AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #1 Skrevet 18. mars 2020 Jeg pusser opp og prøver å finne ut om jeg må søke til Plan og Bygningsetaten (som før øvrig nå er stengt inntil videre pga. Corona). Jeg må søke dersom jeg bryter en branncelle i oppussningsarbeidet. Er det noen her som vet hva som utgjør en branncelle? Hvordan brytes den? Brytes den dersom jeg feks fjerner minerallull i veggen som grenser mot en annen boenhet? På deres hjemmeside står det: "En boenhet utgjør vanligvis én branncelle. Er det flere boenheter i bygningen, vil det være et brannskille mellom disse boenhetene, og mellom boenhetene og fellesarealer som trappeoppgang, kjeller og loft. Innvendige endringer som ofte kan bryte brannskiller, er bytte av inngangsdør mellom leilighet og felles trappeoppgang, rørgjennomføringer og bytte av sluk og soilrør." Anonymkode: 65b26...f8b
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #2 Skrevet 18. mars 2020 Dersom det blir åpning mellom din leilighet eller fellesarealer bryter du en branncelle. Jeg pusset opp badet uten å bryte branncelle fordi jeg brukte eksisterende røropplegg. Skulle jeg plassert varmtvannsbereder i kjelleren under leiligheten min hadde jeg måttet lage en ny åpning og da ville branncellen vært brutt. Anonymkode: 2df4c...1a7 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #3 Skrevet 18. mars 2020 Takk for svar! Men hmm, lurer vel litt på hva som ligger i å "lage en åpning". Har jeg laget en åpning ved å fjerne deler av veggen?? Det er fortsatt en skillevegg der, så det er jo ikke noen direkte åpning i klassisk betydning av "åpning", men deler av skilleveggen ble vel muligens fjernet...Litt uklart hvor grensen mellom fellesareal og min leilighet går, rett og slett. Anonymkode: 65b26...f8b
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #4 Skrevet 18. mars 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det noen her som vet hva som utgjør en branncelle? Hvordan brytes den? Brytes den dersom jeg feks fjerner minerallull i veggen som grenser mot en annen boenhet? Hvis du gjør det så bryter du brannskillet. Hva er brannskille er ligger i selve ordet; det er et skille som har til hensikt å skille en brann i en boenhet fra enheten på den andre siden av brannskillet. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Men hmm, lurer vel litt på hva som ligger i å "lage en åpning". Har jeg laget en åpning ved å fjerne deler av veggen?? Det er fortsatt en skillevegg der, så det er jo ikke noen direkte åpning i klassisk betydning av "åpning", men deler av skilleveggen ble vel muligens fjernet...Litt uklart hvor grensen mellom fellesareal og min leilighet går, rett og slett. Å lage en åpning i et brannskille har du gjort når du har fjernet deler av veggens ene side. Da har du gitt en brann på den ene siden av veggen muligheter til å spre seg til den andre siden tidligere enn den tiden veggen var konstruert for å stå imot brannen. Det samme gjelder dersom du borrer hull for å trekke ut ledninger eller rør, og ikke tetter disse gjennomføringene med branntettemasse eller gjennomføring som er dimensjonert for å tåle samme brannbelastning som veggen. Jeg hører du sannsynligvis ikke er faglært på området, og har, eller vurderer å utføre, tiltak som sannsynligvis er søknadspliktige. Anonymkode: 227b0...46f
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #5 Skrevet 18. mars 2020 Hvorfor vil du fjerne mineralull mot naboen?? Da vil jo du høre naboen MYE bedre, i tillegg til at du risikerer at brann sprer seg mellom leilighetene... Anonymkode: c3881...9a8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå