Gå til innhold

Bruke mellomnavnet sitt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det greit å bruke mellom navnet sitt i stedet for fornavnet? Liker ikke fornavnet mitt, og dessuten så bruker venner/ familie mellomnavnet. 
men veldig upraktisk på f eks skole eller andre ting hvor man blir ropt opp med fornavnet. 
men, er det greit å introdusere seg selv til nye og bruke mellomnavnet om man vil det?

Anonymkode: 4983a...250

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Antar du mener fornavn nummer to. Mellomnavn er slektsnavn (heter du f.eks Lise Berg Olsen er Berg mellomnavnet).

Har man to (eller flere) fornavn er det jo helt greit å bruke det som tiltalenavn.

Anonymkode: c1fcc...d98

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Antar du mener fornavn nummer to. Mellomnavn er slektsnavn (heter du f.eks Lise Berg Olsen er Berg mellomnavnet).

Har man to (eller flere) fornavn er det jo helt greit å bruke det som tiltalenavn.

Anonymkode: c1fcc...d98

Ja var det jeg mente😊 f eks Sara linnea. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du mener fornavn nr 2, så synes jeg det er litt snålt.

Jeg vet det er vanlig i Sverige, og blant kongelige i mange land, men det er ingen tradisjon for det her i landet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bruker kun fornavn nummer 2. Har alltid vært slik så lenge jeg kan huske. Fornavn nr.1 har jeg ikke noe forhold til, bortsett fra på papiret 

Anonymkode: 83512...f8c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker kun fornavn nummer 2. Har alltid vært slik så lenge jeg kan huske. Fornavn nr.1 har jeg ikke noe forhold til, bortsett fra på papiret 

Anonymkode: 83512...f8c

Har folk pleid å rope deg opp på fornavn nr 1 på skolen f eks? Har det vært vanskelig liksom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
4 minutter siden, Ullvott skrev:

Hvis du mener fornavn nr 2, så synes jeg det er litt snålt.

Jeg vet det er vanlig i Sverige, og blant kongelige i mange land, men det er ingen tradisjon for det her i landet. 

Mente f eks Sara linnea Hansen😊 og da bare bruke linnea 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det greit å bruke mellom navnet sitt i stedet for fornavnet? Liker ikke fornavnet mitt, og dessuten så bruker venner/ familie mellomnavnet. 
men veldig upraktisk på f eks skole eller andre ting hvor man blir ropt opp med fornavnet. 
men, er det greit å introdusere seg selv til nye og bruke mellomnavnet om man vil det?

Det er du som skal trives med navnet ditt, ikke andre. Når du har fått to navn, så synes jeg du skal bruke de som du vil, om det er kun å bruke "fornavn nummer to" så er det helt greit.

Jeg bruker kun mitt fornavn nummer en, liker ikke nummer to. Det har gjort nå siden jeg var 15, og jeg nærmer meg nå 40. Det har gått helt fint å slutte med bruken av det, og jeg trives mye bedre.

Bruk det du vil!

Anonymkode: c3d93...158

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Fireflies skrev:

Er det ikke lettere å fjerne navnet du ikke liker?

Vet ikke om man kan det?🤔 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er du som skal trives med navnet ditt, ikke andre. Når du har fått to navn, så synes jeg du skal bruke de som du vil, om det er kun å bruke "fornavn nummer to" så er det helt greit.

Jeg bruker kun mitt fornavn nummer en, liker ikke nummer to. Det har gjort nå siden jeg var 15, og jeg nærmer meg nå 40. Det har gått helt fint å slutte med bruken av det, og jeg trives mye bedre.

Bruk det du vil!

Oki, takk!😘

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet ikke om man kan det?🤔 

Jo det kan du :)

https://www.skatteetaten.no/skjema/endre-navn/

Anonymkode: 72c2e...b07

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har alltid kun brukt mellomnavnet mitt, aldri vært noe problem. Men du kan få fjernet fornavnet ditt, eller bytte plass på de. 

Anonymkode: 30a88...49c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har alltid kun brukt mellomnavnet mitt, aldri vært noe problem. Men du kan få fjernet fornavnet ditt, eller bytte plass på de. 

Har det vært vanskelig å bruke mellomnavnet? F eks på skolen, når man blir ropt opp på det første vanligvis?;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, Fireflies said:

Er det ikke lettere å fjerne navnet du ikke liker?

Det er jo klart lettest å ikke gjøre det? Bare bruke det andre, ferdig snakka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HunSomSaDetRettUt
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja!

Har pent mellom-navn, men blir slitsomt for folk å si to navn..da får jeg sikkert et kallenavn 😂

Kanskje: her kommer 2-navn LOL😂🤣

Endret av HunSomSaDetRettUt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo klart lettest å ikke gjøre det? Bare bruke det andre, ferdig snakka.

Blir det ikke vanskelig når det første står på bankkort, papirer osv ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har det vært vanskelig å bruke mellomnavnet? F eks på skolen, når man blir ropt opp på det første vanligvis?;)

Veldig sjeldent noen har ropt meg opp på det første, folk vet hva jeg heter, men om det har skjedd så har jeg bare svart ja. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjenner flere som bare bruker det andre, men tror ikke de reagerer så mye om de får brev til hele navnet. Bare andre som stusser som ikke visste de het det også. Ei god venninne byttet på hva hun kalte seg da hun begynte som student, så nå kaller halve omgangskretsen henne for første navn og halve omgangskretsen henne for andre navn. Det går bra det også.

Anonymkode: 3379a...e4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjenner flere som bruker 2. navn. Folk flest vet ikke at de bruker 2. navn fordi de har aldri hørt det første 😂

Er ikke mer «stress» (som noen spør om) enn å bli snakt til med bare første navn, når du bruker begge navna daglig feks.. Feks om man heter Ann Elisabeth og ikke «reagerer» på Ann.

Eller å alltid bli ropt opp med begge navn selvom man bare bruker det første.. Som Nora Synnøve feks. 

Anonymkode: 6cfbd...29f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...