Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en søster som er 4 år eldre og vi er voksne begge to. Hun har hele livet vært en typisk sjefete storesøster, kjeftet og kritisert meg mye og hun har alltid tatt mye oppmerksomhet fordi hun snakker høyt, gjør mye av seg og når det er noe som skjer med henne, er det liksom mye verre for henne enn når det skjer med andre folk. Uansett hva som feiler meg, så har hun det verre selv om det er bare en bagatell.(f.eks jeg kolliderte og skadet meg-hun har fått en nabo hun ikke liker) De siste 2,5 ukene har jeg vært totalt isolert med Corona, jeg er bedre men ikke frisk. Hun har ikke tatt kontakt med meg, men hun hører kanskje via vår mor hvordan det står til med meg. Men hun har sendt meg noen meldinger om at hun sliter med dårlig internett og får ikke gjøre jobben sin hjemmeifra, og at hun ikke har fått gått så mye på ski som hun pleier, og det er hun avhengig av å gjøre fordi hun legger så lett på seg hvis hun ikke er i aktivitet, og da slår ryggen seg vrang. Hadde situasjonen vært omvendt og at det var hun som hadde fått Corona og måtte ligge flere uker inne, så hadde det vært det verste noe menneske hadde opplevd. Det gjør meg veldig trist å ha en søster som er sånn, men det er ikke så veldig mye jeg kan gjøre for jeg har prøvd hele oppveksten å få et godt forhold til henne, men det går bare ikke. Noen andre som har sånne søsken? 

Anonymkode: 40ea8...f5f

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Har vært veldig heldig der selv når det gjelder søsken, så kan ikke relatere direkte. Men har andre familiemedlemmer som er slik som du beskriver, og personlig har jeg med tiden lært å akseptere de som de er og heller fokusere på de positive sidene. Jeg tror nok søsteren din bryr seg om deg, hvis ikke hadde hun neppe giddet å holdt noen som helst form for kontakt, det er bare at hun ikke er i stand til å relatere til dine problemer.

Endret av Kaptein Klein
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Kaptein Klein skrev:

Har vært veldig heldig der selv når det gjelder søsken, så kan ikke relatere direkte. Men har andre familiemedlemmer som er slik som du beskriver, og personlig har jeg med tiden lært å akseptere de som de er og heller fokusere på de positive sidene.

Hvis det ikke er noen positive sider da? Hvis alt dreier seg om henne hele tiden, og hun veldig sjelden er opptatt av meg utenom å stille negative spørsmål og kritisere, hva gjør man da? Vi bor ikke i nærheten av hverandre så vi ser hverandre maks to ganger i året, og snakker aldri på telefon. Hun tekster meg av og til men da er det bare for å fortelle om noe fra hennes liv. Hun spør meg aldri om noe. 

Ts

Skrevet (endret)
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det ikke er noen positive sider da? Hvis alt dreier seg om henne hele tiden, og hun veldig sjelden er opptatt av meg utenom å stille negative spørsmål og kritisere, hva gjør man da? Vi bor ikke i nærheten av hverandre så vi ser hverandre maks to ganger i året, og snakker aldri på telefon. Hun tekster meg av og til men da er det bare for å fortelle om noe fra hennes liv. Hun spør meg aldri om noe. 

Ts

Alle har da positive sider vel? Men hvis hun opprettholder noen som helst form for kontakt bryr hun seg om deg, ellers hadde hun ikke giddet. Slike mennesker som har i overkant mye narsissisme kan være vanskelig å forholde seg til, og hun er tydeligvis ikke veien å gå hvis du sliter med noe. Men det betyr jo ikke at det ikke er andre aspekter ved personen det er verdt å ta vare på, dere er tross alt kjøtt og blod.

Endret av Kaptein Klein
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Hun er ikke interessert i deg, så da er det bare å la være å irritere seg over det, du får ikke gjort noe for å forandre henne uansett, men du kan velge hvordan du selv ønsker å reagere. Dere ser hverandre så og si aldri, snakker aldri sammen og meldinger er det da bare å ignorere. 

Anonymkode: d77b6...dd1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Kaptein Klein skrev:

Alle har da positive sider vel? Men hvis hun opprettholder noen som helst form for kontakt bryr hun seg om deg, ellers hadde hun ikke giddet. Slike mennesker som har i overkant mye narsissisme kan være vanskelig å forholde seg til, og hun er tydeligvis ikke veien å gå hvis du sliter med noe. Men det betyr jo ikke at det ikke er andre aspekter ved personen det er verdt å ta vare på, dere er tross alt kjøtt og blod. 

Jeg tror andre mennesker/ hennes venner opplever henne på en annen måte enn hva jeg gjør,delvis fordi hun viser en annen side til de enn hva hun gjør til meg, men hun er kjent for å være en dramaqueen. Vi gikk bedre sammen da vi var yngre, men de siste ti årene har det bare gått på tverke. Vår kusine har fortalt meg at min søster har gitt meg skylden for alt som er feil i hennes(altså min søsters)liv, og det kan nok stemme, men jeg tror ikke at min søster er klar over det selv....

Ts

Skrevet

Vel, hadde jeg vært deg hadde jeg bare kuttet henne helt ut av livet. Du kan alltids få en søster i ei venninne heller. Tenk på ditt eget beste og gjør det som føles rett for deg. Virker som om hun alltid skal såre deg og det er ikke greit, så ville ha kuttet henne ut for godt

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...