Gå til innhold

Marte/Marthe?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Uten H, men helst noe annet. Minner meg om ei kjedelig grå mus som ingen enser.

Anonymkode: 5de5c...477

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 19.3.2020 den 0.14):

Marte uten h. Jeg er sørlending, og synes det er helt ok på min dialekt med tydelig skarre R. Synes ikke østlendingene uttaler det noe pent🙈

Anonymkode: 81294...8e2

Jeg er fra Østlandet, og synes motsatt😅 det blir så innmari harking på R’en i skarre-dialekter. 

Anonymkode: 064da...66d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marte :) Fint navn og ikke et oppbrukt navn, jeg er over 30 år og vet kun om ei som heter det. 

Anonymkode: d8c85...ce4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.3.2020 den 19.34):

Jeg syns Marte er et veldig kjedelig navn, vet om både store og små med det navnet. Når det er sagt, så liker jeg det best uten H. Syns H-er i navn er en uting(utenom når det må være en h, selvsagt. Slik som i Hanna, Henriette, Hans og Herman i tilfelle noen skulle kverulere). 

Anonymkode: d6193...c56

Hva er galt med Ans og Erman?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes navnet med h er penest, men ikke så veldig begeistret for navnet, litt traust kanskje. 

Anonymkode: 3ab25...c1c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

May Angelica skrev (På 8.1.2021 den 22.18):

Eller tenk om det motsatte skjer; at hun må si Marte uten H hele livet!?

Tror jeg ikke. Jeg heter Terese, altså uten h. Staver det ikke, og kanskje én av 15 ganger blir det skrevet Therese. (Og det bryr meg ikke at det blir feil noen ganger, hvorfor skulle det?)

Marte er fint det, ts. Men er enig i at det er finere på sørlands/vestlandsk enn østlandsk.

Anonymkode: 401b1...ad4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.5.2020 den 10.51):

Uten h. Hvis ikke må hun si at hun heter «Marthe med h» hele livet! 

Anonymkode: 28488...374

"Jentungen kan da da vel ikke hete Harte vel?!" 

True story og vi ler av det enda.
Sagt av en oldemor som fikk vite navnet til oldebarnet som nettopp var født. Hun var skikkelig indignert og mente at det var det verste... 

Jeg har et navn jeg må stave hele tiden og det er ikke noe stort problem

Denne jenta som ble hetende Marthe med 'h' har heller ikke noe problem med å si at det skrives med h. Man sier jo ikke det om det ikke skal skrives ned noe sted - at det er med h. 

Jeg syns Marthe er fint og søtt. Og finest med h. Uten h så virker det enda mer gammeldags. 

Anonymkode: acb61...104

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en Marte, og må stadig presisere at det er uten H. Blir feilskrevet av mange, tilogmed mannen min har skrevet Marthe til meg på melding 😳😂

Ellers er jeg enig i at Marte på sørlandsk er fælt. For en nordnorsk Marte var det lite sexy å høre "åh Marrrrte" fra en sørlending på en ONS for lenge lenge siden. Huff 😂

Marte er et veldig populært navn for de som er født rundt 90-tallet, og det er jo kjekt om det får en liten oppsving igjen.

Anonymkode: 1a30e...7b5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en MartHe, ekstremt oppbrukt navn, selv om jeg er eier av det selv. Siden jeg også har H så synes jeg det er mye finere med enn uten, skal man først hete Marthe. Men som med alt annet, så er dette en smakssak🤗

Anonymkode: 8a955...da7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.3.2020 den 19.22):

Hva synes dere? Med eller uten h eller ikke i det hele tatt? Har det blitt for gammeldags og slitt, selv om det ikke er så mye i bruk lenger som det var før?

Anonymkode: ebc1d...bab

Mhahrtheh er det beste alternativet.

Anonymkode: a1c20...b14

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marte er like kjedelig som Bente, Beate, Signe, Grete, Hilde, Randi...

Anonymkode: a39de...9b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 10.1.2021 den 16.34):

Tviler. Jobber en plass jeg må skrive navnene til folk hele tiden. Om de ikke sier noe selv, skriver jeg Sara uten H, Hanna uten H, Håkon med å, Edvard med V og Marte uten H. Det er det som er «norskets» og mer naturlig.

Anonymkode: d6193...c56

Jo Marte, er meir vanlig enn Marthe, men det er sikkert mange som og syns at navnet ligner på Märtha ( tenker på Prinsesse Märtha Louise ), eller kanskje kjenner nokon som heiter Marthe. Eg kjenner ei som heiter Marthe, og ingen som heiter Marte so for meg ville eg skrive Marthe om dei ikkje sa noko

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint navn uansett. Foretrekker nok med "h". Det kommer fra det latinske Martha. Som jeg synes er smukkere.
Marte er den nyere tyske versjonen.

Anonymkode: d16fd...177

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.1.2021 den 19.02):

Tror jeg ikke. Jeg heter Terese, altså uten h. Staver det ikke, og kanskje én av 15 ganger blir det skrevet Therese. (Og det bryr meg ikke at det blir feil noen ganger, hvorfor skulle det?)

Marte er fint det, ts. Men er enig i at det er finere på sørlands/vestlandsk enn østlandsk.

Anonymkode: 401b1...ad4

Hmm... om eg ikkje hadde visst du hadde heitt Terese, og du hadde presentert deg for meg som Terese/Therese ville nok eg skrive det Therese fyrste gong på grunn av A eg kjenner to Therese og ingen Terese. Eg er mest vant med H der det e4 muligheter for det, eventuelt litt ph og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...