Gå til innhold

Hva slags førstehjelp skal gis til fremmede ved mistanke om Korona?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Så nylig en video på youtube der en person fikk munn til munn mens de ventet på ambulansen, og det så viste seg at vedkommende hadde Korona. Kjenner jeg er skeptisk til å utføre slik type førstehjelp om noen faller om på butikken eller gata nå i Korona tider. Er man fortsatt pliktet til å gi munn til munn for å hjelpe?

Hvorfor er vi ikke gitt retningslinjer for hva vi må gjøre dersom vi finner noen som har falt om eller lignende? Så utrolig rart at det ikke er gitt opplysninger om hva vi skal gjøre da det er en stor smittefare i denne forbindelse. 

Anonymkode: 81bb1...188

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det siste du vil er munn til munn.. Vil du bli smittet eller? 

Anonymkode: 4f6db...fae

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Man driter i smitte om noen har fått hjertestans. Med mindre man er svært syk selv og i risiko. Men man kan utføre kun kompresjoner. Det er bedre enn ingenting. Og selvsagt sørge for å få hjelp av andre.

Anonymkode: cedfa...0a3

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ringer ambulanse vel.

Anonymkode: 078c2...214

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Herre så egoistisk tankegang.

Anonymkode: d114f...ca7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ringer ambulanse vel.

Ja, så klart. Noe mer mens vi venter da?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er førstehjelpsskrin i nærheten så finnes det ofte utstyr for å gi munn-til-munn på en tryggere måte der. Riktignok ikke noe som sannsynlig fungerer for koronaviruset, men er man rimelig frisk ellers så er det virkelig ikke noe å tenke på i slike tilfeller.

Faktisk skal man i grunn være svært dårlig før man lar et menneske dø, fordi man selv tenker på å få koronasmitte!

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ja, så klart. Noe mer mens vi venter da?

Ja, MUNN TIL MUNN! Selvfølgelig, hallo?!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herre så egoistisk tankegang.

Herre er det egoistisk å ikke ønske å bli smittet?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Man driter i smitte om noen har fått hjertestans. Med mindre man er svært syk selv og i risiko. Men man kan utføre kun kompresjoner. Det er bedre enn ingenting. Og selvsagt sørge for å få hjelp av andre.

Anonymkode: cedfa...0a3

Hva med å rulle vedkommende over på magen siden de nevner at trykket det gir vil gjøre det lettere for lungene? Blir det helt feil?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror AMK-sentralen hadde kjeftet rimelig godt på deg om du hadde nektet å gi munn til munn, når du uansett har de på tråden. Erre muli'

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, når det står om akutt fare for liv, faktisk sannsynlighet for at noen dør, rett foran øynene på deg, så er det VELDIG egoistisk å ikke ville bli smittet av koronavirus.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja, MUNN TIL MUNN! Selvfølgelig, hallo?!

Som sagt er jeg skeptisk til det. Har såklart underliggende sykdmmer selv og er i risikogruppa. Så hva annet kan jeg gjøre?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja hvis du ikke er over 70 og med nedsatt immunforsvar 

Anonymkode: 9269a...bd8

AnonymBruker
Skrevet

Som sagt er jeg skeptisk til det. Har såklart underliggende sykdmmer selv og er i risikogruppa. Så hva annet kan jeg gjøre?

Dette blir for teit. Du kan vise hvem du er, og rett og slett bare gå derfra.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette blir for teit. Du kan vise hvem du er, og rett og slett bare gå derfra.

Jeg kan jo ikke bare gå om jeg er den eneste i nærheten av vedkommende?! Selv om jeg er syk selv, så vil jeg jo såklart gjpre det som er praktisk mulig for meg å gjøre. Men som sagt, munn til munn regner jeg med er uaktuelt pga egen sykdom.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan jo ikke bare gå om jeg er den eneste i nærheten av vedkommende?! Selv om jeg er syk selv, så vil jeg jo såklart gjpre det som er praktisk mulig for meg å gjøre. Men som sagt, munn til munn regner jeg med er uaktuelt pga egen sykdom.

Det er praktisk mulig for deg å gi munn til munn. Hvis ikke, så kan du som sagt bare gå derfra. Men, pass på å ring 113, og få en grundig verbal hudfletting av operatøren i andre enden først.

AnonymBruker
Skrevet

Det er praktisk mulig for deg å gi munn til munn. Hvis ikke, så kan du som sagt bare gå derfra. Men, pass på å ring 113, og få en grundig verbal hudfletting av operatøren i andre enden først.

Det kan umulig være mulig for meg å utføre munn til munn med lungesykdom. Du kan umulig være seriøs nå.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har førstehjelpskurs og han som leder kurset tok opp dette med oss. Det er faktisk sånn at om du holder hjertet gående så har man rundt 15 minutter med oksygen i blodet, så man må ikke bruke pust for å redde liv. I usa er det ikke en del av rutinene lengre engang, og han sa at om man ikke kjenner mennesket som man hjelper så skjønte han godt at folk kunne være motvillige. Dette var lenge før noe coronautbrudd...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja, hvis hun er søt så ville jeg vel vurdert å ta sjansen.

Anonymkode: 4aaf0...983

• Opprett ny...