Gå til innhold

For streng mamma? Sosiale medier, 11 år!!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Min datter på 11 år lastet ned snapchat bak min rygg. Hun fikk ny telefon i bursdagsgave fra bestefar og da uheldigvis uten foreldrekontroll. Sjekker mobil jevnlig men har ikke sjekket inn på Google play appen, før nå. Hun hadde skjult appen fra skrivebord eller hva det kalles, på skjermen. Hun hadde her to venninner hun pratet med samt flere ukjente mennesker. Jeg fortalte henne om pedofile (voksne menn som later som de er barn og vil være kjærester med barn, jeg forklarte det sånn) om nettmobbing og hets og folk som hacker appen. Blant annet bilder som blir spredd på nett. Hun begynte å gråte. Jeg sa jeg ikke er sint, men skuffet fordi jeg har stolt på henne. Ikke minst bekymret. Hun har slettet appen, dvs, jeg har slettet appen. Hva er passende 'straff' nå? Har skjermtid, pluss at jeg skal sjekke den enda oftere. Hun forklarer at venninnen på 12 år får ha Instagram og snapchat. Jeg nekter at min unge på 11 år skal ha sånne apper. Hva mener dere foreldre med barn i samme alder? 

Anonymkode: 29df5...ce0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

13 er 13. De har ikke vondt av å lære at regler faktisk gjelder.

Jeg har barn som snart fyller 11.

Anonymkode: d01a7...1b1

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjenner en jente på 9 år som har snapchat, begge foreldrene synes det er greit og det er mange av venninnene i klassen som også har snapchat og er på tiktok.  Uansvarlige foreldre mener jeg! 

Anonymkode: 8a12b...4a6

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg syns det var helt riktig å slette snapchat for 11-åringen din.

Videre straff vet jeg ikke noe om, jeg er ikke noe særlig fan av å straffe, så for meg hadde det nok vært nok å slette appen og vite at jeg hadde passord til alt annet så jeg kunne sjekket innimellom.

Var på mobbeseminar på skolen til datteren min og mobbeombudet snakket om Snapchat. Hun sa at det er helt hårreisende at foreldre lar så unge barn få ha snapchat, hun sammenlignet det med å la barna få lov til å gå ut på byen en lørdagskveld og danse på dansegulvet. Det var trygt der, for det var bare de små vennene som var der - men alt annet som foregår rundt.. alt voksen aktivitet rundt akkurat det dansegulvet. Det er det ingen foreldre som lar sine småbarn være vitne til.

Anonymkode: feadd...251

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner en jente på 9 år som har snapchat, begge foreldrene synes det er greit og det er mange av venninnene i klassen som også har snapchat og er på tiktok.  Uansvarlige foreldre mener jeg! 

Anonymkode: 8a12b...4a6

Helt enig med deg. Det er uansvarlig foreldre. 

Anonymkode: feadd...251

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men denne praten om nettvett, pedofile og alt det...har du ikke hatt den før? Jeg må bare spør, for det er i seneste laget, mener jeg.

Vet jo ikke hva slags regler dere har hatt på telefon og slikt men jeg hadde tatt telefonen. Følger man ikke reglene er man ikke stor nok til å ha telefon.

Anonymkode: 2693f...8b5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men denne praten om nettvett, pedofile og alt det...har du ikke hatt den før? Jeg må bare spør, for det er i seneste laget, mener jeg.

Vet jo ikke hva slags regler dere har hatt på telefon og slikt men jeg hadde tatt telefonen. Følger man ikke reglene er man ikke stor nok til å ha telefon.

Anonymkode: 2693f...8b5

Var ikke meningen å bli anonym.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvem er de ukjente hun snakker med? Hva snakker de om? Jeg hadde blitt veldig redd om noen voksne snakket med mitt barn på nett!

Anonymkode: 347d2...807

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har en 11-åring som har TikTok, men ingen andre sosiale medier. Veldig mange i klassen har Snapchat.

Han kommer til å måtte vente til han er 13, begrunner det både i aldersgrense og at han ikke har behov for det.

Anonymkode: 61374...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har misbrukt ett privilegium hun har, og da virker det naturlig at hun blir fratatt telefonen i en tid. Ytterste konsekvens for en 11 åring i 2020, men jeg tror også det er viktig å slå hjem hvor farlig det er for barn å fare rundt ukontrollert på nettet. 

Det er forøvrig massevis av apper dere som foreldre kan installere for å ha oversikt over hva hun gjør på telefonen, apper som lastes ned osv. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg syns det var bra du tok tak i det. Burde vært foreldrekontroll på den ja. Mulig å fikse det?

Anonymkode: 145b8...d27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min datter på 11 år lastet ned snapchat bak min rygg. Hun fikk ny telefon i bursdagsgave fra bestefar og da uheldigvis uten foreldrekontroll. Sjekker mobil jevnlig men har ikke sjekket inn på Google play appen, før nå. Hun hadde skjult appen fra skrivebord eller hva det kalles, på skjermen. Hun hadde her to venninner hun pratet med samt flere ukjente mennesker. Jeg fortalte henne om pedofile (voksne menn som later som de er barn og vil være kjærester med barn, jeg forklarte det sånn) om nettmobbing og hets og folk som hacker appen. Blant annet bilder som blir spredd på nett. Hun begynte å gråte. Jeg sa jeg ikke er sint, men skuffet fordi jeg har stolt på henne. Ikke minst bekymret. Hun har slettet appen, dvs, jeg har slettet appen. Hva er passende 'straff' nå? Har skjermtid, pluss at jeg skal sjekke den enda oftere. Hun forklarer at venninnen på 12 år får ha Instagram og snapchat. Jeg nekter at min unge på 11 år skal ha sånne apper. Hva mener dere foreldre med barn i samme alder? 

