Gå til innhold

Riktig at gravide særbehandles på jobb?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg spør fordi jeg oppriktig lurer og kanskje ikke kan nok om corona. Jeg jobber på en mellomstor arbeidsplass. Det må alltid være noen fysisk til stede på jobb, men i disse tider åpnes det for at noen kan ha hjemmekontor. 

Vaktene hjemme gis i stor grad til tre stykker som er gravide. De er i fin form, men er bekymret på grunn av corona. Det har jeg absolutt forståelse for og hadde sikkert vært det om jeg var gravid også. Spørsmålet er om frykten er begrunnet og kan rettferdiggjøre at de skjermes i større grad enn oss andre? Så vidt jeg har forstått er gravide IKKE i noen av risikogruppene - men dette er kanskje ikke tilstrekkelig forsket på ennå? Man skal selvfølgelig ikke ta noen sjanser, men med små barn og gamle foreldre skulle jeg jo gjerne ønske meg mer hjemmekontor jeg også.

Anonymkode: 73579...26e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

JA, selv om de ikke regnes i risikogruppene er det tidvis tungt å være gravid.. Hvis man slenger på corona i tillegg blir man sikkert ganske sliten og motløs. 

Endret av Prelunia
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Opplever ikke det på vår arbeidsplass, men det kan være flere grunner du ikke vet om som er årsaken. 

Anonymkode: 9a8fd...7f5

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes ikke dette så merkelig 

Anonymkode: ce1bc...3f3

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spør fordi jeg oppriktig lurer og kanskje ikke kan nok om corona. Jeg jobber på en mellomstor arbeidsplass. Det må alltid være noen fysisk til stede på jobb, men i disse tider åpnes det for at noen kan ha hjemmekontor. 

Vaktene hjemme gis i stor grad til tre stykker som er gravide. De er i fin form, men er bekymret på grunn av corona. Det har jeg absolutt forståelse for og hadde sikkert vært det om jeg var gravid også. Spørsmålet er om frykten er begrunnet og kan rettferdiggjøre at de skjermes i større grad enn oss andre? Så vidt jeg har forstått er gravide IKKE i noen av risikogruppene - men dette er kanskje ikke tilstrekkelig forsket på ennå? Man skal selvfølgelig ikke ta noen sjanser, men med små barn og gamle foreldre skulle jeg jo gjerne ønske meg mer hjemmekontor jeg også.

Snu på det

Hvordan ville du følt det om du var gravid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt ivaretar man gravide og andre i risiko foran friske andre. Vi vet ikke om det er skadelig for fosteret, så hvorfor ta sjansen? 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

De vet at nyfødte kan fødes med viruset (tilfelle fra UK, men ikke info om barnet ble sykt, bare bekreftet smitte) og vi vet at barn kan fødes med komplikasjoner og at tidlig fødte kan ha lunger som ikke er fullt modne. 

Så... Bedre på den sikre siden, antar jeg. 

Anonymkode: 2e79b...866

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja. Gravide SKAL alltid særbehandles. 

Anonymkode: 1d3a3...aff

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til hjemmekontor så bør vurderingen være kronisk syke/gravide, deretter småbarnsforeldre og så alle andre.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det blir feil (er gravid). Men nå tror jeg man regner gravide i risiko gruppen på forebyggende grunnlag (det gjør de ihvertfall her i Danmark). Jeg ble spurt om jeg var ok med å dra på jobb og svarte ja (satte pris på å bli spurt, men ikke noe som var nødvendig). 

Anonymkode: 154f4...fd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gravide kan komme seg på jobb sånn som andre folk!

Anonymkode: 8ec29...8ad

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, Imperfectionibus skrev:

Snu på det

Hvordan ville du følt det om du var gravid?

Hvis du leser innlegget mitt, skriver jeg at jeg sikkert ville ønsket å jobbe hjemmefra hvis jeg var gravid. Spørsmålet var om dette er faglig begrunnet og riktig eller ikke 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man vet for lite om corona og gravide/spebarn enda, så det er vel best å ikke ta noen sjanser. Jeg er gravid selv og har stått i jobb selv om jeg har vært så sinnsykt dårlig og utmattet at jobb har vært det eneste jeg har klart, og da har jeg presset meg. Ettermiddagene og kveldene har vært et mareritt for meg i lange tider nå. Selv om graviditet ikke er en sykdom, har jeg sjeldent følt meg SÅ dårlig som jeg gjør nå for tiden, og i hvert fall ikke over tid. Formen er nesten like dårlig som ved de verste influensatoppene, forskjellen er at dette varer mye lenger og jeg kan dra på jobb fordi jeg ikke har en smittsom lidelse. Forrige gang jeg hadde influensa var den faktiske mildere enn graviditeten (ja, jeg fikk påvist influensa). Hadde jeg fått corona når kroppen er så svekket, skjønner jeg helt ærlig ikke hvordan jeg skulle overlevd. Jeg hadde nok blitt veldig, veldig syk.

Anonymkode: 60071...af0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

What is the risk to pregnant women of getting COVID-19? Is it easier for pregnant women to become ill with the disease? If they become infected, will they be more sick than other people?

We do not currently know if pregnant women have a greater chance of getting sick from COVID-19 than the general public nor whether they are more likely to have serious illness as a result. Pregnant women experience changes in their bodies that may increase their risk of some infections. With viruses from the same family as COVID-19, and other viral respiratory infections, such as influenza, women have had a higher risk of developing severe illness. It is always important for pregnant women to protect themselves from illnesses.

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/prepare/pregnancy-breastfeeding.html

Anonymkode: 18259...47d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du leser innlegget mitt, skriver jeg at jeg sikkert ville ønsket å jobbe hjemmefra hvis jeg var gravid. Spørsmålet var om dette er faglig begrunnet og riktig eller ikke 😊

Det må en anta at det er, riktig er det uansett siden det ufødte barnet skal beskyttes

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få influensa med høy feber i svangerskapet kan gi utviklingforstyrrelser hos barnet, f.eks høyere risiko for autisme. Covid-19 er helt nytt og vi har ingen anelse om gjennomgått infeksjon i svangerskapet vil føre til utviklingsforstyrrelser hos barnet på lang sikt. Som et føre var prinsipp så vil det være veldig naturlig at gravide skjermes og får tilbud om hjemmekontor fremfor andre der det er mulig.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Selvsagt bør gravide prioriteres så langt det går. 

Anonymkode: f2ada...44a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På min arbeidsplass er det en mann som har blitt fritatt fra å møte opp på kontoret fordi han har en gravid samboer... 

Anonymkode: 251a1...8b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

JA, det er riktig! 

Hvordan tror du fødselen kommer til å foregå dersom en gravid er smittet? Tenker du det er en særlig hyggelig situasjon for den gravide eller helsepersonellet som skal ta i mot babyen? 

Hva i alle dager har skjedd med forståelsen for andres situasjon her i landet?!? MEG, MEG, MEG! 🤦‍♀️

Dine små barn er ikke i risikogruppen, og dine gamle foreldre klarer du å holde deg unna i et par uker.

Hilsen ikke-gravid som ikke har sett sine gamle foreldre på snart 4 uker siden de har vært på reise og nå er i karantene.

Anonymkode: 78ba7...93c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På min arbeidsplass er det en mann som har blitt fritatt fra å møte opp på kontoret fordi han har en gravid samboer... 

Anonymkode: 251a1...8b2

Hvis hun er langt på vei, skjønner jeg det godt.. 

Anonymkode: 88ff8...67c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...