Gå til innhold

Hjemlevering av varer - Får litt noia av alle på tv uten hansker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser på tv og i lokalavisa at det er mange kreative sjeler i butikker som pakker kasser med varer til hjemmelevering, eller fra nettbutikk (feks leker og brettspill). Er det bare meg som tenker at de som plukker varene burde bruke hansker? 

Samme i kolonialer, kassapersonalet burde bruke hansker når de tar i varene... 

Skulle ønske virus var mulig å se! 😩

Anonymkode: 14dc7...902

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ro deg ned

Anonymkode: d6e99...1e9

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser på tv og i lokalavisa at det er mange kreative sjeler i butikker som pakker kasser med varer til hjemmelevering, eller fra nettbutikk (feks leker og brettspill). Er det bare meg som tenker at de som plukker varene burde bruke hansker? 

Samme i kolonialer, kassapersonalet burde bruke hansker når de tar i varene... 

Skulle ønske virus var mulig å se! 😩

Jeg har tenkt det samme og helt enig, de burde brukt hansker.

Anonymkode: 67700...3ca

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ro deg ned

Anonymkode: d6e99...1e9

Jeg er vanligvis en rolig person ang. smitte men nå er jeg engstelig, selv om jeg ikke friker ut akkurat. 

Er risikopasient og føler meg nesten bare trygg hjemme.. Har handlet så det holder ca en uke.. Men om de som håndterer varene kan være en smittekilde så blir jeg stresset over det også... En VET jo bare hvordan en selv gjør smittetiltak. Hvordan mener du jeg skal roe meg med? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da kan du la varene stå urørt i noen døgn så viruset dør. Om det er ferskvarer kan du bruke hansker, ta av emballasje med hansker uten å røre varen, vask så hender og pakk inn i egne poser/glass e.l

Anonymkode: 3deb2...e49

AnonymBruker
Skrevet

Det er bra de ikke bruker hansker, så lenge de vasker hendene før og etter håndtering av rene oppgaver det absolutt det beste.

Hansker gir ikke så god beskyttelse som flere tror. Å bruke hansker feil er like håpløst som å bruke munnbind feil- du tror du er tryggere men sannheten er at uten håndvask før og etter hansker er det like urent som å ta seg oftere til ansiktet fordi masken brukes feil. 

Hansker brukes kun når du kan komme i kontakt med kroppsvæsker, som blod, urin og avføring. 
Engangshansker er langt i fra tett og slipper gjennom små partikler uansett.

Anonymkode: 34a15...106

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Alle disse hanskene som nå står rundt omkring i butikker, bensinstasjoner osv, er bare bortkastete penger og skaper unødvendig boss. En skitten hanske, er ikke mer ren enn en skitten hånd. Ta på deg hansken, og så ta i handlevognen - så er hansken skitten. Eller egentlig, i det du bruker en uhansket hånd for å få på hansken på den andre hånden, har du selv skitnet til hansken. Det beste er om man hadde hatt desinfisering ved inngangen og utgangen.

Håndvask og normal hånd- og mathygiene kommer man veldig langt med.

Anonymkode: b4e4a...c01

• Liker 11
Skrevet

Å bruke vanlige hansker er ikke noe mer hygienisk enn å vaske hendene korrekt. Grunnen til hanskebruk i helsevesenet er hovedsaklig å beskytte seg selv mot smitte og diverse stoffer. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Putt de i kjøleskapet i en dedikert hylle, la det stå noen døgn. Evt. ta av emballasjen med engangshansker først. Man kan også skylle en del varer med glovarmt vann og en dråpe zalo om det er emballasje rundt. 

Anonymkode: 1f1fe...313

AnonymBruker
Skrevet

I følge FHI, gir hansker falsk trygghet samme med munnbind. Mange blir slurvete med håndvasken når de bruker hansker.

Anonymkode: c8c71...a73

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge viruset ikke etser seg gjennom huden, er det tryggere uten hansker for de fleste. Jeg jobber innen helse og får helt noia av å se allslags folk på butikken med hansker på seg. Null effekt, bare ekstra søppel. 

Anonymkode: b11d2...e6c

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Putt de i kjøleskapet i en dedikert hylle, la det stå noen døgn. Evt. ta av emballasjen med engangshansker først. Man kan også skylle en del varer med glovarmt vann og en dråpe zalo om det er emballasje rundt. 

Anonymkode: 1f1fe...313

Putte en tv inn i kjøleskapet? Da blir det nok ødelagt!

Anonymkode: fc96f...ee6

AnonymBruker
Skrevet

Det heter ENGANGSHANSKER. Noe som betyr at hansken skal byttes for vær gang du gjør en ny ting.  Tatt i en pose, bytt hanske, tatt i et eple, bytt hanske, tatt i et nytt eple bytt hanske. Tatt i handlevognen, bytt hanske, å tar du i handlevognen på nytt etter å ha løftet en vare ned i vognen. Bytt hanske.

Regner med at alle her inne som maser om hansker gjør akkurat det. Bytter hansker mellom vær minste lille ting de gjør.  Hvis ikke så er hanskene ubrukelige. Sånt har ikke vi i butikken tid til å gjøre mellom vær vare. Ikke finnes det nok hansker til en sånn jobb heller. 

Anonymkode: 54575...888

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Bruker hansker nå, men kun pga sprukken hud på flere fingre pga hyppig håndvask. Spriter/vasker hendene før jeg tar på hanskene, og etter jeg tar dem av på vei ut. 

Anonymkode: 2997d...ea7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det heter ENGANGSHANSKER. Noe som betyr at hansken skal byttes for vær gang du gjør en ny ting.  Tatt i en pose, bytt hanske, tatt i et eple, bytt hanske, tatt i et nytt eple bytt hanske. Tatt i handlevognen, bytt hanske, å tar du i handlevognen på nytt etter å ha løftet en vare ned i vognen. Bytt hanske.

Regner med at alle her inne som maser om hansker gjør akkurat det. Bytter hansker mellom vær minste lille ting de gjør.  Hvis ikke så er hanskene ubrukelige. Sånt har ikke vi i butikken tid til å gjøre mellom vær vare. Ikke finnes det nok hansker til en sånn jobb heller. 

Anonymkode: 54575...888

Nei, man trenger ikke bytte hansker mellom hver oppgave, så lenge man ikke gjør en skitten prosedyre. Man kan for eksempel bruke samme par hansker til å først skylle veneflon og henge opp antibiotika, så kan man med samme par hansker snu hodeputen for eksempel, og så kan man etter det tømme kateterpose. Men etter man har tømt en kateterpose må hanskene byttes uten at man tar borti noe annet. Det hadde ikke vært mulig å jobbe i isolat om man måtte bytte hansker mellom hver rene prosedyre, og det gjør vi altså ikke. 

Å bruke hansker på matbutikken er bare tull. Det viktigste er at man bruker hånddesinfeksjon ofte. Folk flest, også helsepersonell, kan ikke ta på og av seg hansker korrekt som fører til at hendene uansett blir kontaminert. Og så tror de da at hendene er rene og bruker dermed ikke hånddesinfeksjon etter at hanskene er tatt av. 

Anonymkode: 7138c...580

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Bruk av hanske gir ofte en falsk trygghet. Hvis man bruker samme hanskene til å ta på to forskjellige ting så har det ingen hensikt å bruke det. Det blir også fort varmt og fuktig inne i hanskene, så det blir fort en bakteriebombe. Bruker man ikke hansker så er det lettere å huske på å vaske/sprite hendene ofte. I hverdagen, for folk som ikke jobber med kroppsvæsker osv, så er det beste alltid og ikke bruke hansker og heller være nøye med håndhygiene.

Anonymkode: 93006...b9e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, man trenger ikke bytte hansker mellom hver oppgave, så lenge man ikke gjør en skitten prosedyre. Man kan for eksempel bruke samme par hansker til å først skylle veneflon og henge opp antibiotika, så kan man med samme par hansker snu hodeputen for eksempel, og så kan man etter det tømme kateterpose. Men etter man har tømt en kateterpose må hanskene byttes uten at man tar borti noe annet. Det hadde ikke vært mulig å jobbe i isolat om man måtte bytte hansker mellom hver rene prosedyre, og det gjør vi altså ikke. 

Å bruke hansker på matbutikken er bare tull. Det viktigste er at man bruker hånddesinfeksjon ofte. Folk flest, også helsepersonell, kan ikke ta på og av seg hansker korrekt som fører til at hendene uansett blir kontaminert. Og så tror de da at hendene er rene og bruker dermed ikke hånddesinfeksjon etter at hanskene er tatt av. 

Takk for informativt svar. Dette roet meg mye! Og tusen takk for jobben du og dere nå gjør! ♥️

Skrevet (endret)

Med den elendige hanskebruken jeg har observert, så er det bare en falsk trygghet. En tar ikke på seg hanske....og så klør seg i nesa.

Eller har et par hansker du bruker på butikken, og mellom handleturene så ligger de i jakkelomma...der hvor du puttet hendene, nøkler etc. 

En hanske er ikke mer ren enn en vasket/spritet hånd. 

Korrekt hanskebruk er en meget gjennomtenkt handling. 

Endret av MiniMjau
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare for pirke, bør man ikke bytte hansker etter å ha håndtert antibiotika? Når jeg tar av proppen på slangen og skal koblet til veneflonen, så blir det alltid litt søl med AB. Da bør man vel ikke ta på en hodepute feks?

Anonymkode: db8e0...eb7

• Opprett ny...