Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg undersøker muligheter for å komme inn på realkompetanse ved universitet/høgskole og er ute etter å høre andres erfaringer? Nå vet jeg at ntnu ikke tar inn på realkompetanse. Ønske er innen det helse og soialfaglige eksempelvis sosionom, vernepleier, sykepleier etc. Tusen takk for svar

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det står på de ulike studieretningene hva som gjelder for inntak/inntakskrav. Se på de aktuelle studiestedenes nettsider, sjekk studiet du ønsker å gå, og finn frem til inntakskravene.

Anonymkode: 05b48...757

AnonymBruker
Skrevet

Sykepleie tar ikke inn på realkompetanse uansett hvilken skole. Men hva gjelder de andre så må du se på hver enkelt studieretning på hver enkelt skole.

Anonymkode: 13bfa...ac0

Skrevet (endret)
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sykepleie tar ikke inn på realkompetanse uansett hvilken skole. Men hva gjelder de andre så må du se på hver enkelt studieretning på hver enkelt skole.

De kan ta inn på realkompetanse, men du MÅ ha tatt norsk og matte og ha minst 3 i snitt i hvert av fagene.

Men sykepleie er ett av de studiene som tradisjonelt har mange realkompetansesøkere, og hvor det tas opp svært få av disse søkerne.  

Endret av Ullvott
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, Ullvott skrev:

De kan ta inn på realkompetanse, men du MÅ ha tatt norsk og matte og ha minst 3 i snitt i hvert av fagene.

Men sykepleie er ett av de studiene som tradisjonelt har mange realkompetansesøkere, og hvor det tas opp svært få av disse søkerne.  

Har det blitt noe nytt nå? Mener at det var en Oslo-skole som ifjor hadde et testprosjekt med helsefagarbeidere (?) som kom inn på realkompetanse, men at det ikke var noen videre suksess? Men mulig jeg husker helt feil.

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har det blitt noe nytt nå? Mener at det var en Oslo-skole som ifjor hadde et testprosjekt med helsefagarbeidere (?) som kom inn på realkompetanse, men at det ikke var noen videre suksess? Men mulig jeg husker helt feil.

I 2017 var det 778 realkompetansesøkere på sykepleierstudiet. 226 av dem var kvalifiserte, men kun 48 kom inn. Kilde, s 124. Det er med andre ord ikke nytt at det tas inn sykepleiestudenter på grunnlag av realkompetanse, men det er få som slipper gjennom nåløyet. Det nye i 2019 var vel karakterkrav i norsk og matte for å komme inn på sykepleien.

AnonymBruker
Skrevet

Det er tilnærmet umulig, for de studiene har mange søkere. 

Anonymkode: b8cd7...b01

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kom inn på vernepleie med realkompetanse i 2015. Hioa.

Anonymkode: 627eb...89a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 3/19/2020 at 9:27 AM, origin said:

Hei, jeg undersøker muligheter for å komme inn på realkompetanse ved universitet/høgskole og er ute etter å høre andres erfaringer? Nå vet jeg at ntnu ikke tar inn på realkompetanse. Ønske er innen det helse og soialfaglige eksempelvis sosionom, vernepleier, sykepleier etc. Tusen takk for svar

Sosionom er ikke noe problem. Alle universitetene tar inn folk på realkompetanse. Jeg kom inn første gang jeg søkte. 

Anonymkode: 717ea...f37

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kom inn på sykepleien med realkompetanse i 2018.

Anonymkode: 49829...97d

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Sosionom er ikke noe problem. Alle universitetene tar inn folk på realkompetanse. Jeg kom inn første gang jeg søkte. 

Anonymkode: 717ea...f37

Ok er man nødt til å ha bestått matte for å komme inn på sosionom realkompetanse?

Anonymkode: 0d1ce...0ac

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ok er man nødt til å ha bestått matte for å komme inn på sosionom realkompetanse?

Du må ha bestått ja

Anonymkode: 43a2b...b4c

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må ha bestått ja

Anonymkode: 43a2b...b4c

Gjetter du eller vet du dette?

Siden bachelor i sosialt arbeid ikke har spesielle karakterkrav eller andre spesielle opptakskrav mener jeg nemlig at du tar feil. Jeg ser også på denne siden, som viser Høgskolen Innlandets kriterier i forbindelse med realkompetanse. Der står det ingen ting om matematikk under absolutte kriterier for opptak til bachelor i sosialt arbeid. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ser inne på en side at deltid kan regnes om til heltid, hva betyr dette? Og i forhold til organisasjonsarbeid er det da snakk om at man jobber frivillig for en organisasjon eller i lønnet arbeid?

AnonymBruker
Skrevet

Er det også sånn at hvis man skulle velge å snu om senere i livet og ikke har bestått matte, men har kommet inn på realkompetansekravet, men søker til ny utdanning senere i livet og må ha bestått matte, at man kort og greit bare kan gå igang med matte?

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser inne på en side at deltid kan regnes om til heltid, hva betyr dette? Det betyr at hvis du for eksempel har jobbet to år i 50% blir det omregnet til ett år i 100%. 

Og i forhold til organisasjonsarbeid er det da snakk om at man jobber frivillig for en organisasjon eller i lønnet arbeid? Ikke helt sikker på dette, men jeg vil anta at f.eks mangeårig frivillig deltakelse i redningsoperasjoner gjennom hjelpekorps kan regnes om til en viss stillingsprosent. Her ville jeg kontaktet studiestedet og spurt for sikkerhets skyld. 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det også sånn at hvis man skulle velge å snu om senere i livet og ikke har bestått matte, men har kommet inn på realkompetansekravet, men søker til ny utdanning senere i livet og må ha bestått matte, at man kort og greit bare kan gå igang med matte? Her forstår jeg ikke helt hva du spør om, men jeg forsøker å svare likevel ;) : Hvis du har blitt tatt inn på et studium via realkompetanse og fullført en utdanning på minst 60 studiepoeng, så har du automatisk fått generell studiekompetanse.

Hvis du vil ta enda en utdanning etter det igjen, søker du med generell studiekompetanse, ikke realkompetanse. MEN: hvis det studiet du søker har spesielle opptakskrav, for eksempel en viss karakter i matte, så du ta matte likevel. Kilde her: https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptak-uhg/generell-studiekompetanse/hoyere-utdanning/index.html  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...