AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #1 Del Skrevet 19. mars 2020 Jeg har vært syk i noen dager med mange av symptomene som står beskrevet at pasienter med Korona får. (Tung pust, sår hals, feber, diaré og generell sykdomsfølelse). Jeg jobber som sykepleier på en institusjon for syke mennesker. Når jeg har vært i kontakt med legevakten har de ikke villet teste meg fordi de mener symptomene mine er for milde. De mener det like så godt kan være en lettere luftveis infeksjon. På jobben til min samboer (Sykehus) skal alle testet så lenge de viser tegn til sykdom. Jeg vet at folk som ikke jobber i helsevesenet eller ikke er i særlig risikogruppe heller ikke blir testet. Mange av beboerne på jobben min er så svake at selv en forkjølelse kan ta knekken på de. Jeg syns det er merkelig at de ikke tester meg sidene konsekvensene av å smitte er såpass store. På arbeidsplassen min har vi retningslinjer i forhold til Korona. Blir noen syke skal de holde seg hjemme i to uker for å unngå å smitte beboerne. Alle som har vært på vakt sammen med meg skal også i to ukers karantene. Beboerne jeg har vært i kontakt med må også i karantene. Hvis jeg ikke blir testet skal jeg på jobb igjen en dager etter jeg er symptomfri, og alle på avdelingene min skal fortsatt jobbe som normalt. Beboerne kan også gå rundt som normalt på institusjonen. Hvis jeg har hatt Korona som ikke har blitt påvist kan jeg ha smittet beboere og kollegaer som igjen kan smitte andre både på og utenfor arbeidsplassen. Har helsemyndighetene blitt for streng med testingen? Jeg vet at det er vanskelig å teste alle som blir syke, og at man derfor bør prioritere de som er mest utsatt og folk i yrker som jeg har. Det står i retningslinjer fra folkehelseinstituttet at vi skal testes, men i praksis blir likevel ikke alle testet. Sitat Pasienter med akutt innsettende luftveisinfeksjon* med behov for innleggelse Innlagte pasienter i alle helseinstitusjoner med akutt luftveisinfeksjon Ansatte i helsetjenesten med pasientnært arbeid med akutt innsettende luftveisinfeksjon Person med akutt luftveisinfeksjon som har vært i nærkontakt med et bekreftet tilfelle av covid-19. Spesielt sårbare grupper bør vurderes for testing selv ved milde symptomer *akutt luftveisinfeksjon med minst ett av symptomene feber, hoste, kortpustethet Anonymkode: 70571...b85 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #2 Del Skrevet 19. mars 2020 Norge er for snille med testing vil jeg heller si. I de fleste landene tester de bare utlendinger! Anonymkode: 8fe8d...8fc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sprettballen Skrevet 19. mars 2020 #3 Del Skrevet 19. mars 2020 Jeg svarer på overskriften. Ja, de burde testet flere (selv om jeg vet at de ikke har kapasitet til det) Jeg vet om minst ett tilfelle av mistenkt covid-19 som ikke har overholdt isolasjon fordi sykdommen ikke var bekreftet. Jeg tror bekreftet smitte/sykdom må til for at enkelte skal gjøre det de må. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #4 Del Skrevet 19. mars 2020 For min egen del er det ikke så kjekt å dra på jobb når jeg vet at jeg kan smitte og gjøre enkelte av pasientene mine alvorlig syk. Anonymkode: 70571...b85 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #5 Del Skrevet 19. mars 2020 Det jeg også tenker i forhold til at de tester så få er jo at ingen av de som nå er syke vet om de har det eller har hatt det når dette har vart en stund. Vi må holde oss langt unna besteforeldre/foreldre i lang tid nå fordi vi ikke vil smitte dem. Men hvis mange kanskje har blitt immune, men går rundt og er redde for å bli syke... Også tar vel folk mer hensyn om de vet sv det er corona. Hvordan skal man vite hba som er hva hvis man ikke får testet? Man får jo ikke dette under kontroll hvis ingen blir inne så lenge det smitter hvis de tror det er en forkjølelse... Anonymkode: 5859b...454 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #6 Del Skrevet 19. mars 2020 Jeg lurer også litt på dette, men fra motsatt side. Jeg er bruker av hjemmesykepleien, og mistenker at jeg har blitt syk. Fordi jeg er kronisk syk til vanlig er det litt vanskelig å sjeldne symptomene fra hverandre, så hadde vært fint med en test som ga klart svar. Lurer veldig på om jeg skal ringe og avlyse hjemmesykepleien, er så redd for å smitte de ansatte og at de igjen smitter andre brukere som tåler sykdom dårligere enn meg. Men samtidig trenger jeg jo hjelp fra hjemmesykepleien, så synes det er vanskelig å bestemme meg. Anonymkode: 843e6...08e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #7 Del Skrevet 19. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurer også litt på dette, men fra motsatt side. Jeg er bruker av hjemmesykepleien, og mistenker at jeg har blitt syk. Fordi jeg er kronisk syk til vanlig er det litt vanskelig å sjeldne symptomene fra hverandre, så hadde vært fint med en test som ga klart svar. Lurer veldig på om jeg skal ringe og avlyse hjemmesykepleien, er så redd for å smitte de ansatte og at de igjen smitter andre brukere som tåler sykdom dårligere enn meg. Men samtidig trenger jeg jo hjelp fra hjemmesykepleien, så synes det er vanskelig å bestemme meg. Anonymkode: 843e6...08e Du trenger ikke avlyse. Bare informer dem slik at de kan beskytte seg når de er hos deg. God bedring Anonymkode: 39d0b...72c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #8 Del Skrevet 19. mars 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du trenger ikke avlyse. Bare informer dem slik at de kan beskytte seg når de er hos deg. God bedring Anonymkode: 39d0b...72c Takk🙂 Men jeg ringte kontaktpersonen min i går for å si fra om at jeg føler meg litt ekstra syk, men ingen av de som har vært her denne uken har brukt munnbind eller noe sånt. Alt har vært som normalt. Kontaktpersonen min sa at dersom jeg skulle få påvist Korona skulle jeg ringe igjen, men de tester vel ikke vanlige folk? Så tenker at det på en måte er mitt ansvar å beskytte hjemmesykepleien ved å eventuelt avlyse. Anonymkode: 843e6...08e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg