Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Endre gjerne kategorien hvis den er feil :) 

Har egentlig noen spørsmål ang det å flytte til USA, kom gjerne med råd og erfaringer. Og ikke minst, svar på mine spørsmålt.. Takk

1. Hvordan var prossessen med å flytte dit? 
2. Hvordan var det å få jobb? Jobber du for bedrift eller er du selvstendig næringsdrivende? 
Uansett, hvordan er lønnen din, hvordan arbeider du og alt i alt, hvordan var det å starte?
3. Valg av bosted, hvor bor/bodde du? Hvordan fant du leilighet/hus? (Legg gjerne til link, slik at jeg kan titte)
4. Hvordan fikk du deg forsikring mtp helsevesen etc, hvordan er prossessen med alt dette?!
5. Hvordan blir/ble du tatt imot som nordmann i USA? 
6. Hvordan syntes du prisene er der? (Bil, hus/leilighet, dagligvarer. Syntes du det er greit?)

Kom gjerne med andre relevante ting, som du syntes er viktig.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, Rosatoast skrev:

Har egentlig noen spørsmål ang det å flytte til USA, kom gjerne med råd og erfaringer. Og ikke minst, svar på mine spørsmålt.. Takk

2. Hvordan var det å få jobb? Jobber du for bedrift eller er du selvstendig næringsdrivende? 
Uansett, hvordan er lønnen din, hvordan arbeider du og alt i alt, hvordan var det å starte?
3. Valg av bosted, hvor bor/bodde du? Hvordan fant du leilighet/hus? (Legg gjerne til link, slik at jeg kan titte)
4. Hvordan fikk du deg forsikring mtp helsevesen etc, hvordan er prossessen med alt dette?!
6. Hvordan syntes du prisene er der? (Bil, hus/leilighet, dagligvarer. Syntes du det er greit?)

Og jeg har egentlig bare par - tre små spørsmål tilbake til deg før jeg svarer på noen av de du spør om, men for å si det slik, det blir sikkert ikke nødvendig å svare på, når jeg spør deg dette spørsmålet:

1. Hva er det som gjør at akkurat du er bedre med tanke på utdanning enn alle kinesere og indere som allerede har bodd og studert i USA i flere år, og likevel blir det store flertallet pælmet ut av landet til tross for at de har amerikansk mastergrad eller PhD. Har du liksom bedre utdanning enn disse eller har studert i noen år i USA selv?

2. Om du kan legge helst 1.000.000 US Dollar på bordet (Litt over 11.000.000 norske kroner), så kan du kanskje få Green Card som investor, men det kreves spesielle regler i forhold til dette.

3. Du må ha funnet en mann i USA som vil "hente deg dit", eller familie som søker gjenforening. Uansett, en veldig lang og kronglete prosess. 

Generelt sett skjønner jeg ikke vitsen med å ønske å flytte til USA. Det landet har for lengst sluttet å være noe å trakte etter (etter 1990-tallet / året 2000 - 2001, har det bare gått i dass og hardt nedover for hvert eneste år).

Det er veldig få nordmenn i USA med tanke på studier og ellers de som ønsker å flytte dit. Det er ikke mer enn 1.500 nordmenn som studerer i USA, sånn ca, og rundt 3,800 søker seg via Green Card lotteriet. Så det er veldig få nordmenn som gidder å tenke på USA i det hele tatt. 

Anonymkode: 4ef12...fb3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Rosatoast skrev:

IAdNOmAhO-bHH98DLtgJBB0v0nLnkbCwYE77ve_n

Om du ikke innehar en helt spesiell kompetanse som ikke finnes der fra før, har masse penger å investere eller er idrettsutøver i stjerneklassen er det bortimot umulig å få arbeids- og oppholdstillatelse med mindre du skal gifte deg med en amerikaner eller skal søke familiegjennforening. Som AB i innlegget over skriver er det uansett en lang og kronglete prosess som tar mange år og er kostbar.

Anonymkode: 50a1b...550

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg kan heller ikke svare på det du lurer på. Men USA har generelt elendige arbeidsforhold, lange dager, dårlig lønn, ingenting dekkes av det offentlige, og du kan bare glemmer permisjonsordningene vi har hvis du skal ha barn. 

Har en venninne som har flyttet til et annet land som kan være litt sammenlignbart. Jeg tror hun har det ganske tøft, og ikke helt skjønte forskjellene før hun flyttet dit og erfarte dem. 

Skulle jeg flytte til USA hadde det vært fordi jeg hadde en mann derfra, og han hadde god inntekt. 

Anonymkode: 345df...50c

AnonymBruker
Skrevet
På 18.3.2020 den 23.03, Rosatoast skrev:

Bodde i USA et par år, vet ikke om det telles - men svarer for det.

1. Flytteprosessen var helt grei. Leide møblert, kjøpte det vi trengte etterhvert. Tok ikke med så mye. Arbeidsgiver ordnet med visum.

2. Hadde selvfølgelig jobb før vi reiste ned. Jobber i akademia, lønna var lav.

3. Leide leilighet. California. Universitetet hadde egen nettside for utleie.

4. Var inkludert hos arbeidsgiver.

5. Bra, folk sluttet aldri å la seg overraske over hvor bortskjemte vi er.

6. Leie leilighet var dyrt, rundt 30000-40000 norske i måneden. Dagligvarer var kanskje noe dyrerer enn Norge? Er litt usikker. Billig å spise ute.

Ville aldri ha flyttet til USA permanent, det er gøy en periode - men ikke noe mer enn det.

Anonymkode: 1486e...2b1

• Liker 1
Skrevet

Ønsker du å bo i et land som har Trump som statsoverhode? 

AnonymBruker
Skrevet
On 3/19/2020 at 12:19 AM, AnonymBruker said:

IAdNOmAhO-bHH98DLtgJBB0v0nLnkbCwYE77ve_n

Om du ikke innehar en helt spesiell kompetanse som ikke finnes der fra før, har masse penger å investere eller er idrettsutøver i stjerneklassen er det bortimot umulig å få arbeids- og oppholdstillatelse med mindre du skal gifte deg med en amerikaner eller skal søke familiegjennforening. Som AB i innlegget over skriver er det uansett en lang og kronglete prosess som tar mange år og er kostbar.

Anonymkode: 50a1b...550

Firmaet vårt trengte en amerikansk representant, og for å unngå altfor mye byråkrati, valgte vi en nordmann som var født i USA og derfor hadde dobbelt statsborgerskap. Selv da var det mye styr. Og her snakker vi MSc i et spesialfelt.

Det finnes et greencard lottery som du kan prøve på. Nordmenn er en liten minoritet i USA, så du kan ha en viss fordel der. Det er (tilnærmet) gratis å søke i greencard lottery, så ikke gå på scams.

Anonymkode: aac96...74f

AnonymBruker
Skrevet

USA er et fantastisk land å være turist i. Roadtrip. Alle type naturtyper, forskjellige type folk, mat, historie, underholdning, billig soveplasser og leiebil. Men å bo der...er survival of the fittest. Kort vei fra komfortabelt liv til du havner på gata. 

Anonymkode: b482b...a6b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...