Gå til innhold

Sør-Korea fikk kontroll over koronaviruset i løpet av 1 måned

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden første positive test for 8 uker siden har Sør-Korea kommet opp i mer enn 8400 smittede og 84 døde. Men kikker man på antall nye smittede hver dag, så ser det ut til at landet begynner å få kontroll på utbruddet. (Business Insider)

På det meste ble 909 nye smittede rapportert den 29 februar. På nesten hver dag etter dette har antall nye smittede vært lavere enn dagen før. Mandag denne uka ble det rapportert 74 nye smittede, og på onsdag 93 nye smittede.

Landet ser ut til å ha fått utbruddet under kontroll, og det uten å stenge skoler og restauranter (som bl.a. Norge og flere andre land har gjort) eller sette hele byer i karantene. Istedenfor har Sør-Korea gjennomført testing i stor skala. Så langt har de gjennomført nær 300.000 tester, og helsepersonell er i stand til å teste titusenvis av personer hver dag. På den måten kan de mer effektivt sette smittede personer i karantene, og raskere spore opp alle personer som disse har vært i kontakt med.

Kanskje noe for Norge og andre land å lære?

(Bildet er en direkte link til Business Insider)

5e70ed66c4854053e6275f53?width=900&forma

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sikkert som deres banklån?

Anonymkode: eeff5...d09

Skrevet (endret)

Det er enda mer å lære fra Nord-Korea, det finnes jo ikke engang noen lister over hvor mange som er smittet der i gården, så vi kan bare anta at tallet er null. Luringen Kim Jong-Un har garantert allerede funnet kuren på korona tatt i betraktning alle hans tidligere bragder.

Endret av Kaptein Klein
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sør-Korea har 51,5 millioner innbyggere så de har jo ikke testet enormt mange med 300.000 tester. 

Sist jeg hørte hadde Norge testet rundt 20000,med 2 testmaskiner tilgjengelig. Nå når vi får 2 til vil jo kapasiteten øke betraktelig. Så lenge de som hae forkjølelsessymptomer og føler seg uvel holder seg i karantene har det jo ingen betydning om de tester positivt eller ei. Kun de som trenger behandling, har vært med andre som har testet positivt og skal omgås andre syke som er viktig å teste når kapasiteten har vært så knapp som til nå. 

Anonymkode: 531ea...cd0

Skrevet
10 minutter siden, Kaptein Klein said:

Det er enda mer å lære fra Nord-Korea, det finnes jo ikke engang noen lister over hvor mange som er smitter der i gården, så vi kan bare anta at tallet er null. Luringen Kim Jong-Un har garantert allerede funnet kuren på korona tatt i betraktning alle hans tidligere bragder.

Etter det jeg har lest er situasjonen i Nord svært alvorlig. https://www.businessinsider.com/almost-200-north-korean-soldiers-died-coronavirus-2020-3

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Kaptein Klein skrev:

Luringen Kim Jong-Un har garantert allerede funnet kuren på korona tatt i betraktning alle hans tidligere bragder.

Ja, det heter dødsstraff.

Anonymkode: ff5d1...9a9

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Sør-Korea har 51,5 millioner innbyggere så de har jo ikke testet enormt mange med 300.000 tester.

Anonymkode: 531ea...cd0

Sør-Korea har stor nok kapasitet til å teste alle før de kan smitte andre. Når vi venter de er så dårlige at de må på sykehus vil de allerede ha gått rundt og smittet andre i flere dager. Det utgjør et hav av forskjell i praksis.

Anonymkode: 3410b...14e

• Liker 2
Skrevet
26 minutter siden, NordicViking said:

Siden første positive test for 8 uker siden har Sør-Korea kommet opp i mer enn 8400 smittede og 84 døde. Men kikker man på antall nye smittede hver dag, så ser det ut til at landet begynner å få kontroll på utbruddet. (Business Insider)

På det meste ble 909 nye smittede rapportert den 29 februar. På nesten hver dag etter dette har antall nye smittede vært lavere enn dagen før. Mandag denne uka ble det rapportert 74 nye smittede, og på onsdag 93 nye smittede.

Landet ser ut til å ha fått utbruddet under kontroll, og det uten å stenge skoler og restauranter (som bl.a. Norge og flere andre land har gjort) eller sette hele byer i karantene. Istedenfor har Sør-Korea gjennomført testing i stor skala. Så langt har de gjennomført nær 300.000 tester, og helsepersonell er i stand til å teste titusenvis av personer hver dag. På den måten kan de mer effektivt sette smittede personer i karantene, og raskere spore opp alle personer som disse har vært i kontakt med.

Kanskje noe for Norge og andre land å lære?

(Bildet er en direkte link til Business Insider)

5e70ed66c4854053e6275f53?width=900&forma

De testet så mange som mulig ja, + sendte ut enormt mye info til innbyggere, var nøye med å dokumentere reisehistorikken til smittede og sente så den informasjonen ut slik at folk lett kunne finne ut om de hadde vært på samme sted som en smittebærer. Har man symtomer kan man ringe en hotline og dra til en designert klinikk for å bli testet. 

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, Kaptein Klein said:

sarcasm.jpg

jeg skjønte det. beklager at jeg gadd å legge til info da. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, men vi må ikke glemme at i egne øyne, er Norge alltid best i alt. Hvis noe annet land, som i dette tilfellet er Sør-Korea, har tall som viser at de har håndtert dette på en mye bedre måte enn Norge, så er det nok mange som nekter å innse dette. Tross alt, så er Norge mye bedre enn alle andre. Rett og slett best i verden.

*Ironi*

Anonymkode: ba6f2...ada

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke "kontroll" på viruset om det fortsetter å øke med 90 - 100 hver dag. Noen sier at Kina har "fått kontrollen" på viruset, men det er ikke under normale omstendigheter. Det er under total blokade av økonomien, som nå risikerer å gå i resesjon. En økonomi som ellers er vant med å vokse med 6 - 7% i året. 

Så det er ikke kontroll så lenge samfunnet er enten i nærmest selvpåført lock-down eller det nærmer seg 0% vekst / resesjon. 

Man vet først om den er under kontroll når absolutt alt har gått tilbake slik hverdagen var tidligere. Så må det komme en vaksine også. Det tar tid. 

Anonymkode: 09fb0...62e

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke "kontroll" på viruset om det fortsetter å øke med 90 - 100 hver dag. Noen sier at Kina har "fått kontrollen" på viruset, men det er ikke under normale omstendigheter. Det er under total blokade av økonomien, som nå risikerer å gå i resesjon. En økonomi som ellers er vant med å vokse med 6 - 7% i året. 

Så det er ikke kontroll så lenge samfunnet er enten i nærmest selvpåført lock-down eller det nærmer seg 0% vekst / resesjon. 

Man vet først om den er under kontroll når absolutt alt har gått tilbake slik hverdagen var tidligere. Så må det komme en vaksine også. Det tar tid. 

ikke full kontroll nei, men antall nye smittede minker...så det går den riktige veien

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Tanuki skrev:

ikke full kontroll nei, men antall nye smittede minker...så det går den riktige veien

Under lockdown er det naturlig at antallet smittede går nedover. Spørsmålet er om antallet går ned til 0 når samfunnet skal tilbake til det vanlige hverdagslivet. Poenget er at man ikke kan gå tilbake til hverdagslivet inntil en effektiv vaksine er på plass. Når det enn måtte skje. Husk at selv milde symptomer på friske mennesker betyr automatisk sykemelding og utgifter. Så vi kan ikke ha det slik at en haug med folk skal surre rundt og hoste som de vil fordi de vil tilbake til den normale hverdagen uten at en effektiv vaksine er på plass. Da øker antallet smittede igjen, selv med milde symptomer, så snakker vi tonnevis av sykemeldinger og tusener som blir slått ut. 

Også det viktigste spørsmålet: Har man funnet selve smittekilden? Ikke så vidt jeg har fått med meg. 

