Gå til innhold

Wasim Zahids graverende utsagn i Debatten på NRK om Corona

uranus

Anbefalte innlegg

6 hours ago, uranus said:

Først av alt, at han var invitert til Debatten etter hans spådom om at vi var helt ferdige med viruset til midten av mars, er forunderlig. Når man tar såpass feil av alvorligheten og varigheten til en pandemi bør man parkeres fra deltakelse i videre debatt. Åpenbart skjøt han fra hofta uten å sette seg særlig inn i det og slike synes jeg vi bør unngå i denne tiden hvor uttalelser bør være bygget på sterke fundament.

På Debatten i kveld kom han med en del utsagn, som jeg mener er graverende i den alvorlige situasjonen vi står i. Noen var regelrett feil, mens andre var basert på håp, i følge ham selv.

1. Han sier at hovedregelen er at man blir immun mot viruset. Vi er ikke helt sikre på det og det er blant annet derfor Storbritannias flokkimmunitetsstrategi har fått kritikk. Han nevner at det er rapporter som nevner at man kan bli smittet mer enn en gang men bagatelliserer det. "Det er noen få rapporter" og "kanskje er det sant, men...". Det er viktig at man ikke bare avfeier dette, men legger en strategi som tar det i betraktning. Innen vitenskap må man lete etter motbevis og ikke tviholde på egne teorier og konklusjoner. Hvis ikke kan vi få en kjempestor smell senere. Vi må være på den sikre siden og ikke ta sjanser på et virus veldig få kjenner egenskapene til og langtidseffektene av. Vi vet også at det er en S-og en L-variant av viruset, men dette hopper han elegant over.

2. Han sier at viruset er svakt. Han vet ingenting om hvor fort og hvor farlig det kan bli når det muterer videre. Derfor er et slikt utsagn risikabelt. Det er dessuten folk som får fibrose på lungene etter å ha vunnet over viruset. Mennesker som ikke overlever kveles av væske i lungene. Jeg synes det er ganske usympatisk å si at viruset dermed er svakt. 

3. Han snakker om at det bare er å vaske hendene og har åpenbart ikke forstått at viruset kan henge igjen i luften i opptil 3 timer.

4. Han motsier seg selv og sier at det nå er et skrekkscenario i Italia, selv om han litt før sa at viruset var mildt. Det er også interessant at han ikke tar til orde for å innføre portforbud i Norge, men kritiserer Italia for å være sent ute med sine tiltak (som blant annet er portforbud).

5. Han sier "vi er snart i ferd med å finne en vaksine, men det vil ta litt tid". Dette utsagnet er i seg selv selvmotsigende, men verre er det at han ikke vet om det stemmer. Viruset er nytt og det vil bli vanskeligere å finne en vaksine enn f.eks mot influensasykdommer som svineinfluensaen der man får mye gratis fra de vaksinene man har fra før som man kan bygge videre på. Igjen skyter han fra hofta. Han kan ha rett, men han uttaler seg om ting han ikke vet noe om, noe som bidrar til lav kredibilitet.

6. Forsker Nyborg har blitt kritisert for å "tro" for mye, men Wasim Zahid sier at hans utsagn om at vi ikke ville høre mer om Corona etter midten av mars var basert på et håp om at vi ville klare å begrense viruset. Jeg synes håp er enda mindre faglig forsvarlig enn tro.

7. Han snakker om at SARS og MERS kunne kontrollers geografisk. Også disse spredde seg globalt og de var slett ikke over etter noen uker, som var det han insinuerte i februar da han mente vi ikke ville høre om det etter midten av mars. SARS varte fra 2002-2003 og MERS mange måneder i 2012. Han mente dermed at et coronavirus ville kunne stoppes på noen få uker, tross at han visste om at Kina hadde hatt viruset Covid-19 i flere måneder allerede OG at tidligere coronavirus ikke hadde latt seg stoppe på få uker. 

8. På slutten blir han kritisert av Fredrik Solvang for uttalelsen om at vi ville være ferdig med viruset før medio mars. Da svarer WZ at han "lærer av feilene sine". Men han har jo i dette programmet fortsatt å uttale seg om ting han ikke vet noe om, uten å ta forbehold. Har han egentlig da lært av feilene sine? Mange tenker nå at en vaksine er rett rundt hjørnet og blir kanskje slepphendte med å følge rådene om å holde seg hjemme.

For noen uker siden oppfordret han mange, særlig unge som følger ham på sosiale medier, til å slappe av (siden det er over i midten av mars uansett). Dette kan ha medført økt smitte siden folk senket skuldrene fremfor å prøve å unngå reiser og situasjoner som kunne øke smittespredning.

Nyborg er blitt kritisert for å ikke være kompetent på området coronavirus, men en kardiolog og indremedisiner er heller ikke det. Når han i tillegg har tatt feil i sin bråsikre påstand tidligere synes jeg det er rart at NRK inviterer ham som "ekspert" mens Nyborg blir diskreditert for å ikke kunne nok om det hun uttaler seg om. Hun baserer seg jo på tiltak som er blitt satt i kraft i de landene som faktisk har erfaring med viruset, mens han uttaler seg bråsikkert og gjetter vilt.

Synes kanskje Wasim Zahid burde latt være å dukke opp på Debatten denne gangen og heller vært ydmyk og sagt at han ikke visste noe om dette feltet. Utsagn fra ikke-kompetente personer med høy selvtillit som gir falsk trygghet i befolkningen kan være meget kontraproduktivt i denne situasjonen.

Hva tenker dere andre?

Jeg tenker at dette gjenspeiler samfunnet forøvrig. De flinke nerdsa blir ikke hørt, mens de gjennomsnittlige som tror de er verdens flinkeste uten å åpne en bok eller lese så mye som en eneste studie, blir hørt.

denne TV legen blir hørt fordi han fremstår som en folkelig labrador. Ikle forsi han har kompetanse eller innsikt.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 hours ago, uranus said:

Først av alt, at han var invitert til Debatten etter hans spådom om at vi var helt ferdige med viruset til midten av mars, er forunderlig. Når man tar såpass feil av alvorligheten og varigheten til en pandemi bør man parkeres fra deltakelse i videre debatt. Åpenbart skjøt han fra hofta uten å sette seg særlig inn i det og slike synes jeg vi bør unngå i denne tiden hvor uttalelser bør være bygget på sterke fundament.

Hva tenker dere andre?

Jeg tenker at du er helt besatt på at dette er dommedag og at du ikke klarer å ta inn over deg at det ikke er sikkert at det er så ille som du skal ha det til. 

Wasim Zahid lege og uendelig mer kvalifisert enn deg, samtidig er du selv veldig aktiv og du er ikke akkurat noen ekspert, så det blir komisk når du mener at han ikke skal være med i debatten. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, likestilling said:

Problemet er at han tar feil på veldig mange områder, og åpenbart ikke har lest studiene han siterer. Den eneste grunnen til å ta det han sier seriøst er fordi han har hvit frakk og har karret seg gjennom medisinstudiet, men det er ingen grunn i seg selv. Dette er ikke fagfeltet hans, og han er ikke engang oppdatert... det han sa i dag var på barneskolenivå og mer eller mindre "vask hendene, vaksine snart på plass".

Du jobber med sertifisering av leger i Helsedirektoratet kanskje siden du uttaler deg så skråsikkert? Har du lest studiene forresten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mannen er jo direkte farlig.

Anonymkode: 09f26...b7b

Nei, han er ikke farlig. Men jeg har frekventert KG i det siste, og her er det mange som er farlige. Det er mye skråsikker synsing i alle retninger, mye bastante påstander, og ting som potensielt kan sette samfunnet på bar bakke.

Folk som kommer med utsagn som dette ovee her er nesten det som plager meg mest. Mannen har åpenbart kunnskaper, men det er ingen grunn til å mene at han skal vite mer enn andre. Det er ingen som vet. Ingen. Så tok han feil i denne videoen sin, men på den tiden tok alle feil. Han er likevel en lege med store kunnskaper, og han har helt sikkert større kunnskaper enn menigmann på Kvinneguiden. 

Så spar oss for kommentarer som dette. Det hjelper ingen.

Anonymkode: 2eca0...6d0

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

Nettopp. Det er akkurat det Dr Wolfgang Wodarg sier her, vi vet ikke.

Han sier vi har nye virus hvert år, over hele verden, fordi virusene stadig forandrer seg. Man undersøker ikke vanligvis hvilke virus det er som forårsaker luftveissykdommer, men i Glasgow har man undersøkt noen få av disse virusene, fra 2005 - 2013, og man fant at ulike coronavirus var alltid en del av denne mengden virus.
Covid - 19 er bare ett av dem, som de oppdaget i Kina, og vi kan ikke en gang vite for sikkert om det faktisk er nytt, da man ikke undersøker og registrerer alle virus som finnes i verden hele tiden.
Han sier at man kan bare fastsette om de som dør har viruset, man kan ikke si for sikkert om dette viruset faktisk forårsaker dødsfallet.
Man har heller ikke testet folk for coronavirus i tidligere år, så man kan ikke vite hvor mange som døde av influensalignende sykdom tidligere som hadde et slikt virus.
Og vi vet selvsagt ikke hvor høy dødsraten er, da vi ikke har testet alle som har luftveissykdommer for dette viruset, og siden vi heller ikke vet om det er viruset de dør av....dette er jo bare gjetninger hele veien.

Anonymkode: 95bc3...534

Jeg lå strøken med influensa i jula etter å ha kommet fra Bangkok via Helsinki. På flyet fra Helsinki ble jeg eksponert for eldre, hostende kinesisk dame. Det startet med en forferdelig tørrhoste 5 dager etterpå, som jeg aldri har opplevd før, og jeg er godt voksen. Siden jeg alltid har fri fra jobben i jula og alle andre var bortreist ble jeg liggende alene og gikk ikke til legen, for det var jo bare influensa. Etter ca ti dager ble jeg bedre, men har ikke vært topp siden. Har vært en del borte fra jobben pga virus. Nå er jeg også hjemme med hodepine, litt hoste, og jeg svetter, mye. Hvem vet, influensa, covid19, andre virus? Jeg var dårlig i jula, det er jeg ikke nå, bare ikke i form. 

Stemmer det at jeg hadde covid19 i desember og framdeles sliter kan det bety at man oppnår ikke fullstendig immunitet. 

Saken er, vi vet ikke. Personlig tror jeg at det vi opplever er en kombinasjon av sesong influensaen og covid19. Og hvor blir det av alle tidligere rapporterte influensa dødsfall, har folk sluttet å dø av influensa nå som vi har fått påvist covid19 i sirkulasjon? Jeg håper og tror at vi vil oppleve en utflating av syke, og følgelig døde, nå som influensaen gir seg. Dvs, først og fremst håper jeg. 

Anonymkode: 6990d...ddf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lå strøken med influensa i jula etter å ha kommet fra Bangkok via Helsinki. På flyet fra Helsinki ble jeg eksponert for eldre, hostende kinesisk dame. Det startet med en forferdelig tørrhoste 5 dager etterpå, som jeg aldri har opplevd før, og jeg er godt voksen. Siden jeg alltid har fri fra jobben i jula og alle andre var bortreist ble jeg liggende alene og gikk ikke til legen, for det var jo bare influensa. Etter ca ti dager ble jeg bedre, men har ikke vært topp siden. Har vært en del borte fra jobben pga virus. Nå er jeg også hjemme med hodepine, litt hoste, og jeg svetter, mye. Hvem vet, influensa, covid19, andre virus? Jeg var dårlig i jula, det er jeg ikke nå, bare ikke i form. 

Stemmer det at jeg hadde covid19 i desember og framdeles sliter kan det bety at man oppnår ikke fullstendig immunitet. 

Saken er, vi vet ikke. Personlig tror jeg at det vi opplever er en kombinasjon av sesong influensaen og covid19. Og hvor blir det av alle tidligere rapporterte influensa dødsfall, har folk sluttet å dø av influensa nå som vi har fått påvist covid19 i sirkulasjon? Jeg håper og tror at vi vil oppleve en utflating av syke, og følgelig døde, nå som influensaen gir seg. Dvs, først og fremst håper jeg. 

Det er ikke mulig å få tatt en blodprøve mtp antistoff da? For å faktisk vite om det var covid-19 du ble syk av?

Anonymkode: 3dcba...ec7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke mulig å få tatt en blodprøve mtp antistoff da? For å faktisk vite om det var covid-19 du ble syk av?

Anonymkode: 3dcba...ec7

Går ut fra at det teknisk er mulig, i praksis vil det ikke bli gjort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror uansett at enhver person er idiot om de bagatelliserer et virus som er såpass smittsomt og som vi ikke har noe vaksine, kur eller behandling mot. Vi vet ikke om man blir immune ved førstegangsmitte engang. Dessuten vet vi heller ingenting om hvordan viruset kommer til å mutere, hvis det gjør det.

Jeg forstår viktigheten i å ikke overdramatisere en situasjon. Men i denne situasjonen, så er det mye bedre å være føre var enn etter snar. Derfor må vi gå utifra det verst tenkelige, og ikke det beste senarioet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Utsagnet om at viruset er svakt, er ikke et utsagn som peker på hvor lett det snitter, eller dødeligheten. Det han forklarte er at viruset har svak membran, som er lett å drepe før det snitter/vaske bort/desinfisere og sammenlignet det også med Noro virus som har tykk membran og er svært vanskelig å få bort fra hender og overflater. 

Noen hører jo det de vil høre. 

Anonymkode: ed00a...8cb

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har stor sans for wasim, men her synes jeg han er litt bakpå. Det er andre leger jeg hører mer på når det kommer til covid 19. Samtidig er det flere her som er for skarpe i sin kritikk. 

Anonymkode: c4cc8...897

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Svenskene begynner nå å få det ganske hett om ørene. Allerede. Og nå innser de også alvoret og er begynt å innføre samme tiltak som Norge. Men ennå sender de barna på skole.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/allt-fler-i-behov-av-intensivvard

Dette er ikke et lite ufarlig virus som bare vil ta noen titalls liv som ville ha gått likevel.

Dette er en pandemi.

Verdens HelseOrganisasjon har ikke erklært en pandemi for å være morsomme. De har heller ikke erklært det fordi det er influensasesong. De har erklært pandemi fordi dette er et virus som vil koste dyrt, det vil koste mange tusen liv.

Tiltakene vi har innført vil redde liv. Derfor vil det også fremstå som dumt, rart, meningsløst å gjøre alt det når så få liv gikk tapt. Men det er bare til å se til Sverige. Dessverre. Der vil det gå flere tusen liv. Jeg er ganske sikker på at det til og med vil gå titusentals liv.

Fasit har vi om en måned.

Anonymkode: 3e2ba...58b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

først klager vi på Nyborg, og nå Wasim - tar aldr slutt. blir aldri fornøyd vi

Anonymkode: 4c6bb...289

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse