Gå til innhold

Dekke til garderobe i gang

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Vi har et problemområde i gangen. Det gjelder garderoben, som er som et skap, bare at det er bygget inn i veggen og dermed ikke rager ut i rommet. Den er 150 cm bred og ca 2 m høy.

Utfordringen er: Hvordan skjule denne på en kul måte?

Har vurdert:

Skyvedører (blir litt mye styr, vil helst ikke at det skal bygge utover i rommet)

Gardin (kan det bli litt pes å bakse seg gjennom gardinen hver gang man skal ha en jakke?)

Å la det være som det er (men det føles som det minst aktuelle alternativet.

Noen gode ideer?

Er veldig åpen for ulike typer gardinløsninger, men også andre forslag tas imot med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med persienner, rull- eller liftgardiner? Disse kan jo monteres flere i høyden slik at den foran jakkene kan stå åpen, men de andre kan lukkes (hvis du skjønner...).

Ellers så kan du jo alltids montere vanlige skapdører :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på det samme, har garderobeskap på soverommet som vi ikke har noe forran ennå. Det er omlag to meter med rett tak først, så skrår taket nedover på høyre siden så skyvedører vil bli veldig dyrt... Har fundert på gardiner, men tror også det vil bli litt pes på en måte.. Det er jo over to meter høyt hos oss...

Men persienner? Blir ikke det enda mer pes hvis man skal ha tak i noe øverst? Hvis alle hyller er i samme høyde går det kanskje å ha flere persienner over hverandre uten at det ser for rotete ut, men nei.. Jeg klarer ikke å forstille meg at det kan bli så bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leola

Jeg har skaffet meg skyvedørsgarderobe i gangen og har aldri vært så fornøyd med en investering før. Har to dører, en i bjørk og en i speil - det blir mye mer helhet når man får satt inn skyvedører fra gulv til tak - anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg har skaffet meg skyvedørsgarderobe i gangen og har aldri vært så fornøyd med en investering før. Har to dører' date=' en i bjørk og en i speil - det blir mye mer helhet når man får satt inn skyvedører fra gulv til tak - anbefales.[/quote']

Vi har tenkt på det. Men blir det noe pent når garderoben ikke dekker en kortvegg, men er på en laaaaang vegg? Hvor langt ut fra veggen går skyvedørene? Og hvor mye (omtrentlig) koster det? Er det standardmål, eller spesialbestiller man dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Leola

Jeg klarer ikke helt å se for meg hva du mener. Hos meg hadde jeg innholdet i et skoskap stående i det ene hjørnet - så fikk jeg en fagmann til å komme å ta mål til resten av garderoben.

Jeg valgte å la dørene komme godt framfor skoskapet - deretter satte han inn en hattehylle og en stang ved siden av skoskapet og skyvedørene godt ut i rommet foran alt sammen. Dermed fikk jeg en stor og fin garderobe som er helt skjult bak skyvedørene som er festet i tak og gulv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det høres veldig fint ut! :-)

Det jeg mener, er at gangen vår er 1,2 meter bred og 8 meter lang. Inngangsdøra er i den ene kortenden, og i den andre enden er det en skråvegg med inngang til stua. Garderoben er på den ene langveggen, helt borte mot stueenden (!), og det jeg er redd for, er at en skyvedør vil bli såpass dyp (kanskje 10 cm?) at mye av åpningen til stua vil skygges for!

Håper dere skjønte hva jeg mente nå. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leola

Ok - nå er jeg med :wink:

Målte tykkelsen på dørene mine og de er altså 7 cm tykke tilsammen. Det er uansett en fordel å få en fagmann til å komme og se på det - de har kanskje andre løsninger også ...

For hele løsningen hos meg - med to skyvedører (en i speil og en i bjørk) for endestykke, hylle og stang, arbeidspenger og moms - betalte jeg ca. 8.000,-. Det kunne blitt billigere om jeg ikke hadde tatt feil mål selv først - han sa at det hadde blitt billigere om han kunne komme og måle selv - reise til verkstedet og skjære til alt på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

OK! Bra jeg klarte å forklare... :ler:

Det hadde sikkert blitt kjempefint! Takk for at du gadd å måle. Vi skal vurdere saken nøye!

Hvis vi lager en gardinløsning: Har noen prøvd seg på maljer oppe langs kanten, som hektes på knotter? Eller ville det være bedre med en stang, mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har kjøpt stoff på Åhlens til en slags gardin nå. (Skyvedører får vi heller vurdere etterhvert, det vil ta så lang tid å få det i orden med vårt initiativ og sommerferie og alt at det gidder jeg ikke akkurat nå.)

Men lurer fortsatt på om det er lurt å ha maljer og henge den opp på kroker, eller ha maljer på og henge den innpå en gardinstang?

Noen erfaringer? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

sixx: Hva er det?

Ulempen er at åpningen er helt inne i hjørnet nesten, så det er liten plass utenfor åpningen på den ene siden. Kan jeg bruke gardinskinne likevel, mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, du kan f.eks. feste den i taket....eller der det noe treverk på selve garderobeordningen som du kan feste skinnen på?

De gardinskinnene jeg har her er 1,5 cm brede.

Fordelen med gardinskinne er at forhenget vil gli så lett...og holde seg der du "plasserer" det.

Jeg husker med gru den gang jeg hadde forheng på stang i gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...