AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #1 Skrevet 18. mars 2020 Hender det at du kaster klær (i Fretex container) selv om det ikke er noe galt med klærne (ingen flekker, nupper, krympet osv) bare fordi du ikke liker plagget lengre? Anonymkode: 1672b...103
Ullvott Skrevet 18. mars 2020 #2 Skrevet 18. mars 2020 Det hender jeg kvitter meg med klær som er i orden, ja. Noen av dem går i Fretex-kontainer, mens andre blir gitt bort eller en sjelden gang solgt. 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #3 Skrevet 18. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hender det at du kaster klær (i Fretex container) selv om det ikke er noe galt med klærne (ingen flekker, nupper, krympet osv) bare fordi du ikke liker plagget lengre? Anonymkode: 1672b...103 Selvsagt. Jeg, som mange andre voksne, endrer kroppsfasong. I 2018 la jeg (helt planlagt og etter mye innsats) på meg 5 kg ved hjelp av trening. Hele garderoben var for liten (lår og skuldre ble større). Jeg kan ikke på noe vis si at det var noe «galt» med klærne. Det var jo jeg som med vilje endret meg. Noe av det kunne jeg nok ha «skvist» meg inn i også. Men ukledelige klær blir ikke brukt. Jeg prøver, dog, å selge eller bytte klær selv og lokalt når jeg kan det. Og selv om jeg altså byttet ut nesten absolutt alt i klesskapet i 2018-19 så har jeg bare et fåtalls faktisk nye klær. Trikset er å kjøpe brukt eller bytte brukte, pene klær som ikke lengre passer eller som du ikke liker med brukte pene klær som noen andre ikke lengre passer eller liker. Anonymkode: e8c7c...9e9
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #4 Skrevet 18. mars 2020 Ja. Hvis jeg ikke bruker plagget og ikke kommer til å gjøre det igjen, så synes jeg det er bedre at noen andre kan ha glede av det. Anonymkode: 04397...fa0 3
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #5 Skrevet 18. mars 2020 Ja, det hender. Noen ganger får man bare ikke et plagg til å funke i garderoben, man føler seg ikke komfortabel og selvsikker selv om man i utgangspunktet synes det er fint. Jeg kjøpte for eksempel en korallrød genser som jeg syntes var nydelig på noen andre, men når jeg så meg selv i speil iført genseren, så jeg tydelig hvor ukledelig den fargen er på meg. Så direkte blek og syk ut, og jeg brukte den bare to-tre ganger. Da tenker jeg det er bedre at noen andre kan få plagget til en billigere penge, og la det komme til sin rett. Før ga jeg mye til Fretex, nå foretrekker jeg Tise. Anonymkode: ce5a7...af7 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #6 Skrevet 18. mars 2020 Jeg «kaster» ikke klær til Fretex, jeg gir de bort til Fretex slik at andre kan få nytte av de. Samme lærer vi barna i bhg når vi gir klærne våres videre ☺️ Anonymkode: db11d...379 5
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #7 Skrevet 18. mars 2020 Kommer an på plagget. Om plagget er et synlig plagg så gir jeg det til Fretex om jeg ikke bruker det, men klær som jeg gjennom vinteren bruker to lag av brukes under vinterstid. Bruker ofte to joggebukser, gensere, hettegensere etc om det er kaldt, da bruker jeg de jeg ikke synes er så fine under. T-skjorter som ikke er synlige samme sak. Anonymkode: 6a0f0...43c
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2020 #8 Skrevet 20. mars 2020 Jeg kaster klærne jeg ikke bruker lengre, uansett om de er fine eller ikke. Anonymkode: bff91...f37 1
Lillemy- Skrevet 20. mars 2020 #9 Skrevet 20. mars 2020 Ja, det hender jeg gir bort noen klær til Fretex som det ikke er noe i veien med. Men har jeg ikke brukt plagget på en stund, kommer jeg nok ikke til å bruke det heller.
SPOCA Skrevet 20. mars 2020 #10 Skrevet 20. mars 2020 Ja, jeg har gitt bort mye klær til Fretex som det ikke er noe galt med. Det blir sånn når man har gått ned over 80 kg, da får man plutselig mye klær som ikke passer lenger fordi de har blitt altfor store. 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #11 Skrevet 24. mars 2020 Jeg kaster klær som er utslitt og ikke kan gies til fretex. Hadde en hullet bluse som dessverre måtte gå i boss etter mange års bruk. Anonymkode: 9df81...e02 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #12 Skrevet 24. mars 2020 Jeg gir bort mye fine klær, også klær med prislappen på. Jeg er for lat til å selge klær og tenker at da er det noen der ute som vil sette mer pris på klærne enn det jeg har gjort. Anonymkode: 64ff3...52d 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #13 Skrevet 24. mars 2020 Noen internet butikker gjør det ikke lett å returnere. Så da blir det Fretex istede. Anonymkode: 9df81...e02 1
cleangal Skrevet 24. mars 2020 #14 Skrevet 24. mars 2020 (endret) Først spør jeg min søster om hun vil ha plagget (vi bruker samme størrelse i klær). Hvis hun ikke vil, og plagget er forholdsvis dyrt og ubrukt eller bare brukt et par ganger, prøver jeg å selge det. Ellers havner det i nærmeste Fretex-container. Endret 24. mars 2020 av cleangal Grammatisk feil
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #15 Skrevet 24. mars 2020 Ja, jeg gir bort klær som fortsatt er fine, og av og til selger jeg. Kommer an på om det er noe jeg tror kan selges lett eller om det er litt utdatert Anonymkode: 26ac8...426 1
Mokkilokki Skrevet 24. mars 2020 #16 Skrevet 24. mars 2020 Noe går til Fretex men søsteren min får ganske mye og. Spesielt klær jeg fant ut ikke var meg, bomkjøpt eller klær jeg er lei. Mesteparten bruker jeg til de nesten går i søpla av seg sjøl
teknosilje Skrevet 24. mars 2020 #17 Skrevet 24. mars 2020 Jeg kaster aldri hele, brukte klær, verken ungene sine eller mine. Men jeg gir de bort til veldedighet 😊
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #18 Skrevet 24. mars 2020 Jeg og mannen bruker klærne våre til de må kastes. Men jeg gir bort hele og pene klær som barna har brukt. Anonymkode: 0439b...d7f
Trolltunge Skrevet 24. mars 2020 #19 Skrevet 24. mars 2020 Ja, ofte. Har for mye klær, så er det ting jeg ikke bruker gis det bort. Da jeg var alene med barna på trang økonomi hadde jeg stor hjelp i byttedager. Sparte mye på å levere det de hadde vokst fra, og få "nye" de kunne bruke. Derfor leverer jeg fremdeles gode klær barn har vokst fra til byttedager, selv om jeg ikke lenger bytter noe til meg. Tenker at nå er det noen andre som har nytte av det, og det er litt pay it forward. Jeg "skylder" den hjelpen jeg fikk i dette å gi tilsvarende til andre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå