AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #1 Skrevet 19. mars 2020 Var ferdig utdannet et par år siden og måtte flytte til en annen by for å få relevant jobb. Ønsker å flytte tilbake til den første byen og har fulgt med stillingsannonsene siden jeg var ferdig utdannet. Det har derimot kun vært en ledig stilling innenfor mitt fagfelt siste to årene. Det er ikke det største fagfeltet, men er rundt 30 stykk som jobber offentlig innenfor dette i byen. Vet at det har vært fødselspermisjoner, men stillingene har ikke blitt lyst ut. Til sammenligning har det blitt lyst ut en god del flere jobber innenfor samme tidsperiode i lignende byer. Trodde offentlige stillinger måtte bli utlyst? Hvordan i så fall omgår de reglene? Anonymkode: a571e...71b
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #2 Skrevet 19. mars 2020 Nei, det er litt unntak her. Man må ikke lyse ut stillinger i det offentlige hvis det er snakk om kortere vikariater. De kan også kanskje vite at noen er overtallige et sted og ha fortrinnsrett. Da tror jeg ikke de nødvendigvis MÅ lyse ut, hvis de allerede vet at en annen er kvalifisert for jobben og har førsterett på den. Noen ganger blir ikke en stilling dekket opp 100 % ved permisjoner. De kan fordele noe av stillingen på eksisterende ansatte. Var jeg deg ville jeg rett og slett ringt en leder der du er interessert og høre. Hør også om det er annen kompetanse de kan trenge. Anonymkode: 56352...158
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #3 Skrevet 19. mars 2020 Det offentlige er trygge arbeidsplasser så folk klamrer seg fast. Selvom noen går av med pensjon er det ikke sikkert at disse blir erstattet. Anonymkode: d74d8...689
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #4 Skrevet 19. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er litt unntak her. Man må ikke lyse ut stillinger i det offentlige hvis det er snakk om kortere vikariater. De kan også kanskje vite at noen er overtallige et sted og ha fortrinnsrett. Da tror jeg ikke de nødvendigvis MÅ lyse ut, hvis de allerede vet at en annen er kvalifisert for jobben og har førsterett på den. Noen ganger blir ikke en stilling dekket opp 100 % ved permisjoner. De kan fordele noe av stillingen på eksisterende ansatte. Var jeg deg ville jeg rett og slett ringt en leder der du er interessert og høre. Hør også om det er annen kompetanse de kan trenge. Anonymkode: 56352...158 Fødselspermisjon kan jo ofte være bortimot et år, så trodde regelen var vikariat over 6 måneder måtte utlyses. Kjedelig å ikke kunne konkurrere om jobbene når alt skjer internt. Men kan høre med lederen og eventuelt tillitsvalgt for fagforeningen. Anonymkode: a571e...71b
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #5 Skrevet 19. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Fødselspermisjon kan jo ofte være bortimot et år, så trodde regelen var vikariat over 6 måneder måtte utlyses. Kjedelig å ikke kunne konkurrere om jobbene når alt skjer internt. Men kan høre med lederen og eventuelt tillitsvalgt for fagforeningen. Anonymkode: a571e...71b Det er mye reformer i offentlig sektor og folk kan få flere eller færre oppgaver. Ofte så er det slik at man kan låne medarbeidere fra andre grupper hvis man mangler noen. Men det skjer også at oppgavene til noen som er i fødselspermisjon blir fordelt på resterende ansatte. Ingen vits med at du hører med leder eller tillitsvalgt. Anonymkode: aabb7...282
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #6 Skrevet 19. mars 2020 Vet jo at folk har blitt ansatt de to siste årene, men går utifra at de blir ansatt i korte vikariater for å omgå reglene. Dette gjelder innenfor helse, det er sjeldent at det er mulighet for å la stillingene være tomme i et helt år. Anonymkode: a571e...71b
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #7 Skrevet 19. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Vet jo at folk har blitt ansatt de to siste årene, men går utifra at de blir ansatt i korte vikariater for å omgå reglene. Dette gjelder innenfor helse, det er sjeldent at det er mulighet for å la stillingene være tomme i et helt år. Anonymkode: a571e...71b Du sier du vet ting men du kommer bare med masse antagelser 🤷♀️ Anonymkode: aabb7...282
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #8 Skrevet 19. mars 2020 Dette er ikke en stor yrkesgruppe, så jeg vet jo når andre innenfor fagfeltet har begynt å jobbe der selv om at det ikke er lyst ut stillinger. Men ja, det stemmer jeg antar at dette blir gjort med korte vikariater. Men jeg vet ikke🤷♀️Men jeg kan jo bare anta siden dette ikke er en åpen prosess Anonymkode: a571e...71b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå