AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #1 Skrevet 19. mars 2020 Hei! Etter noen googlesøk ser jeg at dette er en diskusjon som har vært oppe et par ganger, men som har meget blandede svar og ikke egentlig gjør meg noe klokere. Har du valgt en av disse yrkene? Kan du forklare hvorfor, hvordan studiet var bygd opp, hva du er fornøyd med og ikke, og hvordan jobbmuligheter og lønn så ut etter endt utdanning? Jeg ønsker å jobbe med mennesker, gjerne innen psykisk helsevern, rusomsorg, barnevern, flykningearbeid, rehabilitering osv. Med andre ord er jeg veldig åpen for mye forskjellig. Tidligere har jeg tenkt at sosionom er det rette for meg, men tenker at vernepleierens kompetanse som helsepersonell er en fordel? Kommer de ikke ofte i første rekke som jobbsøker? Hvilke forskjeller er det egentlig? Anonymkode: 85e18...04b
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #2 Skrevet 19. mars 2020 Jeg vil tro at medisinkompetansen til vernepl gir deg flest jobbmuligheter. Anonymkode: 8729a...398 8
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #3 Skrevet 19. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg vil tro at medisinkompetansen til vernepl gir deg flest jobbmuligheter. Anonymkode: 8729a...398 Som vernepleier er jeg enig, men samtidig hadde jeg aldri valgt dette igjen. Og det er ikke pga. brukergruppen, men fordi rammene rundt er for dårlige. Anonymkode: 81419...4e5 1
Gidavmeg Skrevet 19. mars 2020 #4 Skrevet 19. mars 2020 Både vernepleier og sosionomer jobber med det du ønsker, men klar fordel å være vernepleier og ha medisinkompetanse. 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #5 Skrevet 19. mars 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som vernepleier er jeg enig, men samtidig hadde jeg aldri valgt dette igjen. Og det er ikke pga. brukergruppen, men fordi rammene rundt er for dårlige. Anonymkode: 81419...4e5 Kan du forklare på hvilke måter ramme rundt er for dårlige? ts Anonymkode: 85e18...04b
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #6 Skrevet 19. mars 2020 15 minutter siden, AnonymBruker said: Kan du forklare på hvilke måter ramme rundt er for dårlige? ts Anonymkode: 85e18...04b Konstant dårlig bemanning. Snakkes opp og ned i mente om forsvarlighet, men ikke snakk om at vi skal være flere på jobb. Og like vel står man personlig ansvarlig for alt man gjør, du kan miste lisensen og straffeforfølges i verste fall. Turnus, hvor såkalte springskift(senvakt etterfulgt av dagvakt) fint kan elimineres, men det gjøres ikke av en eller annen grunn. De eneste dagvaktene jeg har er etter slike springskift, 5-ish timer søvn. 70% av alle som jobber deltid, jobber ufrivillig deltid. Jeg må i min kommune si fra om all ferie og annen fri jeg skal ha, 1,5 år i forveien. Får vite når jeg får ferie i mai, når det er forsent å bestille noe sommerferie, så det er alltid gambling med pengene. Jeg har 3 av de 6 årene jeg har jobbet, blitt kalt hjem fra ferie pga. uforsvarlig drift. Jeg har hver eneste ferie måttet dra innom jobb minst en gang for å gi eller låse ut medisiner fordi den som egentlig skal det har blitt syk. Arbeidsmiljøloven brytes over en lav sko osv. Og skal ikke sparke oppover til leder, det er ikke leder sin feil alt dette, det er systemet som helhet. Kunne tatt opp mye annet men er redd for å bli gjenkjent. Og, da har jeg ikke startet med hva alt dette betyr for menneskene jeg jobber med... Anonymkode: 81419...4e5 3
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #7 Skrevet 19. mars 2020 Det kommer litt an på hva du vil jobbe med. Kunne du tenkt deg saksbehandling og/eller veiledning i nav, så har du bedre sjanser som sosionom. Ønsker du mer arbeid med behandling/hjelp i det daglige så er det vernepleie som gjelder. Anonymkode: 2a41f...4eb 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #8 Skrevet 19. mars 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Konstant dårlig bemanning. Snakkes opp og ned i mente om forsvarlighet, men ikke snakk om at vi skal være flere på jobb. Og like vel står man personlig ansvarlig for alt man gjør, du kan miste lisensen og straffeforfølges i verste fall. Turnus, hvor såkalte springskift(senvakt etterfulgt av dagvakt) fint kan elimineres, men det gjøres ikke av en eller annen grunn. De eneste dagvaktene jeg har er etter slike springskift, 5-ish timer søvn. 70% av alle som jobber deltid, jobber ufrivillig deltid. Jeg må i min kommune si fra om all ferie og annen fri jeg skal ha, 1,5 år i forveien. Får vite når jeg får ferie i mai, når det er forsent å bestille noe sommerferie, så det er alltid gambling med pengene. Jeg har 3 av de 6 årene jeg har jobbet, blitt kalt hjem fra ferie pga. uforsvarlig drift. Jeg har hver eneste ferie måttet dra innom jobb minst en gang for å gi eller låse ut medisiner fordi den som egentlig skal det har blitt syk. Arbeidsmiljøloven brytes over en lav sko osv. Og skal ikke sparke oppover til leder, det er ikke leder sin feil alt dette, det er systemet som helhet. Kunne tatt opp mye annet men er redd for å bli gjenkjent. Og, da har jeg ikke startet med hva alt dette betyr for menneskene jeg jobber med... Anonymkode: 81419...4e5 Huff så utrolig trist å høre 🥴.. Får håpe det ikke er sånn alle plasser. Jeg har ei venninne som jobber i akuttpsykiatri og en bekjent som jobber 4/5 dager på og 7 dager av. Aldri hørt noe om dette med ferier og å måtte komme tilbake på jobb for å låse opp medisinskap. Mulig de ikke har fortalt meg alt forsåvidt.. Du ville heller valgt sosionom eller noe helt annet? Anonymkode: 8729a...398
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #9 Skrevet 11. april 2020 På 19.3.2020 den 18.11, AnonymBruker skrev: Konstant dårlig bemanning. Snakkes opp og ned i mente om forsvarlighet, men ikke snakk om at vi skal være flere på jobb. Og like vel står man personlig ansvarlig for alt man gjør, du kan miste lisensen og straffeforfølges i verste fall. Turnus, hvor såkalte springskift(senvakt etterfulgt av dagvakt) fint kan elimineres, men det gjøres ikke av en eller annen grunn. De eneste dagvaktene jeg har er etter slike springskift, 5-ish timer søvn. 70% av alle som jobber deltid, jobber ufrivillig deltid. Jeg må i min kommune si fra om all ferie og annen fri jeg skal ha, 1,5 år i forveien. Får vite når jeg får ferie i mai, når det er forsent å bestille noe sommerferie, så det er alltid gambling med pengene. Jeg har 3 av de 6 årene jeg har jobbet, blitt kalt hjem fra ferie pga. uforsvarlig drift. Jeg har hver eneste ferie måttet dra innom jobb minst en gang for å gi eller låse ut medisiner fordi den som egentlig skal det har blitt syk. Arbeidsmiljøloven brytes over en lav sko osv. Og skal ikke sparke oppover til leder, det er ikke leder sin feil alt dette, det er systemet som helhet. Kunne tatt opp mye annet men er redd for å bli gjenkjent. Og, da har jeg ikke startet med hva alt dette betyr for menneskene jeg jobber med... Anonymkode: 81419...4e5 Uff så trist å høre.. Har flere venner som jobber som vernepleiere og er kjempefornøyde, aldri hørt om noe slikt. Så krysser fingrene for at du bare er veldig uheldig. Anonymkode: 85e18...04b 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #10 Skrevet 11. april 2020 Det som nevnes av 4e5 er en normalitet i helsevesenet. Dessverre. Det er en (god) grunn til at mange av oss flykter fra helsesektoren. For å nevne noe: det er konstant dårlig bemanning, vi er alltid «en mindre» enn forsvarlig drift. Vi er pålagt arbeidsoppgaver som tar uendelig med tid, dette være seg planer, medikamentendringer, uforutsette hendelser ol,- men vi har ikke dette beregnet i arbeidstiden (Dvs.