Gjest Devana i.i. Skrevet 14. juni 2005 #1 Skrevet 14. juni 2005 Noen jeg vet om skal avlive pusen sin siden de ikke finner noen eiere innen lørdag, men det klarer ikke jeg å la skje, så jeg skal være en "fostermamma" for den fram til de finner en ny eier. Men det jeg lurer på er: Hva trenger jeg? Har aldri hatt katt før, bare kanin, og hamster (og det er ikke det samme. Hva slags mat? Hvor skal den sove? Jeg bor i blokk så hva burde den ha for å aktiviseres her inne, eller for at den skal ha litt å gjøre.
Mrs. K Skrevet 14. juni 2005 #2 Skrevet 14. juni 2005 Det lureste er å fortsette med den type mat den har fått inntil nå. Den finner selv en plass å sove på (oppå tv, under badekarret, på kabinettet til harddisken, i sengen hos deg). De første nettene vil den sikkert snuse rundt og undersøke alt. Mange katter liker å sove i et skap. Du kan kjøpe forskjellige katteleker i en dyrebutikk. En sikker vinner hos oss er en liten pelsmus, en liten sprettball og en lang lærsnor hvor klørne ikke setter seg fast (skolisse i meter-mål) Du må sikkert ha kattesand i en plastbakke også. Lykke til! Hilsen Trille
Gjest 41143143 Skrevet 14. juni 2005 #3 Skrevet 14. juni 2005 Spør om du kan få med et pledd eller noe som pusen har brukt før til å sove på. Det kan hjelpe den til å føle seg tryggere. Ellers bør du som nevnt ha sandkasse. Om du har muligheten til det kan det være lurt å være endel sammen med pus de første dagene. Kan være ganske skummelt å flytte, så det vil nok være tryggere for pus å ha noen kjente i nærheten. Ang leker så er katteleker innsatt med kattemynte(Cat Nip) veldig populære her i huset. Det er en urt som de fleste katter setter veldig, veldig pris på. :-) Pass ellers på at du ikke har noe farlig stående på gulvet eller i umiddelbar nærhet av der pus kommer til å ferdes, slik som giftige blomster og lign. Lykke til. Synes det er storartet at du tar deg av den lille pusen.
Milly:) Skrevet 14. juni 2005 #4 Skrevet 14. juni 2005 Husk å tilpasse fôret etter kattens kjønn og alder (om den er kattunge eller kastrert hannkatt f.eks). Applaus til deg for at du tar deg av katten!
Gjest Devana i.i. Skrevet 14. juni 2005 #5 Skrevet 14. juni 2005 Husk å tilpasse fôret etter kattens kjønn og alder (om den er kattunge eller kastrert hannkatt f.eks). Applaus til deg for at du tar deg av katten! Hvordan tilpasser man etter det? De som har katten nå har vel egentlig minimums interesse av katten, så de er ikke stort til hjelp desverre. Men jeg kan jo alltids spørre i en dyrebutikk...?
Milly:) Skrevet 14. juni 2005 #6 Skrevet 14. juni 2005 Hvor gammel er katten og hvilket kjønn er det? Er den sterilisert/kastrert? Du kan spørre om råd i en dyrebutikk eller hos dyrlegen.
sixx Skrevet 14. juni 2005 #7 Skrevet 14. juni 2005 Gi katten mat og drikke...så vil den selv regulere hvor mye den spiser. Lurer litt på hva villkatter gjør jeg....for maten de fanger i naturen er ikke merket og delt inn i aldersgrupper.
Milly:) Skrevet 14. juni 2005 #8 Skrevet 14. juni 2005 Villkatter er ikke kastrerte. Kastrerte katter skal ha fôr med lavt mineralinnhold fordi de er veldig utsatt for å få urinsten. Det fikk jeg beskjed om av dyrlegen da min katt måtte opereres for nettopp dette... De tamme kattene vi har i dag har dessuten andre egenskaper enn villkattene.
sixx Skrevet 14. juni 2005 #9 Skrevet 14. juni 2005 Villkatter er ikke kastrerte. Kastrerte katter skal ha fôr med lavt mineralinnhold fordi de er veldig utsatt for å få urinsten. Det fikk jeg beskjed om av dyrlegen da min katt måtte opereres for nettopp dette... De tamme kattene vi har i dag har dessuten andre egenskaper enn villkattene.Kjære vene da Milly....hvis noen har fortalt deg dette så er du lurt. :o
Milly:) Skrevet 14. juni 2005 #10 Skrevet 14. juni 2005 Kjære vene da Milly....hvis noen har fortalt deg dette så er du lurt. :o Fortalt meg hva? Det med kastrerte katter eller villkatter? Jeg kjøper i alle fall aldri mer billigfôr på rimi til min katt...det tapte jeg på på alle måter - både økonomisk (dyrlegeregning) og fordi jeg måtte se katten min ha det vondt.
Gjest puseeier Skrevet 15. juni 2005 #11 Skrevet 15. juni 2005 Hei! Jeg har hatt katter fra jeg var liten og har nå to. Vi bor i blokk. Det du MÅ ha når du tar over katten er: - kattedo - sand til doen - spade til å rense doen - mat - klorebrett - en kattedo (disse får du kjøpt i dyrebutikken). Jeg har en med tak og vippedør. Disse er litt dyrere, men det er mindre søl og mindre lukt. - Til doen må du ha kattesand. Jeg bruker en type som klumper (gjør det lettere å holde rent) jeg kjøper i dyrebutikken. Dette er en orange plastsekk til ca 150,- som holder i ca en mnd. Har også kjøpt en plastspade med huller i slik at det er enkelt å rengjøre. Jeg renser doen annenhver dag og tømmer den helt og vasker den en gang i måneden. - Mat. Jeg kjøper mat både boksemat og tørrfor på dyrebutikken. Dette er bedre for pusene og faktisk ikke så mye dyrere i bruk - billig kattemat er mindre næringsrik og blir spist opp dobbelt så fort. mine puser er kresne og bortskjemte så jeg kjøper litt forskjellig av mat så de får variasjon. Mengden regulerer de selv. Hos oss står det alltid tørrfor fremme og så får de boksemat på ettermiddagen. Vann må alltid stå fremme og byttes tre-fire ganger om dagen. - Klorebrett er lurt å ha slik at katten får stelt klørne sine et annet sted enn på sofaen din. Disse får du i alle verdens utgaver og prisklasser, men en enkel en (liten fjøl med hamptau på) fungerer utmerket. Mine to puser koster meg ca 500 i mnd i mat og sand (men de er ganske bortskjemte...). Har kjøpt all verdens leker til mine puser, men de foretrekker avispapir i enden av en ulltråd, eller små baller av avispapir som jeg knipser bortover gulvet. Lykke til med pusen - dere får det sikkert kjempehyggelig!
Gjest puseeier Skrevet 15. juni 2005 #12 Skrevet 15. juni 2005 Hei! Jeg har hatt katter fra jeg var liten og har nå to. Vi bor i blokk. Det du MÅ ha når du tar over katten er: - kattedo - sand til doen - spade til å rense doen - mat - klorebrett - en kattedo (disse får du kjøpt i dyrebutikken). Jeg har en med tak og vippedør. Disse er litt dyrere, men det er mindre søl og mindre lukt. - Til doen må du ha kattesand. Jeg bruker en type som klumper (gjør det lettere å holde rent) jeg kjøper i dyrebutikken. Dette er en orange plastsekk til ca 150,- som holder i ca en mnd. Har også kjøpt en plastspade med huller i slik at det er enkelt å rengjøre. Jeg renser doen annenhver dag og tømmer den helt og vasker den en gang i måneden. - Mat. Jeg kjøper mat både boksemat og tørrfor på dyrebutikken. Dette er bedre for pusene og faktisk ikke så mye dyrere i bruk - billig kattemat er mindre næringsrik og blir spist opp dobbelt så fort. mine puser er kresne og bortskjemte så jeg kjøper litt forskjellig av mat så de får variasjon. Mengden regulerer de selv. Hos oss står det alltid tørrfor fremme og så får de boksemat på ettermiddagen. Vann må alltid stå fremme og byttes tre-fire ganger om dagen. - Klorebrett er lurt å ha slik at katten får stelt klørne sine et annet sted enn på sofaen din. Disse får du i alle verdens utgaver og prisklasser, men en enkel en (liten fjøl med hamptau på) fungerer utmerket. Mine to puser koster meg ca 500 i mnd i mat og sand (men de er ganske bortskjemte...). Har kjøpt all verdens leker til mine puser, men de foretrekker avispapir i enden av en ulltråd, eller små baller av avispapir som jeg knipser bortover gulvet. Lykke til med pusen - dere får det sikkert kjempehyggelig!
Gjest puseeier Skrevet 15. juni 2005 #13 Skrevet 15. juni 2005 Hei! Jeg har hatt katter fra jeg var liten og har nå to. Vi bor i blokk. Det du MÅ ha når du tar over katten er: - kattedo - sand til doen - spade til å rense doen - mat - klorebrett - en kattedo (disse får du kjøpt i dyrebutikken). Jeg har en med tak og vippedør. Disse er litt dyrere, men det er mindre søl og mindre lukt. - Til doen må du ha kattesand. Jeg bruker en type som klumper (gjør det lettere å holde rent) jeg kjøper i dyrebutikken. Dette er en orange plastsekk til ca 150,- som holder i ca en mnd. Har også kjøpt en plastspade med huller i slik at det er enkelt å rengjøre. Jeg renser doen annenhver dag og tømmer den helt og vasker den en gang i måneden. - Mat. Jeg kjøper mat både boksemat og tørrfor på dyrebutikken. Dette er bedre for pusene og faktisk ikke så mye dyrere i bruk - billig kattemat er mindre næringsrik og blir spist opp dobbelt så fort. mine puser er kresne og bortskjemte så jeg kjøper litt forskjellig av mat så de får variasjon. Mengden regulerer de selv. Hos oss står det alltid tørrfor fremme og så får de boksemat på ettermiddagen. Vann må alltid stå fremme og byttes tre-fire ganger om dagen. - Klorebrett er lurt å ha slik at katten får stelt klørne sine et annet sted enn på sofaen din. Disse får du i alle verdens utgaver og prisklasser, men en enkel en (liten fjøl med hamptau på) fungerer utmerket. Mine to puser koster meg ca 500 i mnd i mat og sand (men de er ganske bortskjemte...). Har kjøpt all verdens leker til mine puser, men de foretrekker avispapir i enden av en ulltråd, eller små baller av avispapir som jeg knipser bortover gulvet. Lykke til med pusen - dere får det sikkert kjempehyggelig!
Gjest puseeier Skrevet 15. juni 2005 #14 Skrevet 15. juni 2005 Hei! Jeg har hatt katter fra jeg var liten og har nå to. Vi bor i blokk. Det du MÅ ha når du tar over katten er: - kattedo - sand til doen - spade til å rense doen - mat - klorebrett - en kattedo (disse får du kjøpt i dyrebutikken). Jeg har en med tak og vippedør. Disse er litt dyrere, men det er mindre søl og mindre lukt. - Til doen må du ha kattesand. Jeg bruker en type som klumper (gjør det lettere å holde rent) jeg kjøper i dyrebutikken. Dette er en orange plastsekk til ca 150,- som holder i ca en mnd. Har også kjøpt en plastspade med huller i slik at det er enkelt å rengjøre. Jeg renser doen annenhver dag og tømmer den helt og vasker den en gang i måneden. - Mat. Jeg kjøper mat både boksemat og tørrfor på dyrebutikken. Dette er bedre for pusene og faktisk ikke så mye dyrere i bruk - billig kattemat er mindre næringsrik og blir spist opp dobbelt så fort. mine puser er kresne og bortskjemte så jeg kjøper litt forskjellig av mat så de får variasjon. Mengden regulerer de selv. Hos oss står det alltid tørrfor fremme og så får de boksemat på ettermiddagen. Vann må alltid stå fremme og byttes tre-fire ganger om dagen. - Klorebrett er lurt å ha slik at katten får stelt klørne sine et annet sted enn på sofaen din. Disse får du i alle verdens utgaver og prisklasser, men en enkel en (liten fjøl med hamptau på) fungerer utmerket. Mine to puser koster meg ca 500 i mnd i mat og sand (men de er ganske bortskjemte...). Har kjøpt all verdens leker til mine puser, men de foretrekker avispapir i enden av en ulltråd, eller små baller av avispapir som jeg knipser bortover gulvet. Lykke til med pusen - dere får det sikkert kjempehyggelig!
Gjest puse eier Skrevet 15. juni 2005 #15 Skrevet 15. juni 2005 Hei! Jeg har hatt katter fra jeg var liten og har nå to. Vi bor i blokk. Det du MÅ ha når du tar over katten er: - kattedo - sand til doen - spade til å rense doen - mat - klorebrett - en kattedo (disse får du kjøpt i dyrebutikken). Jeg har en med tak og vippedør. Disse er litt dyrere, men det er mindre søl og mindre lukt. - Til doen må du ha kattesand. Jeg bruker en type som klumper (gjør det lettere å holde rent) jeg kjøper i dyrebutikken. Dette er en orange plastsekk til ca 150,- som holder i ca en mnd. Har også kjøpt en plastspade med huller i slik at det er enkelt å rengjøre. Jeg renser doen annenhver dag og tømmer den helt og vasker den en gang i måneden. - Mat. Jeg kjøper mat både boksemat og tørrfor på dyrebutikken. Dette er bedre for pusene og faktisk ikke så mye dyrere i bruk - billig kattemat er mindre næringsrik og blir spist opp dobbelt så fort. mine puser er kresne og bortskjemte så jeg kjøper litt forskjellig av mat så de får variasjon. Mengden regulerer de selv. Hos oss står det alltid tørrfor fremme og så får de boksemat på ettermiddagen. Vann må alltid stå fremme og byttes tre-fire ganger om dagen. - Klorebrett er lurt å ha slik at katten får stelt klørne sine et annet sted enn på sofaen din. Disse får du i alle verdens utgaver og prisklasser, men en enkel en (liten fjøl med hamptau på) fungerer utmerket. Mine to puser koster meg ca 500 i mnd i mat og sand (men de er ganske bortskjemte...). Har kjøpt all verdens leker til mine puser, men de foretrekker avispapir i enden av en ulltråd, eller små baller av avispapir som jeg knipser bortover gulvet. Lykke til med pusen - dere får det sikkert kjempehyggelig!
Gjest puseeier Skrevet 15. juni 2005 #16 Skrevet 15. juni 2005 jøss, det kom mange ganger :o Skjønner ikke helt hva som skjedde jeg, men kan noen fjerne slik at det står en igjen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå