AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #1 Skrevet 18. mars 2020 Eller tror man at man kan klare å stoppe viruset helt? Slik jeg har forstått det er det urealistisk å forvente at viruset skal stoppes helt, men at man ønsker å flate ut kurven. Hvis spredningen da går for sakte må vi jo leve med denne isolasjonen i flere år - og det er ikke hensiktsmessig for noen av oss. Min gamle tante på 95 år trengte noen å handle for henne - jeg sa at jeg kunne gjøre det, men at jeg ikke kunne komme inn til henne (jeg er ikke syk, men sånn i tilfelle) - og da sa hun at hun ville mye heller risikere å få korona enn å sitte alene i leiligheten sin i flere måneder. Bare så det er sagt - jeg tar dette viruset alvorlig! Vi står overfor en veldig skremmende situasjon - mange risikerer å dø. Men det er urealistisk å tro at man skal klare å stoppe viruset helt og derfor er man nødt til å ha en liten spredning i befolkningen (forhåpentligvis blant de friske som tåler dette viruset!). Anonymkode: 17bfc...bf4 3
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #2 Skrevet 18. mars 2020 Det er da ingen som tror at det skal stoppes helt. Men det må begrenses såpass at helsevesenet klarer å holde følge med koronapasienter + alt mulig annet. Anonymkode: a075c...45c 5
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #3 Skrevet 18. mars 2020 Om det får herje fritt kollapser helsevesenet. Om vi klare å stoppe det supert men visste ikkje begrenser vi skade ved smittes over tid. Anonymkode: cc6ac...dca 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #4 Skrevet 18. mars 2020 Det sprer seg allerede raskere enn vi ønsker, og vi trenger å bremse dette slik at ikke folk dør unødig og ikke helsevesenet vårt kollapser. Vi ønsker jo ikke å få slike tilstander som Italia har nå. Men jo, 70 % må bli smittet før eller siden for å oppnå immunitet, sies det. Anonymkode: c7cc4...fde 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #5 Skrevet 18. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det er da ingen som tror at det skal stoppes helt. Men det må begrenses såpass at helsevesenet klarer å holde følge med koronapasienter + alt mulig annet. Anonymkode: a075c...45c Det er jeg helt enig i. Det bare virker her inne som om at flere tror at vi skal stoppe viruset helt. Hvis for få smittes, så er vi jo nødt å leve på denne måten i evigheter, for da forskyver man bare toppen til et senere tidspunkt. Jeg er enig i de fleste tiltakene som har blitt satt i gang nå - jeg tror bare ikke at det er hensiktsmessig med fullstendig isolasjon av befolkningen - jeg TROR det skader mer enn det gagner. Men jeg er ingen ekspert, og det er mulig at viruset spres for raskt nå uansett. Det virker å være veldig smittsomt. Anonymkode: 17bfc...bf4 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #6 Skrevet 18. mars 2020 Du har gode poenger. Vi kan ikke stoppe viruset, det er dette så mange ikke har fått med seg. Kanskje må de fleste få det før vi får flokk-immunitet. Kurven må flates ut, samtidig som vi ikke kan la sivilisasjonen og samfunnet kollapse. Vi må finne balansen. Anonymkode: 96cdc...424
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #7 Skrevet 18. mars 2020 Holder flesteparten seg inne nå, så vil prosessen gå raskere. Anonymkode: e3d3f...e77
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #8 Skrevet 18. mars 2020 Jeg synes artikkelforfatteren her forklarer det ganske fint https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/GGmmoV/corona-debatten-dette-ville-overlegen-svart Anonymkode: 17bfc...bf4
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #9 Skrevet 18. mars 2020 Det foregår enormt mye forskning på dette, og det har allerede kommet mange lovende resultater. Hva er vitsen med å kjøre på med så mange smittede vi kan når det er gode sjanser for at det finnes en medisin som gjør at mange flere kan reddes om mindre enn 6 måneder? Anonymkode: 9e906...87c
Anbefalte innlegg