Så er det viktig å få med seg flere ting. Jeg hadde ikke stolt på tallene over antallet smittede fra land som Russland, som er faktisk nabolandet vårt, ei heller stoler jeg på tallene som kommer fra India, Iran, Kina og flere andre. Tenk bare på de sentral-asiatiske landene. Der later de som om det er rundt 0 tilfeller. Mens i Afrika har de ennå stort sett lukket øynene rundt denne problematikken. Poenget er at folk glemmer fort at myndighetene i disse landene ikke er norske myndigheter. 

Når India eller Russland / Ukraina / Hviterussland eller Iran sier noe eller Egypt / Tunisia / Marokko / Tyrkia for den slags skyld, så finnes det ingen uavhengige kontrollmekanismer som kan gå ut og sjekke at det stemmer. I disse landene er det vanlig å bare grave et høl og kaste dau mennesker inn der og brenne de, også fylle hølet med jorda igjen som om ingenting har skjedd.

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Under lockdown er det naturlig at antallet smittede går nedover. Spørsmålet er om antallet går ned til 0 når samfunnet skal tilbake til det vanlige hverdagslivet. Poenget er at man ikke kan gå tilbake til hverdagslivet inntil en effektiv vaksine er på plass. Når det enn måtte skje. Husk at selv milde symptomer på friske mennesker betyr automatisk sykemelding og utgifter. Så vi kan ikke ha det slik at en haug med folk skal surre rundt og hoste som de vil fordi de vil tilbake til den normale hverdagen uten at en effektiv vaksine er på plass. Da øker antallet smittede igjen, selv med milde symptomer, så snakker vi tonnevis av sykemeldinger og tusener som blir slått ut. 

Også det viktigste spørsmålet: Har man funnet selve smittekilden? Ikke så vidt jeg har fått med meg. 

Så er det viktig å få med seg flere ting. Jeg hadde ikke stolt på tallene over antallet smittede fra land som Russland, som er faktisk nabolandet vårt, ei heller stoler jeg på tallene som kommer fra India, Iran, Kina og flere andre. Tenk bare på de sentral-asiatiske landene. Der later de som om det er rundt 0 tilfeller. Mens i Afrika har de ennå stort sett lukket øynene rundt denne problematikken. Poenget er at folk glemmer fort at myndighetene i disse landene ikke er norske myndigheter. 

Når India eller Russland / Ukraina / Hviterussland eller Iran sier noe eller Egypt / Tunisia / Marokko / Tyrkia for den slags skyld, så finnes det ingen uavhengige kontrollmekanismer som kan gå ut og sjekke at det stemmer. I disse landene er det vanlig å bare grave et høl og kaste dau mennesker inn der og brenne de, også fylle hølet med jorda igjen som om ingenting har skjedd.

Jeg refererte til Sør-Korea, har aldri vært en lockdown her. I stedet satset myndighetene på testing og informasjon, i tillegg til at flest mulig jobber hjemmefra og skoler, bhg og univ. holder stengt. Nå håper jeg bare at strenge kontroller vedvarer så man slipper store utbrudd her igjen. Mitt inntrykk er at generlt så er folk her i Korea flinke til å overholde regler og melde fra om symptomer, som ikke er så rart siden mange har MERS utbruddet fra 2017 friskt i minnet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dødeligheten er ikke så høy heller, ifølge Sør-Korea som er blant landene som har testet bredest i befolkningen.

"Landet hadde per 13. mars gjennomført neste 250.000 tester for viruset, noe som har påvist 8100 smittetilfeller. Av alle som har testet positivt for det nye coronaviruset i landet, har 0,9 prosent dødd – altså betydelig lavere enn det foreløpige verdenssnittet på 3,8 prosent."
https://www.msn.com/nb-no/nyheter/verden/87-prosent-av-de-corona-døde-i-italia-er-over-70-år-–-80-prosent-er-menn/ar-BB11gVRT

Anonymkode: 00c9d...b9c

• Liker 1
  • Opprett ny...