AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #1 Skrevet 18. mars 2020 Min bestefar (morfar) døde av lungefibrose da han var 60. Hans mor, min oldemor, hadde også lungefibrose. Bestefar røykte fra han var 7 til rundt 25 år. Jeg er 27 år, røyket siden jeg var 20 (ca 10 om dagen). Har aldri «testet» meg for å se om jeg har anlegg for lungefibrose. Har nå vært i hjemmeisolasjon i fire dager på grunn av feber og litt hoste, men for hver dag som går så blir det tyngre og tyngre å puste. Føles nesten som jeg puster gjennom et sugerør siste dagene. Er også utrolig sliten og alt er tungt/et ork. Kan jeg være i risikogruppe? Burde jeg kontakte lege å nevne lungefibrose? Jeg vet jo ikke om jeg har anlegg for det. Vil helst ikke kontakte legen, da jeg føler andre trenger hjelp mer enn meg, og vil nødig «ta plassen» til noen som kunne trengt det mer. Føler meg teit om jeg ringer, også vet jeg jo ikke engang om jeg er i risikogruppe. Anonymkode: c22d6...338
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #2 Skrevet 18. mars 2020 Røykere tror jeg faller inn i risikogruppene fordi flimmerhårene som vanligvis skal børste opp mikrober og slim blir hemmet av røyken. Så da er det lettere å få lungebetennelse. Jeg syns du absolutt skal kontakte legen. Hva er pulsen din? Klarer du å måle? Anonymkode: b49b9...74a
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #3 Skrevet 18. mars 2020 Hvis du føler du sliter med å puste så ringer du til legen med en gang. Legen avgjør om du må på sykehus eller om dere skal avvente og se om det går over. Du tar ikke opp plassen til noen. Du er like viktig som alle andre. Ta vare på deg selv 🧡 Anonymkode: 7cb89...a6a
Anbefalte innlegg