Anonymkode: 29df5...ce0

NEI. Det er 13år på dette. og de BØR vente til det.Mange i klassene her hsr det og begynner allerede i 2.klasse. Det blir ett slags press fra dårlige foreldre som ikke kan si nei. Vent. Hun trenger det ikke enda!Selv hvor kjio du føler deg!

Anonymkode: 83e31...364

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

13 er 13. De har ikke vondt av å lære at regler faktisk gjelder.

Jeg har barn som snart fyller 11.

Anonymkode: d01a7...1b1

Riktig! Ett spill på ps4 med venner som Fortnite som er 12år på er ingenting i forhold til sosiale medier med aldersgrense på 13år. 

De spiller med venner og du har bedre kontroll.Og ikke er det farlig heller.Er ellers veldig streng på aldersgrenser men har selv testet ut det spillet og vet det ikke er farlig. Får kun legge til venner de kjenner.Og ingen andre. 

Soialt og gøyt spesielt i disse korona tider.

Men snap, fb og insta er ikke for barn under 13år..

Mye kan skje. 

Skummelt!

Selv om du snakker med hun hva som er greit og ikke. Men når hun gjør det bak ryggen din så absolutt ikke!

Anonymkode: 83e31...364

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg reagerte også på at du ikke hadde snakket med jenta om pedofile og nettvett før nå. 
Legg inn foreldrekontroll på mobilen. 

Anonymkode: 0dea1...e87

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjedde noe lignende her.Slettet det. Beleiring seg.Ingen straff. Nok at det ble slettet

Anonymkode: f29ce...9c3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott! Jeg synes du håndterte dette veldig bra! 
Enig med noen over her om "straff", at det kanskje ikke er helt vegen å gå. Men en mektig skjerpet skjermtid hadde jeg nok lagt meg på en periode (konsekvens). 

Jeg har også en i samme alder i hus, og hen får heller ikke ha sosiale medier. Mange av vennene i klassen får derimot ha alt som er, noe som for meg er uforståelig... De er så stygge med hverandre over disse sosiale mediene (og ja, det har jeg selv sett og overhørt). 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Legg inn så du må ha passord for å laste ned apper. Et passord bare du kan. 

Anonymkode: 77e09...a3d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her har alle vennene hatt Snapchat siden barneskolen, det er da ingen problem! Spesielt nå i disse karantenetider, barna trenger å ha kontakt. Hva er dere redde for? Dere vet at det er innstillinger på Snapchat som gjør at man kun kan kommunisere med venner man velger selv? Det er helt uskyldig. Man deler meldinger i form av bilder. «Alle» barn og ungdom har Snapchat og dere som nekter dem risikerer at de havner utenfor. Her ble vi av skolen anbefalt å nettopp IKKE nekte dem sånne apper, men heller sette oss inn i hvordan de fungerer. Så slipper man også misforståelser som en Annen over her sammenligner med dansegulvet og alle andre rundt.

Anonymkode: ba320...2de

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spørs om hun ikke har lært nå da og at det å ikke få snap chat i flere år fremover holder som straff, sammen men foreldrekontroll av mobilen? Skjønner hun gjerne vil ha det som alle andre har, men 11-åringer har absolutt ikke noe å gjøre på hverken snap, fb eller tiktok.

Snap er vel den verst appen man kan gi til barn - på Facebook lagres meldinger mens det som sendes på snap er skjult, så er helt enig i at dette ikke skal brukes av datteren din. Synes egentlig at selv 13-åringer er for små, burde vært minst 16.

Tenker det viktigste du kan gjøre er å snakke om hvorfor disse appene ikke skal brukes når man er 11 år og hvorfor man ikke skal skjule ting slik som hun gjorde. Og så få inn noen på neste foreldremøte som kan snakke rundt dette med etterfølgende klassevis debatt. Jeg er helt sikker på at det er mange som er enig med deg, og nettvett som tema er veldig i vinden om dagen.

Anonymkode: 5e5b5...e4b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Her har alle vennene hatt Snapchat siden barneskolen, det er da ingen problem! Spesielt nå i disse karantenetider, barna trenger å ha kontakt. Hva er dere redde for? Dere vet at det er innstillinger på Snapchat som gjør at man kun kan kommunisere med venner man velger selv? Det er helt uskyldig. Man deler meldinger i form av bilder. «Alle» barn og ungdom har Snapchat og dere som nekter dem risikerer at de havner utenfor. Her ble vi av skolen anbefalt å nettopp IKKE nekte dem sånne apper, men heller sette oss inn i hvordan de fungerer. Så slipper man også misforståelser som en Annen over her sammenligner med dansegulvet og alle andre rundt.

Anonymkode: ba320...2de

Vet du hvor mye mobbing som foregår over snap chat? Og hvor mange som får sendt bilder som mottaker tar skjermdump av og sender til hele vennegjengen? Greit at du vet hvordan appen virker, men kan være lurt å sette seg inn i potensielle konsekvenser også. Dette er den optimale mobbeappen, både i form av ekskludering, direkte mobbing og utnyttelse. Det er jo ikke mulig å spore noe som helst!

Anonymkode: 5e5b5...e4b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...