AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #1 Skrevet 19. mars 2020 Har hatt komplekser for boligen vår lenge. Kjøpte det for 3 år siden og vi var blinde for alt som var slitt og stygt. Vi har også gått på flere bommerter når det gjelder møbler. Ingenting passer inn og synes det er fryktelig ukoselig her. Greier ikke kose meg hjemme pga hvordan det ser ut her. Mister også motivasjon når det gjelder vasking og rydding osv, fordi uansett hva jeg gjør så blir det ikke fint her. Jeg kvier meg for å ha besøk. Blir kjempestressa når folk spør om vi vil ha besøk. Jeg skjemmes av å vise frem innsiden av huset vårt. Så jeg drar ofte til andre isteden for å ha folk her, gjør alt jeg kan og finner på alle mulige unnskyldninger for å slippe å ha besøk. Alt er stygt her. Strietapet i høreapparat-farge, gult blankt gulv, fæle lister over alt som er både slitt og flasser av etter å sikkert ha blitt malt over i 5 ganger siden huset ble bygd. Kjøkkenet kollapser snart, er knøtt lite og det er bare plass til en person der i gangen, det er slitt og har samme forferdelige fargen som strietapeten. Det er brunt teppegulv i trappa som trekker til seg alt mulig støv. Og møblene våre er brune, stygge og alt er rett og slett bare så utrivelig at jeg har bare lyst til å gråte. Ikke meningen å syte, for vi har et hus å bo i og vi har det helt ok. Men vi har ikke god råd og vi har ikke råd til å pusse opp noen ting. Så vi får liksom ikke gjort noe med dette. samboer synes såklart ikke det er så ille, men han er ikke så interessert i interiør heller, så jeg står veldig alene om dette. Når jeg foreslår å kjøpe nytt spisebord feks, så får jeg bare tilbake at nei det trenger vi ikke fordi det vi har er jo ikke ødelagt. Altså så lenge ting ikke er ødelagt så er de bra nok ifølge han. Gjelder alle andre møbler også som jeg ønsker å bytte ut for å øke trivselen her inne. Blir så lei meg. Er så misunnelig på venninner og bekjente som har hjemmekoselige hus, virkelig innbydende. Hadd fått en sånn ro over meg om jeg også kunne hatt det sånn en dag. Det er min store drøm. Hvordan oppfylle den? Kommer den noen gang til å oppfylles? Kjenner jeg blir deprimert av å være i mitt eget hjem rett og slett. Skjønner ikke at jeg var så blind når jeg var på visning. Er det flere som meg? Hvordan greie å godta å ha et slikt hjem? Anonymkode: 88d31...ddb 6
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #2 Skrevet 19. mars 2020 Har du råd til maling? Anonymkode: d0ac5...fbb 5
catwoman Skrevet 19. mars 2020 #3 Skrevet 19. mars 2020 Hva med å male? Maling gjør utrolig mye, og både strietapet og kjøkken kan jo males for å gjøre det hyggelig 😊 er ikke så alt for dyrt heller! Mal i farger som passer til møblene dere allerede har 12
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #4 Skrevet 19. mars 2020 Har dere ikke råd til å rive av teppet i trappa, til å finne billige eller gratis møbler på Finn eller spare opp og kjøpe ei bøtte eller to med maling? Anonymkode: 46929...f5e 8
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #5 Skrevet 19. mars 2020 De aller fleste bryr seg ikke. Anonymkode: 6d631...0d3 7
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #6 Skrevet 19. mars 2020 Mye kan man gjøre uten at det blir for dyrt. Bord kan pusses (med sandpapir) og males, veggene kan du male. Dette trenger ikke koste så mye. Begynn å spare. Få oversikt over økonomien og se hva du kan stramme inn på for å få lagt av mer penger. Anonymkode: 0fce7...ff6 8
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #7 Skrevet 19. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har du råd til maling? Anonymkode: d0ac5...fbb Maling kan vi sikkert kjøpe, men blindet fint å male over strietapet da? Det er sånn type tråder som går vertikalt. Vil helst kvitte meg med det men det vil jo koste mer både penger og arbeid da. Anonymkode: 88d31...ddb
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #8 Skrevet 19. mars 2020 Vi har et lite og slitt hus selv. Her gjorde det MYE å bare få inn litt farge på de hvite veggene. Ingen av møblene våre matcher, men det får så være, vi skal etter hvert puss opp og bytte ut. Maling koster ikke all verden, ikke tar det mye tid heller hvis man er to. Lag en kontrastvegg og sleng på et par hyller som dere kan pynte med levende lys feks. Anonymkode: c01e4...813 4
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #9 Skrevet 19. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Maling kan vi sikkert kjøpe, men blindet fint å male over strietapet da? Det er sånn type tråder som går vertikalt. Vil helst kvitte meg med det men det vil jo koste mer både penger og arbeid da. Anonymkode: 88d31...ddb Det blir bedre enn det er hvertfall Anonymkode: c01e4...813 7
got2go Skrevet 19. mars 2020 #10 Skrevet 19. mars 2020 Hvorfor kjøpte du et hus du ikke syns er noe fint? 4
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #11 Skrevet 19. mars 2020 1 minutt siden, got2go skrev: Hvorfor kjøpte du et hus du ikke syns er noe fint? Fordi det så fint ut da. Tidligere eier hadde møblert på en fin måte. Våre møbler er så massive og kraftige i fargen og ingenting av det vi har passer inn. Hun hadde innredet det så fint at vi ikke så hvor slitt og stygt det var. Anonymkode: 88d31...ddb 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #12 Skrevet 19. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Fordi det så fint ut da. Tidligere eier hadde møblert på en fin måte. Våre møbler er så massive og kraftige i fargen og ingenting av det vi har passer inn. Hun hadde innredet det så fint at vi ikke så hvor slitt og stygt det var. Anonymkode: 88d31...ddb Prøv å definere hva hun gjorde som gjorde det så fint! Mye brunt sier du, da kan du kanskje prøve med planter, kontrastfarger? Om strietapet kan males kan du lett google og se hva som er mulig hos deg. Jeg tenker også maling, og tilbehør/tepper som er i farger som passer inn og spriter opp litt. Du kan også se på finn og lokale grupper for å finne billige møbler, slik at du kan bytte ut de tingene som irriterer deg mest. Anonymkode: 8a585...c1e 8
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #13 Skrevet 19. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Maling kan vi sikkert kjøpe, men blindet fint å male over strietapet da? Det er sånn type tråder som går vertikalt. Vil helst kvitte meg med det men det vil jo koste mer både penger og arbeid da. Anonymkode: 88d31...ddb Mer arbeid må du nesten beregne om du vil gjøre endringer. Trenger ikke å bli så dyrt heller. Fjerning av strietapet koster ikke penger. Legge ny tapet evt male trenger heller ikke å koste skjorta. Av og til er det bare små ting som.kan hjelpe mye! Du sier kjøkkenet er slitt..er det slik at frontene såvidt henger på eller er det rett og slett slitt? Puss evt frontene, frisk opp med maling, bytt ut knottene med nye. Er ikke så mye som skal til 😊 Jeg kjenner at jeg er kjempenysgjerrig på hvordan det ser ut hjem til dere og det kløøør i fingrene etter å hjelpe til! Kanskje mannen din har noen kompiser som kan hjelpe dere? (Kanskje ikke rette tiden for å samles mange innendørs akkurat nå da. ) Ofte kjenner jo man noen som har de riktige verktøyene/maskinene som gjør jobben mye lettere også 😊 Dere burde sette dere ned sammen og lage en liste over hva dere har lyst til å endre/forbrede og så ta en ting om gangen. Håper du får med mannen din på det! Viktig å trives i sitt eget hjem. Anonymkode: 1b3be...d2f 15
Gjest EmKay Skrevet 19. mars 2020 #14 Skrevet 19. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Maling kan vi sikkert kjøpe, men blindet fint å male over strietapet da? Det er sånn type tråder som går vertikalt. Vil helst kvitte meg med det men det vil jo koste mer både penger og arbeid da. Anonymkode: 88d31...ddb Jada, det funker helt fint. Er gjerne ikke like fint som gipsvegger, men vil forbedre utseende drastisk Eventuelt kan dere skrape av den strien som er løs, og helsparkle over. Det er mye jobb, men koster ikke skjorta og du får vegger som ser nygipset ut. Hvis du har en venninne som er god på sånt, spør om hjelp! Jeg elsker å pusse opp, og om en venninne hadde spurt meg om hjelp til et sånt prosjekt som dette hadde jeg hatt kjempelyst å stille opp! Ellers andre tips: - Du får kjøpt rimelig gulv, f.eks. på byggmax. Da kan du rive det teppet du ikke liker og legge nytt gulv. Evt kan du leie deg en tepperenser. Når det er rent og pent, vil det helt sikkert se helt annerledes ut! - Puss godt over listene før neste gang du maler deg. Bruk heftgrunn før du maler, så er du sikker på at det vil sitte lenge. - Mal de rommene du føler trenger et løft - Du finner mange fine, brukte kjøkken til en slikk og ingenting på finn.no - Finn har også masse fine møbler gratis eller billig. - Du kan selge de møblene du ikke ønsker å beholde på finn.no, så får du kapital til å kjøpe nytt. Lag deg en plan i hodet, for hvilken stil og hvilke farger du ønsker å gå for, og let målrettet etter ting som passer. Prøv å regne litt på hva hvert prosjekt vil koste deg, lag en prioriteringplan, og spar til en og en ting. I tillegg kan du få masse rimelig hjelp på mittanbud.no. Sakte, men sikkert vil du få løftet huset, til et punkt hvor du kan kose deg med gjester hjemme, selv om huset ikke er splitter nytt! Hvis du har noen rom du er usikker på hva du kan gjøre noe med, kan du sikkert poste noen bilder her, så får du litt ideer til hvordan du kan løse deg på en rimelig og effektiv måte!
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #15 Skrevet 19. mars 2020 https://www.byggern.no/tips-og-rad/maling/dette-passer-sammen-med-brunt/ Anonymkode: 8a585...c1e 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #16 Skrevet 19. mars 2020 https://lady.inspirasjonsblogg.jotun.no/malingen-som-tryller-bort-ujevn-tapet/ Male over strietapet. Anonymkode: 4f3eb...6d0 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #17 Skrevet 19. mars 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Maling kan vi sikkert kjøpe, men blindet fint å male over strietapet da? Det er sånn type tråder som går vertikalt. Vil helst kvitte meg med det men det vil jo koste mer både penger og arbeid da. Anonymkode: 88d31...ddb Det blir i alle fall mye bedre! Men hvis det ikke er malt over 1000 ganger fra før, kan det godt hende u klarer å fjerne den selv. Hvis vi lirker av en gulvlist kan det godt hende du finner et sted å ta tak i tapeten. Prøv å google "fjerning av gammel tapet", "fjerning av strietapet" o.l. Synes du det er skummelt å begynne å rive av tapeten, er maling i alle fall et godt alternativ, det blir mye penere med en mer moderne farge enn det du har i dag. Anonymkode: 0fce7...ff6 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #18 Skrevet 19. mars 2020 Start med å male veggene. Se etter gratis eller billig brukte møbler på finn. Man kan få det veldig koselig og fint uten å bruke masse penger. 😊 Hvis dere har solide møbler med lang holdbarhet ville jeg kanskje pusset opp de. Synes du det brune blir for tungt, så puss overflatene og mal i en lys farge. Det må da være en fin periode å gjøre slike prosjekter nå, nå som vi likevel skal holde oss mest mulig unna andre folk 😊 Anonymkode: 433bd...92b 3
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #19 Skrevet 19. mars 2020 Dere har mange brune møbler sier du..du kan jo også google hvilke farger som passer til brunt 😊 Da kan du få litt inspirasjon til hvilket farger du kan se etter når det kommer til f.eks maling, tapet, evt pynteputer, gardiner, pynt (mye fint å finne på finn 😉) Anonymkode: 1b3be...d2f
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #20 Skrevet 19. mars 2020 Man kan kjøpe sofatrekk til gammel og slitt sofa, bord kan males, freshe gardiner for å lyse litt opp osv. Mye man kan gjøre for å få det mer hjemmekoselig😊 Anonymkode: 96c12...9d2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå