Gjest Fortvilet Skrevet 14. juni 2005 #1 Skrevet 14. juni 2005 Hva skal jeg gjøre når svigers ikke bryr seg om bryllupsplanene våre? Hver gang vi prater om det bytter svigermor tema til noe som angår henne og svigerfar overhører det. Jeg har prøvd å legge ut alle bryllupsmagasinene våre på bordet når de kommer på besøk, men de overser de totalt! Dette føles sårt både for meg og serlig min kjære. Mine foreldre spør oss hver dag hvordan det går i planleggingen og om vi trenger hjelp, osv.. Men mine tilkommende svigerforeldre virker helt uinteressert. noen forslag til hvordan vi kan prøve å få dem med? Har prøvd å spurt etter meninger og synspunkter, men somsagt bytter de samtaleemne...
Gjest Svimle Skrevet 14. juni 2005 #2 Skrevet 14. juni 2005 Hei! Jeg har et lignende problem, men det begrenser seg bare til svigerfar.. Min kjære og jeg bestemte tidlig at den dagen vi skulle gifte oss, så skulle bryllupet stå i NordNorge. Da Kjetil fortalte dette hjemme fikk vi i retur fra min kommende svigerfar: "Dere skal bare dra nordover å gifte dere, JEG kommer IKKE!". Var et slag i tryne der og da for meg, men etter årenes løp har jeg lært ham å kjenne og er blitt godt tatt i mot i familien. Kjetil har aldri hatt noe bra forhold til faren sin egentlig, føler han alltid er blitt motarbeidet. Så vi var jo litt spente på hva som ble å skje nå når Kjetil fortalte at dato var satt. Det er vel et par uker siden, og vel det, at vi fortalte det. Svigerfar har ikke sagt ETT ord om hele bryllupet. Resten av familien ble veldig veldig glade, og Kjetils bror stiller gladelig opp som forlover. Men at svigerfar ikke sier ett ord irriterer Kjetil, og har nå sagt til moren sin at om faren ikke blir mer entusiastisk og i alle fall gratulerer, så kan han glemme å bli invitert... Jeg synes hele saken er et litt sårt og vondt punkt oppi all gleden, men jeg trøster meg selv med at det tross alt er Kjetil jeg gifter meg med, ikke familien hans.. For faren til Kjetil er vanskelig, har vel aldri møtt en så tvers gjennom vanskelig person før.. Jeg sa til Kjetil at han bare skulle overse hele greia, og at vi inviterer ham på vanlig vis. Han tør ikke å la være å komme, det ville jo satt ham i et veldig dårlig lys.. Men Kjetil står på sitt: han vil ikke invitere noen som ikke ønsker å ta del i dette.. Da søsteren til Kjetil giftet seg, var han også negativ (ikke så mye som nå), og la ut hvor uøkonomisk det var å gifte seg - ikke bare selve bryllupet, men ALT! Denne gangen er det vel den samme motstanden i tillegg til at han må helt til NordNorge. Foreldrene mine har sagt at de gjerne vil bidra økonomisk til bryllupet, og det uten at vi har spurt de. For mine svigerforeldre har vi ikke nevnt dette med ord, da blir vel tingenes tilstand enda verre - da må han vel avse en tur til Spania (hvor de er to ganger pr år). Jeg lar det seile sin egen sjø.. Om Kjetil vil gjøre noe med det når tiden nærmer seg, så får det bli opp til ham. Jeg har bestemt meg at dette ikke skal få legge noen demper - og fokuserer på alt det morsomme og positive rundt begivenheten vår.
Gjest Svimle Skrevet 14. juni 2005 #3 Skrevet 14. juni 2005 And just for the record: Svigers bor sammen, så det ville tatt seg bra ut om svigerfar ikke ble invitert eller ikke kom..
AvaAdore Skrevet 14. juni 2005 #4 Skrevet 14. juni 2005 Jeg har litt av samme problem.. men ikke helt... Mine svigers kommer ikke i bryllupet.... de skylder på at det er fordi de har hund... Som de ENKELT kunne fått hunde-vakt for... Her en dag prøvde de å vri deg unne å kjøpe oss gave.. De mente at de ikke behøvde det siden de ikke kom,,, Og dessuten synes de at de hadde gjordt "nok".. De har ikke gjordt noe... Min mor og far arrangerer og betaler for mesteparten av bryllupet... det er slik de vil ha det.. Det er pill råttent gjordt mot min kjære som BARE har sin søster hos seg dagen.... Det er ikke så mye man kan gjøre med svigers.. Men det er som pokker at de ikke kan TA SEG SAMMEN av og til... :evil:
Coria Skrevet 14. juni 2005 #5 Skrevet 14. juni 2005 Vi hadde det stikk motsatte problemet - de la seg oppi altfor mye! Det var helt forferdelig, for jeg kunne liksom ikke si i fra på samme måte som jeg ville gjort med egne foreldre. Jeg skjønner at i tilfeller der svigerforeldre ikke vil komme, så er det veldig sårt. Men hvis det bare er at de ikke engasjerer seg i planleggingen, så ville jegvært glad til: Vi var opptatt av å få bryllupet slik vi ville ha det, og ikke slik foreldrene ville.
Catzy Skrevet 14. juni 2005 #6 Skrevet 14. juni 2005 Svigers var rimelig avmålte de også, men jeg var mentalt forberedt. De har vært høflig interessert, men det er ikke de jeg har lagt ut i det vide og det brede om planene for heller. På den annen side, selv om det er greit å høre om ting som er viktige for andre, så er det grenser for hvor spennende det er med fargevalg og hvilken type duk man vil ha også... (Bortsett fra her inne, hvor alle er i samme båt.) Det som er merkelig, er at de faktisk så ut til å trives veldig godt på den store dagen, selv om de var veldig avmålte på forhånd. Det eneste svigermor klarte å klage på var at vi hadde røkelse i kirken, og det liker hun jo ikke. (As if I care.) I ettertid har de oppført seg overraskende hyggelig, så det ser ut til at de har revurdert sin oppfatning av store bryllup. (Dessuten er de fornøyd med å se sin sønn gift. Det var aldri noe press på forhånd, men de har vært veldig tydelige på at det har de satt pris på nå etterpå.) Bottom line: Gi dem litt tid, og ikke bombarder dem med all mulig bryllupsinfo. Gi dem "overskriftene", og så kan de heller spørre litt selv. Catzy
solisol Skrevet 14. juni 2005 #7 Skrevet 14. juni 2005 Vet akkurat hvordan du har det! Er dumt at noen av oss skal slite med svigerforeldre Hadde det på samme måte. De spurte ikkje å ikke ville de høre når jeg fortalte. En dag sa det STOPP for meg. Jeg marsjet til svigermor å hadde en skikkelig alvors prat med henne. Sa akkurat hva jeg mente. :evil: Tror hun forstod hvor vanskelig det var for meg å si ifra, og hun unskyldte seg. Nå spør hun faktisk hvordan det går med planleggingen, uten at jeg nevner det med et ord. Kanskje hun bare er høflig men det driter jeg i. Så... allier deg med din kjære å prøv å snakke om det. Hjelper som regel. Lykke til videre i planleggingen. Og som du sa; det er Kjetil du gifter deg med ikke familien hans. De får du bare på kjøpet. Enten det er av god eller dårlig "kvalitet".
Suebird Skrevet 14. juni 2005 #8 Skrevet 14. juni 2005 Samme problemet her, men vi ser ikke noe poeng i å gjøre noe med det. Man kan da ikke skape noe av noe som ikke er der... Their loss sier vi bare, og koser oss med våre planer
Gjest Nefertiti Skrevet 15. juni 2005 #9 Skrevet 15. juni 2005 Jeg synes det virket fryktelig leit for dere hvor svigers ikke kommer, det viket veldig merkelige. Til dere andre så tror jeg dere må huske en ting: andre bryr seg egentlig minimalt om deres bryllup. Det er en stor dag for dere og bla. bla... Men for andre så er det bare en vanlig fest. Selvfølgelig er det jo av og til på sin plass og spørre hvordan det går, men folk kan ikke hver gang de møter dere spørre hvordan det går med planlegging, farger, kjole, sminke osv. Det er kanskje sårt å høre det, men det er for dere at dette er interessant, andre bryr seg ikke. I tillegg kan det bli oppfattet som mas. (jeg blir sikkert buet ut nå, men dere trenger kanskje å høre dette for å komme litt ned på jorda )
Gjest Madam Felle Skrevet 15. juni 2005 #10 Skrevet 15. juni 2005 Jeg synes det virket fryktelig leit for dere hvor svigers ikke kommer, det viket veldig merkelige. Til dere andre så tror jeg dere må huske en ting: andre bryr seg egentlig minimalt om deres bryllup. Det er en stor dag for dere og bla. bla... Men for andre så er det bare en vanlig fest. Selvfølgelig er det jo av og til på sin plass og spørre hvordan det går, men folk kan ikke hver gang de møter dere spørre hvordan det går med planlegging, farger, kjole, sminke osv. Det er kanskje sårt å høre det, men det er for dere at dette er interessant, andre bryr seg ikke. I tillegg kan det bli oppfattet som mas. (jeg blir sikkert buet ut nå, men dere trenger kanskje å høre dette for å komme litt ned på jorda ) For "vanlige" gjester er det nok en vanlig fest, men for nærmeste familie bør det IKKE være det. Og at foreldre ikke bryr seg om bryllupet til barna, viser bare hvor lite interesse de har av sine egne barn.
LilleBille Skrevet 15. juni 2005 #11 Skrevet 15. juni 2005 At svigerforeldre/foreldre er/kan virke rimelig uinteresserte i bryllupsplaner kan vel kanskje være en reaksjon på at noen av brudeparene (og da spesielt brudene) tar helt av - og forventer at alle skal være like opptatt av bryllupet som dere. Mange er ikke det ... mange synes det er noe stort tull med det vannvittige styret det blir ut av bryllupet og holder seg unna av den grunn. En del klager utrolig mye på at foreldre/svigerforeldre/søsken/ etc. bryr seg - og blander seg inn.. så det er tydeligvis ikke lett å gjøre alle til lags. Og hadde f.eks. noen av mine nærmeste lagt bryllupsmagasiner forran meg - ville jeg sett litt i dem av ren høflighet - fordi jeg synes sånne magasiner er totalt uinteressante. Jeg ville opplagt vært med på å prøve å lage bryllupet til en hyggelig dag - men var det snakk om diskusjoner om feks. størrelsen på blonden som skulle holde sangene sammen ol. er jeg absolutt ikke rette person. Men når det er sagt - er det rart at de ikke viser noen interesse i det hele tatt - og at de ikke vil komme i bryllupet er uhørt.
Minerva Grey Skrevet 15. juni 2005 #12 Skrevet 15. juni 2005 Jeg gir min fulle støtte og sympati til alle med vanskelige 'svigers', enten de gir blaffen eller skal legge seg i alt og ingenting. Dog tror jeg det er vanligst at 'hans' foreldre oppfører seg slik, og jeg tror noe av det kan ha med gutt/jente-greia å gjøre. Det er rett og slett ikke så morsomt å forberede bryllup (tradisjonelt sett) for hans familie som det er for hennes. Hun skal jo finne kjole og velge pynt og låne noe gammelt og... og... Han skal finne seg en pen dress, han. Ikke så spennende, akkurat. Bryllup har tradisjonelt sett vært bruden og hennes families domene, mens brudgommen med familie mer eller mindre bare skal stille opp. Har svigermor døtre også, eller bare sønn(er)? Kanskje hun ønsket seg en datter hun også, og blir minnet om det nå? Hun får aldri sjansen til å bli med datteren sin for å finne brudekjole, får aldri vært en del av forberedelsene på samme måte - selv om mange svigermødre er både aktive og flinke, skal man ikke se bort i fra at de andre har sine skjulte grunner til å være 'vanskelige'.