- overtid). Man har konstant dårlig samvittighet, vi har ikke tid til pasienter og brukere; de får det minimale av hva de trenger, en brannslukking. Ledelsen bryr seg ikke om vår helse, vi står i stadig tunge fysiske og psykiske situasjoner. Avvik blir avfeiet og aml. brutt over en lav sko. Unner ingen jeg bryr meg om å jobbe i dette yrket. Ville valgt sosionom, eller aller helst; noe helt annet. Anonymkode: 82140...29e 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #11 Skrevet 14. april 2020 På 11.4.2020 den 22.36, AnonymBruker skrev: Det som nevnes av 4e5 er en normalitet i helsevesenet. Dessverre. Det er en (god) grunn til at mange av oss flykter fra helsesektoren. For å nevne noe: det er konstant dårlig bemanning, vi er alltid «en mindre» enn forsvarlig drift. Vi er pålagt arbeidsoppgaver som tar uendelig med tid, dette være seg planer, medikamentendringer, uforutsette hendelser ol,- men vi har ikke dette beregnet i arbeidstiden (Dvs.- overtid). Man har konstant dårlig samvittighet, vi har ikke tid til pasienter og brukere; de får det minimale av hva de trenger, en brannslukking. Ledelsen bryr seg ikke om vår helse, vi står i stadig tunge fysiske og psykiske situasjoner. Avvik blir avfeiet og aml. brutt over en lav sko. Unner ingen jeg bryr meg om å jobbe i dette yrket. Ville valgt sosionom, eller aller helst; noe helt annet. Anonymkode: 82140...29e Hmm, tusen takk for utfyllende svar! Jeg skulle gjerne gått for noe helt annet med bedre og tryggere arbeidsvilkår, økonomi osv. Problemet et bare at det som interesserer meg mest er mennesket, og jeg kunne for eksempel aldri sett meg selv jobbe på kontor, i undervisning, på byggeplass osv. Eneste som kunne passet er profesjonsstudiet i psykologi, men da burde jeg begynt å forbedre karakterene mine for flere år siden. Kom gjerne med forslag dersom dere vet noe som kunne passet meg bedre. Anonymkode: 85e18...04b
Mariell1995 Skrevet 19. mars 2021 #12 Skrevet 19. mars 2021 (endret) Nå er det lenge siden du skrev, og du har kanskje til og med begynt å studere nå? Forskjeller som jeg kommer på nå, er jo at sosionomer kan jobbe som saksbehandlere i den kommunale barneverntjenesten, være fosterhjemskonsulent, adopsjonskonsulent, og jobbe i sosionomtjenesten på sykehus - Det kan ikke vernepleiere, ut ifra hva jeg har hørt og sett i stillingsannonser. Så det er ikke sånn at en vernepleier går foran en sosionom overalt. Det kommer helt an på hvilken jobb det er snakk om. Er det en institusjon eller en avdeling som trenger ansatte som kan ha medisinansvar/dosere/legge medisiner klart i dosetter, så er det selvfølgelig en jobb for vernepleieren Det er fine yrker begge to, men en vernepleier kan ikke gjøre alt det en sosionom kan, og en sosionom kan ikke gjøre alt det en vernepleier kan. Men de kan ha samme arbeidsplass og gjøre mye likt også. Det kommer helt an på hvor de jobber Vernepleieren er jo spesialist på mennesker med diverse funksjonsnedsettelser, slik som mennesker med psykisk utviklingshemning. Sosionomer er generalister. Hva valgte du, eller hva har du tenkt til å velge? Endret 19. mars 2021 av Mariell1995
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #13 Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 19.3.2020 den 12.57): Hei! Etter noen googlesøk ser jeg at dette er en diskusjon som har vært oppe et par ganger, men som har meget blandede svar og ikke egentlig gjør meg noe klokere. Har du valgt en av disse yrkene? Kan du forklare hvorfor, hvordan studiet var bygd opp, hva du er fornøyd med og ikke, og hvordan jobbmuligheter og lønn så ut etter endt utdanning? Jeg ønsker å jobbe med mennesker, gjerne innen psykisk helsevern, rusomsorg, barnevern, flykningearbeid, rehabilitering osv. Med andre ord er jeg veldig åpen for mye forskjellig. Tidligere har jeg tenkt at sosionom er det rette for meg, men tenker at vernepleierens kompetanse som helsepersonell er en fordel? Kommer de ikke ofte i første rekke som jobbsøker? Hvilke forskjeller er det egentlig? Anonymkode: 85e18...04b Vernepleier står likt med sykepleier men de arbeider med barn som har diverse funksjonsnedsettelser fysist eller mentalt eller begge deler. Sosionom driver rådgiving i økonomiske rettigheter og andre tilbud til foreldrene til disse barna. Anonymkode: 3915d...257 1
sicario Skrevet 19. mars 2021 #14 Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 19.3.2020 den 18.11): Konstant dårlig bemanning. Snakkes opp og ned i mente om forsvarlighet, men ikke snakk om at vi skal være flere på jobb. Og like vel står man personlig ansvarlig for alt man gjør, du kan miste lisensen og straffeforfølges i verste fall. Turnus, hvor såkalte springskift(senvakt etterfulgt av dagvakt) fint kan elimineres, men det gjøres ikke av en eller annen grunn. De eneste dagvaktene jeg har er etter slike springskift, 5-ish timer søvn. 70% av alle som jobber deltid, jobber ufrivillig deltid. Jeg må i min kommune si fra om all ferie og annen fri jeg skal ha, 1,5 år i forveien. Får vite når jeg får ferie i mai, når det er forsent å bestille noe sommerferie, så det er alltid gambling med pengene. Jeg har 3 av de 6 årene jeg har jobbet, blitt kalt hjem fra ferie pga. uforsvarlig drift. Jeg har hver eneste ferie måttet dra innom jobb minst en gang for å gi eller låse ut medisiner fordi den som egentlig skal det har blitt syk. Arbeidsmiljøloven brytes over en lav sko osv. Og skal ikke sparke oppover til leder, det er ikke leder sin feil alt dette, det er systemet som helhet. Kunne tatt opp mye annet men er redd for å bli gjenkjent. Og, da har jeg ikke startet med hva alt dette betyr for menneskene jeg jobber med... Anonymkode: 81419...4e5 Virker som du beskriver arbeidsforhold du har erfart, ikke de som gjelder generelt. er også Vernepleier og kjenner meg over hode ikke igjen. 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #15 Skrevet 19. mars 2021 En liten annen tanke, hva med spesialpedagog? (spesialpedagogikk) "Utdanningen gir kunnskap om undervisning, oppdragelse, læring og utvikling. Du får kunnskap om tilrettelegging og opplæring av mennesker med spesielle opplæringsbehov." Det er disse spesialpedagogene som er ped.leder (pedagogisk leder) i STA og STOLT og som hjelper disse barna med diverse funksjonsnedsettelser fysisk eller mentalt eller begge deler å få en fin barnehage/skole hverdag hvor de kan få utvikle seg utfra egne forutsetninger og hvor de kan føle seg sett, trygg og møtt på en god måte. Hvor man noen ganger bruker ASK og hvor man kan oppleve mestring. Disse spesialpedagogene kan utgjøre veldig stor forskjell hilsen mamma til et barn i STA ❤️ Anonymkode: 3915d...257
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå