19. mars 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok, mer som jeg trodde. Det betyr at jeg ikke kan bruke sykemelding før om 6 mnd. Men kan bruke egenmelding etter 16 dager? Blir jeg syk over lenger tid (tenker etter 16 dager) vil jeg stå helt uten inntekt? (Greit å være forberedt.) Og om jeg blir syk før jeg har jobbet 16 dager, vil jeg også stå uten inntekt? Anonymkode: c7b4b...3c5 Det er riktig dessverre. Kanskje en kan søke om noe penger fra sosialen. Det vet jeg ikke. Jeg personlig synes det er en dårlig løsning at en må jobbe i 26 uker for å opptjene retten til sykepenger, særlig for noen grupper. Slik som for meg med en kronisk sykdom. Men sånn er det. Anonymkode: 78ab9...b37
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå