Gå til innhold

Kan pelargonia overleve ute om vinteren?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde to stk pelargonia i en blomsterkasse ved inngangen i fjor sommer. Hadde ingen steder å overvintre disse, så lot de bare stå i kassen. De har vært plassert langs en vegg, med et ørlite takoverbygg over, men ikke nok til at de har stått frostfritt. I dag røsket jeg dem opp for å gi plass til noen påskeliljer, da jeg var sikker på at de var døde etter vinteren. Ser da noe som ligner på små spirer nede ved rota. Kan de har overlevd vinteren? Trodde ikke de tålte noe frost? Jeg bor på sørvestlandet (sone 1) og vi har hatt en mild vinter, men ikke helt uten frost.

Om de har overlevd, hvordan behandler jeg dem da? Jeg har nå puttet dem oppi en ny potte med jord og satt den under tak i carporten.

Anonymkode: dde39...b6e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke vanlig at de overlever en norsk vinter utendørs, men i sone 1 høres det ikke utenkelig ut slik denne vinteren har vært. :)  

Det folk pleier å gjøre med overvintrede pelargonier når våren melder seg er å klippe dem ned og sette stiklinger av avklippet. Men det høres ikke ut som det er aktuelt hos deg på en stund. Så, passe på at de verken drukner eller tørster, og vente og se? 

Anonymkode: e44eb...d94

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...