Gå til innhold

Jeg vasker matvarene jeg kjøper, er det hysterisk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg bruker hansker i butikken, og vasker overflater på alle varene når jeg kommer hjem (såpevann tilsatt klorin). Synes dere jeg er hysterisk?

Anonymkode: fba2d...4b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, jeg synes ikke du er det :) Viruset lever jo veldig lenge, avhengig av hva slags materiale det er festet på 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, du er hysterisk. Du kommer trolig uansett til å bli smittet og mast sannsynlig går det helt fint :) 

Anonymkode: 5dbf6...15f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja jeg også, viruset kan jo leve i flere timer på forskjellige overflater, så ja, absolutt desinfisering hos meg også! 

Anonymkode: 22a9e...f5e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Normal kjøkken hygiene er mer enn godt nok, så ja du er hysterisk.

Anonymkode: e43eb...fae

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Emballasjen er ikke designet for å bli desinfisert, så noe blir det igjen uansett. 

Høres fryktelig tidkrevende ut, hvor mye tid tenker du at du kommer til å bruke på det ila året? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Førsteamanuensis Borghild Løyland og emneleder for mikrobiologi og smittevern, Ida Hellum Sandbekken ved Oslo Met, setter for tiden sammen informasjonsmateriell til sykepleierstudenter og annet helsepersonell om hvordan de skal unngå å bli smittet eller å smitte andre. Hygiene og pasientsikkerhet er en viktig satsing ved sykepleierutdanningen på høgskolen.

De har også noen tips man kan ta med seg inn i hjemmet:

1. Det er viktig å vaske hendene eller desinfisere hendene, helst med én gang du kommer inn døren hjemme. Riktig håndhygiene er det viktigste enkelttiltaket man kan gjøre for å unngå infeksjoner. Utfør håndhygiene oftere enn du pleier, i hvert fall etter toalettbesøk, før du skal spise og helst etter å ha tatt deg på munnen eller nesen.
  2. Hånddesinfeksjon og håndvask som utføres riktig, er like effektivt mot de fleste bakterier og virus, så lenge hendene ikke er synlig skitne. Helsearbeidere bruker sprit, dette fordi det tar kortere tid å gjennomføre riktig.
  3. Unngå å hoste rundt i huset. Ha et papir foran munnen når du hoster. Har du ikke det, kan du hoste inn i armen. Andre kan bli smittet av at du har hostet rundt i huset.
  4. Heng av deg ytterklær, og sett fra deg skoene et fast sted i gangen. Ikke gå inn med ytterklær eller sko, unngå å gå barbeint inne. Alt du har hatt kontakt med på jobben, butikken eller bussen hjem, skal bli igjen i gangen.
  5. Hvis en i familien er smittet, bør man bruke ulike rom. Rom som deles, må vaskes ordentlig med vanlig rengjøringsmidler etter at den smittede har vært der.
  6. Sprit mobilen når du har kommet hjem, for eksempel hvis den har ligget på kantinebordet på jobben.
  7. Vask klær og sengetøy litt oftere. Ikke sett deg i sofaen med buksen du hadde på deg på offentlig transport.
  8. Ikke sett handleposen rett på kjøkkenbenken når den har stått på bussen eller på bakken.
  9. Man bør nå vaske huset oftere. Spesielt viktig er dørhåndtak og overflater på kjøkken og bad.
  10. Lær dere smittekjeden og hvordan denne skal brytes.

Anonymkode: 22a9e...f5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vasker du frukt og grønnsaker med såpevann og klorin??? 

Anonymkode: 8f532...0ce

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg venter bare på en runde med viruset. Tror det er noe alle må gjennom før eller senere. Og leser du undersøkelser over dødsfall ser du at det er null risiko for deg. 

Du eksponerer deg dessuten 1000 ganger mer ved å gå på butikken selv, enn at viruset skal overleve på en overflate i kjøleskapet i et døgn. Så om du er i risikogruppen ville jeg droppet dette. 

Anonymkode: 2b1e4...29f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alle kommer ikke til å bli smittet, lol

Hvis du blir smittet så er det heller ikke sikkert om du vet at du er det hvis du er symptomfri

Anonymkode: 85767...12f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle kommer ikke til å bli smittet, lol

Hvis du blir smittet så er det heller ikke sikkert om du vet at du er det hvis du er symptomfri

Anonymkode: 85767...12f

Mange rundt meg som er smittet og nesten symptomfri. Verste jeg har hørt om er en som beskrev det som influensa. Ellers virker det som det er lett hodepine, hoste og litt feber på de fleste. Så ultrasmittsomt det er er jeg ganske sikker på at det blir "alle", med mindre man ikke er i kontakt med andre på måneder. Hver eneste familie og vennegjeng der det har vært, selv minimal, kontakt med en som har fått påvist smitte, har fått det. 

Anonymkode: 2b1e4...29f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du må prøve å finne en terskel på hvor mye tid utover rådene fra FHI du skal bruke på å sikre deg mot smitte eller spredning. Man kan nemlig aldri bli 100% sikret mot smitte/spredning. 

Anonymkode: 5bfab...b7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du gidder er det bare å fortsette. Selv om ikke det reduserer faren for å bli smittet med mer enn noen få prosent så vil det for enkelte være de prosentene som er utslagsgivende.

Anonymkode: 97c37...c05

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vasker du frukt og grønnsaker med såpevann og klorin??? 

Anonymkode: 8f532...0ce

Ikke meg du spør, men i disse tider kjøper jeg hverken frukt eller grønt.

Anonymkode: 13dbe...2c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keikolina
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker hansker i butikken, og vasker overflater på alle varene når jeg kommer hjem (såpevann tilsatt klorin). Synes dere jeg er hysterisk?

Anonymkode: fba2d...4b7

Du må bytte hansker for hver ting du tar på, har du så mange?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...