Gjest Nefertiti Skrevet 15. juni 2005 #13 Skrevet 15. juni 2005 For "vanlige" gjester er det nok en vanlig fest, men for nærmeste familie bør det IKKE være det. Og at foreldre ikke bryr seg om bryllupet til barna, viser bare hvor lite interesse de har av sine egne barn. Jeg er enig i at det ikke burde være sånn. Men alle folk er forskjellige, det er tydligvis det noen ikke vil akseptere. At svigerfar skal sitte å synes ditt å datt om tiaraer og roser synes jeg er litt "over the top". Kanskje de rett og slett synes at dette er noe de er invitert til og derfor ikke har noe med planleggingen. Og det å si at hvis de ikke bryr seg om planleggingen av bryllupet så har de ingen interesse av sine egne barn... Du hører vel selv hvor urimelig det høres ut? Man må bare godta sine svigerforeldre på lik linje med sine foreldre og ikke kjefte på de fordi de ikke engasjerer seg nok. :o
Gjest Svimle Skrevet 15. juni 2005 #14 Skrevet 15. juni 2005 Men er det ikke vanlig høflighet å gratulere eller si noe slikt som "det er koselig at dere skal gifte dere" ? Vi har ikke nevnt ett ord om planleggingen til svigers, annet enn at Kjetil nevnte noe slikt som "vi er så smått begynt å planlegge", men ellers dreier det seg om at vi faktisk gleder oss å vise hans familie NordNorge (og avkrefte myten om at det tusler isbjørner rundt husene og at vi faktisk ikke bor i jordgammer ) Når det gjelder min kommende svigerfar så vet vi at når han er stum så betyr det negativt. Skulle tro at han ikke ønsker at vi skal gifte oss i det hele tatt.
Mrs. K Skrevet 15. juni 2005 #15 Skrevet 15. juni 2005 Kanskje de er redde for at dere skal be om økonomisk hjelp til dagen. Hilsen Trille
Gjest Svimle Skrevet 15. juni 2005 #16 Skrevet 15. juni 2005 Kanskje de er redde for at dere skal be om økonomisk hjelp til dagen. Hilsen Trille Godt mulig, men synes ikke at vedkommende trenger å være uhøflig..
Mrs. K Skrevet 15. juni 2005 #17 Skrevet 15. juni 2005 Nei, det er ingen grunn til å være uhøflig, men det var det første, jeg tenkte på da jeg leste trådstarters innlegg. Din svigerfar er jo grusom. Bor dere i nærheten av svigers? Da jeg giftet meg første gang presterte min mor, etter at datoen var satt etter overstått eksamen og prest, lokaler, kokk o.s.v. var i boks, å spørre om vi ikke kunne flytte hele arrangementet ett par uker for så passet det bedre med ett eller annet tåpelig hun hadde funnet på. Det gjorde vi selvfølgelig ikke, så hun hevnet seg ved å ta over hele arrangementet. Vi hadde et deilig bryllup, men ikke det vi hadde planlagt. Jeg hevnet meg og lot henne betale I ettertid skrøt hun veldig av hvor dyrt og fint bryllup hun hadde gitt oss. Folk er rare. Hun fikk det ikke som hun ville ha det, men fikk det likevel.
