Gå til innhold

Kina VS Italia? Hvorfor så stor forskjell på dødelighet?

UkjentN

Anbefalte innlegg

Hvorfor har Kina en dødelighet på under 1 prosent, som mange andre land, mens Italia har en dødelighet på 6-7 prosent?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror jeg fant svaret på eget spørsmål! Iallefall en del av svaret. TEST. De har sikkert bare testet alvorlig syke, og dermed har tallet endt på 6-7 prosent død blant smittede.. Så på en måte er det 6 prosent død blant ALVORLIG smittede pasienter.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, UkjentN skrev:

Tror jeg fant svaret på eget spørsmål! Iallefall en del av svaret. TEST. De har sikkert bare testet alvorlig syke, og dermed har tallet endt på 6-7 prosent død blant smittede.. Så på en måte er det 6 prosent død blant ALVORLIG smittede pasienter.

Italia ligger på over 8.3% nå, 165.000 testet ca.

Jeg vet ikke svaret, men dødeligheten går oppover for hver dag også. Det er ikke testing alene i alle fall, for Kina drev ingen testing av befolkningen slik Italia gjør. De hadde riktig nok en pulje som ble klinisk diagnostiserte en dag, men ellers ingen storstilt testing. Det er mulig at de gjør det nå som situasjonen har blitt en annen, men i de dagene da så mange ble syke og døde var det knapt kapasitet til å teste de som lå for døden. Jeg tror en liten del av svaret er at Kina ikke registrerte folk som døde hjemme som døde av Covid-19. Kina vil også trolig ende med å gå opp litt nå, siden de har 2200+ i alvorlig tilstand enda og mange av disse vil dø.

Sør-Korea har veldig lave dødsrater, bare litt over 1%, men de har testet enormt mye og gjort en kjempejobb. De har satt gullstandard i håndtering. Her vil det også trolig stige noe, men de har veldig mange unge som har fått påvist smitte...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ulik testing og ulik diagnostisering i ulike land. Så kan det være andre forskjeller, som antall røykere, alder på befolkningen, med mer.

Dette vil man ikke vite før i ettertid. Men det er mye som tyder på at dødeligheten er veldig lav, med mindre du kommer i situasjoner der helsevesenet ikke kan levere slik Italia nå sliter med. 

I vestlige land kan du nå anta at de har 100% kontroll på dødeligheten. Men at det er enorme mørketall når det gjelder antall smittede. Basert på hva jeg ser og hører rundt meg ville jeg gjettet på 100 000+ smittede i Norge nå. 

I innledende fase kjenner jeg tre som ble testet og er positive. Ei har ikke symptomer en gang. En var lett forkjølet. En med alvorlig influensa. Ingen av disse ville blitt testet om det ikke var for kombinasjonen østerrike + helsevesen. Så hører jeg om hele familier og vennegjenger som har symptomer i varierende grad etter å ha vært med noen som i etterkant har fått påvist viruset. Ingen av disse blir nå testet. 

Anonymkode: 7e9aa...921

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bettys

Italia har en større andel eldre. Befolkningen i Italia er verdens nest eldste (hvis jeg husker riktig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
24 minutter siden, Bettys skrev:

Italia har en større andel eldre. Befolkningen i Italia er verdens nest eldste (hvis jeg husker riktig).

Stemmer, om ikke den største andelen.

Anonymkode: 91bf8...761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvor har du fått at Kina har under 1% dødelighet? 3.8% er det Kina sa de hadde i slutten av Februar.

Anonymkode: be871...737

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har du fått at Kina har under 1% dødelighet? 3.8% er det Kina sa de hadde i slutten av Februar.

Kina har en dødelighet på 4.4% hvis du ser på antall registrerte som har dødd vs. antall registrerte som har blitt friske. 

https://www.worldometers.info/coronavirus/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det helt sikkert flere grunner til. Grunn nummer en er nok at mørketallene i Italia er enorme, sånn at det er langt flere som er smittet enn det tallene sier. Grunn nummer to er denorgrafien, nemlig at Italia har en av verdens eldste befolkninger. Hvis viruset fikk gå ganske fritt på sykehjem og ute blant eldre tidlig, er det mange som har blitt smittet. Italienere er ganske sosiale av seg, og samles gjerne på store familiemiddager hver uke, samt at mange går ut og koser seg (ikke norsk faltfyll) mange dager i uken. De eldre samles i gatene og sosialiserer. Grunn nummer tre er nok dessverre at helsevesenet klappet sammen tidlig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi vet alle som er døde av korona, vi aner ikke hvor mange som er smitta.

Den reelle dødsraten er nok veldig mye lavere i alle land.

Anonymkode: ac6c9...dbf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Vhgj skrev:

Kina har en dødelighet på 4.4% hvis du ser på antall registrerte som har dødd vs. antall registrerte som har blitt friske. 

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Døde/bekreftet smittede syns jeg ikke er så interessant fordi testkriteriene i ulike land er ulike. I Norge prioriterer vi f.eks helsepersonell og folk i risikogruppen nå. Der tallet blir misvisende av det. Sånn er det for andre land og. Det er kun de landene som har utstrakt testing det tallet er interessant for. Sør-Korea f.eks. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
26 minutter siden, Example said:

Grunn nummer tre er nok dessverre at helsevesenet klappet sammen tidlig.

Jeg er enig i det andre også 😊 men vil kommentere litt på dette siste

Jeg har fått til meg fra det jeg har lest og sett at behandlingen av covid19 pasientene er fryktelig vanskelig. 

Jeg har hørt flere steder at Kineserne har vært svært flinke i denne jobben. Uten at man nødvendigvis skal kritisere italienerne for det motsatte. 

Anonymkode: 31fa2...cc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kina bygget jo et nytt sykehus for corona-pasienter på 10 dager. 

Anonymkode: b1cb4...646

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

• Opprett ny...