Gå til innhold

Hvilken mat synes du er godt som syk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Både jeg og mannen er i karantene. Får hjelp til handling i morgen. Sliter med hoste, feber og sår hals. 

Hvilken mat synes dere er godt når dere er syke? Vil helst at det ikke skal være for usunt (Jeg har noen kg ekstra så vil ikke være krise om litt går bort, skal selvsagt ikke sulte da).

Tenker på frokost, middag, kvelds.

Anonymkode: 5b113...164

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg takler ikke suppe og melkeprodukter når jeg er syk, i alle fall ikke med vondt i halsen. Sliter også litt med ting som ikke smaker så mye, det er bedre med litt sterkere smak når jeg er syk. 

Dessverre har det en tendens til å bli mye usunt når jeg er syk - for eksempel popcorn eller vanlig salt potetgull, sukkerfri brus (cola zero - sliter veldig med å drikke nok vann når halsen krangler), og til middag blir det helst frossenpizza ettersom det krever null innsats med tilberedning og oppvask samtidig som det er fast konsistens og det har litt sterk smak. Smågodt går alltid ned 😇

Heldigvis er jeg bare syk ca én-to dager i året! 

Nå var vel ikke dette tipsene du ønsket deg, men... Hvis du er ordentlig syk, så er kanskje ikke matlysten på topp uansett, og kroppen trenger energi for at du skal bli frisk igjen så fort som mulig. Om det står mellom å nesten ikke spise noe, eller å spise en "fornuftig" mengde usunne ting slik at du får i deg energi, så anbefaler jeg faktisk det siste. God bedring 😊

Anonymkode: d72f9...d06

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Frokost: havregrøt kokt på mandelmelk 

Middag

Supper:

Gulrot- og ingefærsuppe

5 stk  gulrøtter, middels store

1 stk  purreløk

2 stk  hvitløker, skrelte

2 cm  ingefær

1 ts  gurkemeie

3 dl  vann eller mer (vannet skal akkurat dekke gulrøttene)

1 boks kokosmelk

salt

pepper

sitronsaft til smakesetting

Gulrot- og ingefærsuppe.

Skrell gulrøtter og kutt dem i biter. Grovhakk purreløk og knus hvitløk. Hakk, skjær eller riv ingefær. Surr gulrøtter, purreløk, hvitløk, ingefær og gurkemeie i litt olivenolje i en romslig kasserolle. Tøm på vann og kokosmelk(kan bruke lett) La det hele koke til det er mykt. Ca. 20 minutter. Bland suppen glatt i blender eller med stavmikser. 

Kikert og potetsuppe 

Ingredienser

1 stk purreløk

2 stk gulrøtter

2 stk poteter

1 liter grønnsakskraft

1 boks kikerter

2 fedd hvitløk

pepper

salt

Grovhakk purre, gulrøtter, poteter og hvitløk, ha i en kjele og tilsett kraft.Tilsett kikerter, smak til med salt og pepper.Kok opp suppen og la koke i ca. 15 min, og kjør suppen til puré i en blender.

Kvelds : Smoothie eller nicecream :)

Anonymkode: 23ae0...fb6

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg er forkjølet eller av annen grunn har vondt i halsen, tett i nesen og føler meg litt pjusk så lager jeg en spicy linsegryte med skikkelig karripasta, grønnsaker, masse hvitløk, fersk ingefær, fond, linser og presset lime eller sitron.

Anonymkode: b0b62...1a8

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg er syk så skal mat bli lages på kortes mulig tid. Orker ikke å stå lenge å kutte mat, eller over grytene. 
Pasta med karbonadedeig og en enkelt pastasaus er en slager. Enkelt å spise også.  

Anonymkode: 2792a...f65

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...