Gjest Fortvilet(trådstarter) Skrevet 15. juni 2005 #18 Skrevet 15. juni 2005 Min kommende mann har 2 søstre som giftet seg for 5 og 10 år siden, og da har jeg blitt fortalt at det var den største begivenheten mine svigerforeldre hadde opplevd... Og da betalte de GANSKE mye, mer enn vi ville trengt i økonomisk støtte. For min del kunne de egentlig holdt seg langt borte, men min kjære synes det er sårt... Den dagen vi forlovet oss var vi bortreist, men skrev melding om hendelsen, fikk vi svar tilbake? Neida, vi måtte spør om de hadde fått meldingen når v traff dem, og da svarte de "ja, men trodde kansje vi hadde svart, dere får vel ha gratulerer da...." Føler nesten det er meg det er noe galt med, men har fått hørt av venner av foreldrene hans at de visstnok skryter meg opp i skyene, så jeg vet ikke hva som er galt jeg. Jeg mener ikke at alle skal se på det som årets begivenhet, men at foreldre skal bry seg, det tar jeg som en selvfølge..Uansett om det er datter eller sønn som gifter seg, dette er jo trossalt minstegutt og eneste sønn, så ville trodd at de var interessert.... Kansje jeg bare syter, men blir fortvilet siden det sårer min kjære, og desverre er ikke han typen til å ta slike ting opp med foreldrene sine... Men det ordner seg nok:) Takk for at dere svarer, det at ukjente "bryr" seg om meg, gjør meg litt lettere
Gjest Fortvilet(trådstarter) Skrevet 15. juni 2005 #19 Skrevet 15. juni 2005 Min kommende mann har 2 søstre som giftet seg for 5 og 10 år siden, og da har jeg blitt fortalt at det var den største begivenheten mine svigerforeldre hadde opplevd... Og da betalte de GANSKE mye, mer enn vi ville trengt i økonomisk støtte. For min del kunne de egentlig holdt seg langt borte, men min kjære synes det er sårt... Den dagen vi forlovet oss var vi bortreist, men skrev melding om hendelsen, fikk vi svar tilbake? Neida, vi måtte spør om de hadde fått meldingen når v traff dem, og da svarte de "ja, men trodde kansje vi hadde svart, dere får vel ha gratulerer da...." Føler nesten det er meg det er noe galt med, men har fått hørt av venner av foreldrene hans at de visstnok skryter meg opp i skyene, så jeg vet ikke hva som er galt jeg. Jeg mener ikke at alle skal se på det som årets begivenhet, men at foreldre skal bry seg, det tar jeg som en selvfølge..Uansett om det er datter eller sønn som gifter seg, dette er jo trossalt minstegutt og eneste sønn, så ville trodd at de var interessert.... Kansje jeg bare syter, men blir fortvilet siden det sårer min kjære, og desverre er ikke han typen til å ta slike ting opp med foreldrene sine... Men det ordner seg nok:) Takk for at dere svarer, det at ukjente "bryr" seg om meg, gjør meg litt lettere
Gjest Svimle Skrevet 15. juni 2005 #20 Skrevet 15. juni 2005 Nei, det er ingen grunn til å være uhøflig, men det var det første, jeg tenkte på da jeg leste trådstarters innlegg. Din svigerfar er jo grusom. Bor dere i nærheten av svigers? Da jeg giftet meg første gang presterte min mor, etter at datoen var satt etter overstått eksamen og prest, lokaler, kokk o.s.v. var i boks, å spørre om vi ikke kunne flytte hele arrangementet ett par uker for så passet det bedre med ett eller annet tåpelig hun hadde funnet på. Det gjorde vi selvfølgelig ikke, så hun hevnet seg ved å ta over hele arrangementet. Vi hadde et deilig bryllup, men ikke det vi hadde planlagt. Jeg hevnet meg og lot henne betale I ettertid skrøt hun veldig av hvor dyrt og fint bryllup hun hadde gitt oss. Folk er rare. Hun fikk det ikke som hun ville ha det, men fikk det likevel. Hei Trille! Vi bor ca 3 mil unna, men har planer om å flytte nærmere pga jobb og skole. Vi blir dermed boende i samme by. Det har vi gjort tidligere også, uten å bli "plaget". Svigermor kunne godt tenke seg å ta småturer innom de dagene jeg måtte være hjemme, men det hadde bare vært koselig, hun er en helt annen type. Jeg vet ikke om vi kommer til å spørre om de vil være med på å betale drikken f.eks., har lyst til å la være. På en annen side føler jeg jo at det er litt dårlig gjort at bare mine foreldre skal være med å betale. Svigers var med på å betale sin datters bryllup (som forøvrig står godt i det økonomisk og ikke hadde trengt hjelp), og synes for Kjetils skyld at de burde gi ham litt penger også. Men som han sier; han er vant med å bli forskjellsbehandlet..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå