Gå til innhold

Når skal dette tullballet ende?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Altså, nå viser en fersk gjennomgang av dødsfallene i Italia at over 99% av de som har daua av Corona hadde andre sykdommer, og gjennomsnittsalderen er 83,7 år. Altså nær eller over fornventet levealder for et gjennomsnittlig menneske.

Har disse tiltakene vært verdt det? Verden har faktisk blitt slynget ut i en dyp økonomisk krise, krona har gått til helvete, og dette kommer til å merkes i flere år fremover. Alt på grunn av et virus som etter alle solemerker kun har gått utover en viss prosent av de som maks har et par-tre år igjen (gitt det faktum at de var både syke og svært gamle) å leve uansett.

Jeg tror mange har en optimistisk idé om at ting går tilbake til normalt om ei uke, når man (etter planen) skrur om på bryteren og starter samfunnet igjen. Vi kommer til å få en kalddusj av dimensjoner!!! Tusenvis vil kanskje stå helt uten jobb, og mange varer og tjenester vil være fraværende i lang tid. Og alt dette pga noen få tusen eldgamle folks død på verdensbasis...

Anonymkode: 60599...654

• Liker 25
Videoannonse
Annonse
Gjest Villfisker
Skrevet (endret)

Liv er viktigere enn økonomi. Dessuten vil helsevesenet kollapse, slik at mange friske kan dø også, fordi det ikke er kapasitet til å behandle så mange, hvis det skulle eksplodere nå.

Tiltakene er ikke satt i verk for moro skyld. Der blir også langt dyrere på sikt å bare la smitten spres, enn å bremse den slik vi prøver på nå. Dessuten er alle disse gamle besteforeldre/oldeforeldre som noen er glade i.

Du bryr deg kanskje ikke om besteforeldrene dine? Men det er det flere av oss andre som gjør. Jeg ser gjerne økonomien «gå i dass» hvis det kan redde liv.

Endret av Villfisker
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser for meg følgende scenario:

4 millioner nordmenn smittet.

500 000 eldre og mennesker med underliggende sykedommer døde.

400 000 så syke at de burde vært på sykehus med pustehjelp.

1 000 000 "influensasyke" med feber og nedsatt allmenntilstand. 

Og 2 000 000 (hvorav de fleste barn og unge) "friske"  kanskje  litt småforkjøla. 

Hvordan vil økonomi og arbeidsliv se ut da?

Anonymkode: 85bb4...7ce

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Dette tullballet gjøres foedi helsevesenet ikke har kapasitet til en sånn mengde pasienter som smittekurven skulle tilsi. 

Hva om sykehuset sin kapasitet var sprengt av  coronasyke, og de som jobbet der var syke/hjemme med syke barn/partner....Så fikk barnet ditt akutt blindtarmbetennelse....men det var ingen friske kirurger til å operere , eller i det hele tatt en ledig seng.... 

Anonymkode: bf9ec...feb

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Villfisker said:

Liv er viktigere enn økonomi. Dessuten vil helsevesenet kollapse, slik at mange friske kan dø også, fordi det ikke er kapasitet til å behandle så mange, hvis det skulle eksplodere nå.

Tiltakene er ikke satt i verk for moro skyld. Der blir også langt dyrere på sikt å bare la smitten spres, enn å bremse den slik vi prøver på nå. Dessuten er alle disse gamle besteforeldre/oldeforeldre som noen er glade i.

Du bryr deg kanskje ikke om besteforeldrene dine? Men det er det flere av oss andre som gjør. Jeg ser gjerne økonomien «gå i dass» hvis det kan redde liv.

Enig, økonomi er ikke det viktigste i denne situasjonen. Gjør alt for å redde liv!

Anonymkode: e58cf...dd3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi som har opplevde boligkrakket, arbeidsledigheten og skyhøye boliglånsrenter på slutten av 1980-tallet og starten av 1990-tallet, vet at penger ikke betyr alt. 
Menneskeliv er mer verdt enn penger.

Anonymkode: e8df6...bc6

• Liker 20
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, nå viser en fersk gjennomgang av dødsfallene i Italia at over 99% av de som har daua av Corona hadde andre sykdommer, og gjennomsnittsalderen er 83,7 år. Altså nær eller over fornventet levealder for et gjennomsnittlig menneske.

Du glemmer at viruset påvirker sykehuskapasiteten generelt, som vil si at folk med andre helseproblemer også vil ha vanskelig for å få hjelp. Selv om de fleste ikke dør, så må mange legges inn på sykehus når de blir smittet.

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Villfisker skrev:

Hvis alle mister jobben, mange av tjenester forsvinner osv vil det nok ta flere liv og yngre liv enn denne epidemien. Du kan gjerne bo på gata og sulte ihjel hvis du vil. Jeg ønsker ikke at mine naboer skal det. 

Anonymkode: 1b345...11b

• Liker 9
Gjest Villfisker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis alle mister jobben, mange av tjenester forsvinner osv vil det nok ta flere liv og yngre liv enn denne epidemien. Du kan gjerne bo på gata og sulte ihjel hvis du vil. Jeg ønsker ikke at mine naboer skal det. 

Dit kommer vi ikke. Dette er midlertidig, og jo flere som følger anbefalingene, desto færre smittes.

Dette vil bare dra ut enda lenger, dersom folk driter i anbefalingene.

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

400 000 så syke at de burde vært på sykehus med pustehjelp.

1 000 000 "influensasyke" med feber og nedsatt allmenntilstand. 

Og 2 000 000 (hvorav de fleste barn og unge) "friske"  kanskje  litt småforkjøla. 

Hvordan vil økonomi og arbeidsliv se ut da?

Anonymkode: 85bb4...7ce

Du må jo lide av dødsangst til daglig du... 25% dødelighet?! 45% alvorlig syke og døde inkl.? Ikke engang de dystreste tall fra Italia nærmer seg 10% og 20%, henholdsvis. Og det er syke folk på ~84 år som stryker med!! Man "redder" folk som har et par år igjen å eksistere, om de ikke dauer av de andre sykdommene sine først i form av at man kjører hele verdensøkonomien i dass. Det kommer til å koste langt flere liv, også arbeidsføre folk i relativt ung alder. Horder kommer til å miste jobben og/eller få skakkjørt sin personlige økonomi. Norge rissikerer å gå fra å være en velferdsnasjon til et østblokkland pga. dette filleviruset.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Villfisker skrev:

Dit kommer vi ikke. Dette er midlertidig, og jo flere som følger anbefalingene, desto færre smittes.

Du har ikke fått med deg at det allerede er finanskrise? At titusenvis av folk er permitert bare her til lands, mange har allerede gått konkurs, og mange vil gjøre det i tiden som kommer? Fly- og fergeselskaper verden over står i fare for å kollapse. Så hva mener du med at "dit kommer vi ikke"?

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Det totale antallet smittede er ikke så avhengig av tiltakene, de handler kun om å strekke ut toppen.

Om en halv million vil dø av å bli smitta så vil det ikke hjelpe uansett. Sykehusene kan ikke takle at en halv million ligger for døden. Selv om vi strekker ut toppen noen uker.

Så i følge ditt estimat er verden fortapt.

Anonymkode: f9057...449

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Villfisker skrev:

Hvis dette fortsetter til august eller lenger, vil akkurat det skje. NAV klarer ikke å ta unna alle sakene som de får nå fra alle som mister jobbene sine. Bedrifter går konkurs, tjenester stenges. De aller fleste som har skole- og barnehagebarn orker ikke dobbeltkjør med hjemmeundervisning og hjemmekontor, kanskje trippel med pass av små barn, skole og jobb samtidig. Det blir flere og flere som tar ut omsorgspenger og sykmeldinger. Mange av dem som jobber med å utbetale penger til folk, er foreldre. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Regjeringen setter opp ekstra fly, ressurser og sponser nordmenn i utlandet, for at de skal komme hjem. 
Uansett om de er smittet el ei.

Regjeringen sender tilbake turister som er i Norge, og setter i verk tiltak som støtter de på veien.

Tilogmed tiggere sendes tilbake til sitt hjemland, på statens regning.

Her flyttes det store folkemengder frem og tilbake, over landegrensene.

Norge skal være best...

Vi som er her, vi som ikke har fartet rundt, vi som har lovlydig holdt oss unna butikker/legekontor/off.ar., 

vi skal for pokkeren ikke få lov å dra en 30 min biltur til vår egen hytte. 
🤬🤬🤬🤬

Dugnad ja? 

Anonymkode: 5b83d...386

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du har ikke fått med deg at det allerede er finanskrise? At titusenvis av folk er permitert bare her til lands, mange har allerede gått konkurs, og mange vil gjøre det i tiden som kommer? Fly- og fergeselskaper verden over står i fare for å kollapse. Så hva mener du med at "dit kommer vi ikke"?

Krona har stupt, og det er varslet om dyrere mat. Samtidig dumper alle andre regninger i postkassa etter tur og orden. Nei, vi kommer sikkert ikke dit 🤦

• Liker 4
Gjest Villfisker
Skrevet

Det får vi finne løsninger på senere. Her og nå er det viktigste å holde dødstall nede. Mennesker har måttet tilpasse seg kriser til alle tider. Nå er det vår tur.

Gjest Villfisker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Krona har stupt, og det er varslet om dyrere mat. Samtidig dumper alle andre regninger i postkassa etter tur og orden. Nei, vi kommer sikkert ikke dit 🤦

En nedtur for en tid kanskje ja, men vi er ikke de eneste. Dette påvirker ikke bare Norge.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Villfisker skrev:

Det får vi finne løsninger på senere. Her og nå er det viktigste å holde dødstall nede. Mennesker har måttet tilpasse seg kriser til alle tider. Nå er det vår tur.

Er du klar til å undervise dine barn i ett år samtidig som du passer småsøsken og jobber full tid de samme timene? 

• Liker 3
Skrevet

Jeg er ikke nødvendigvis uenig med tiltakene vi nå har, men økonomi og menneskeliv henger sammen. Det vil bli mindre å rutte med fremover for Norge, og det blir kutt og omtrent ikke noe handlingsrom. 

Rent praktisk vil mange få utsatt sine operasjoner, og mange vil ikke få. Om man kan veie menneskeliv opp mot hverandre vil jeg heller redde en 40åring med helbredelig kreft enn en 80åring med korona. 

• Liker 14
Gjest Villfisker
Skrevet

Er du klar til å undervise dine barn i ett år samtidig som du passer småsøsken og jobber full tid de samme timene? 

Har ikke barn. Ønsker meg ikke det.

• Opprett ny...