Gå til innhold

Jan vi nyutdannede med en samfunnsvitenskapen rad bare gi opp nå?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har søkt jobber siden jeg ble ferdig utdannet ( samfunnsvitenskapelig master)  i august. Det har vært vanskelig og av alle jobbene jeg har søkt på har jeg bare fått to intervjuer. Nå med all permittering etc. Kan jeg vel bare glemme å få jobb? Nå konkurrerer jeg med mange med mye mer erfaring og nettverk enn meg selv? 

Anonymkode: 53520...51b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du stått uten jobb helt siden august eller har du jobbet med noe som ikke er relevant for studiene dine? Hvis det er det første vil du ha problemer med å få jobb uavhengig av koronaviruset.

Anonymkode: 42962...150

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo privat sektor som går til helvete nå, offentlig sektor er som alltid uberørt uansett hva som skulle skje i verden. Med master i samfunnsfag er det vel offentlig sektor som er mest relevant?

Anonymkode: 483ca...e62

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har søkt jobber siden jeg ble ferdig utdannet ( samfunnsvitenskapelig master)  i august. Det har vært vanskelig og av alle jobbene jeg har søkt på har jeg bare fått to intervjuer. Nå med all permittering etc. Kan jeg vel bare glemme å få jobb? Nå konkurrerer jeg med mange med mye mer erfaring og nettverk enn meg selv? 

Du vil slite nå, ja. Hvor tok du denne mastergraden og hva var den i? Karaktersnitt? 

Så må du spørre deg selv hva har du egentlig av "hard skills" som følge av denne mastergraden, utover å ha vist at du kan "researche" og skrive en lengre avhandling. De fleste arbeidsplasser trenger ikke avhandlinger av mastergradlengde. Så den eneste "transferable skill" du får her er at du er flink til å skrive rundt temaet du liker. Jeg vet at universitetet vil bruke også andre argumenter, slik som at man viser "evne til å ta til seg mye kunnskap" og holde "tidsfrister" og den slags, men det er ikke det samme og hvis du plutselig skal ta til deg en helt annet type kunnskap som du ikke har vært bort i, så faller fort det argumentet om at man "absorberer store mengder tekst / kunnskap". 

Uansett, så er dette ikke noe praktisk "hard skill". Hva har du av såkalt "digital kompetanse"? Kan du Excel ordentlig, på ekspertnivå? Eller kan du det i det hele tatt? Vet at de fleste fra SV-fagene ikke har peiling på dette for universitetet lærer dem ikke dette. 

Er det noen andre digitale verktøy som du kan, som aller mest sannsynlig IKKE er en del av pensumet? 

For eksempel noe av dette?

https://www.studvest.no/hvilken-teknologikompetanse-trenger-du/

Det ser ut som de først nå vil begynne å inkludere mer av IT / IKT-fagene inn i samfunnsvitenskapelige, humanistiske og ellers andre retninger som vanligvis ikke er vant med dette. Men dette vil selvsagt by på problemer for de som ikke har anlegg for å forstå disse fagene i utgangspunktet. Humanistiske og stort sett de fleste - men ikke alle - samfunnsvitenskapelige kandidater unngår også alt som har med tall / kvantitativ / numerisk kompetanse å gjøre. Ikke så rart kanskje, siden de fleste avsluttet nok matematikken på 1P+2P nivå på videregående. Det er her det store problemet ligger, nemlig at man i det hele tatt "tillater" at kandidater som skal kunne gå hele veien til mastergrad med kun dette nivået av matematikken fra videregående. Ellers så kunne mastergradene i humanistiske og de fleste samfunnsvitenskapelige fag gjerne hatt også et par - tre bedriftsøkonomiske emner som obligatoriske emner (bedriftsøkonomi / mikroøkonomi / finans).

Når det gjelder arbeidsledighet, så er den rundt 30% for de som har en "vanlig" samfunnsvitenskapelig mastergrad, 6 måneder etter avsluttet mastergrad. Det betyr altså nesten 1 av 3. Dette er tall fra NIFU. Så har NIFU også noen tall på hvor mange er i jobb 2 - 3 år etter avsluttet mastergrad. Her er den samlede arbeidsledigheten / mistilpassingen på 9,4%. Som du ser, så må nesten 1 av 3 vente opptil 3 år etter avsluttet mastergrad før de lander grei nok jobb, og likevel er det fortsatt 9,4% som er samlet sett mistilpasset / arbeidsledige.

Men hadde mastergraden din ha vært slik jeg har skissert over, så hadde nok arbeidsledigheten ha vært betydelig lavere 6 måneder etter avsluttet mastergrad. 

Anonymkode: 3c3a5...3fd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vil slite nå, ja. Hvor tok du denne mastergraden og hva var den i? Karaktersnitt? 

Så må du spørre deg selv hva har du egentlig av "hard skills" som følge av denne mastergraden, utover å ha vist at du kan "researche" og skrive en lengre avhandling. De fleste arbeidsplasser trenger ikke avhandlinger av mastergradlengde. Så den eneste "transferable skill" du får her er at du er flink til å skrive rundt temaet du liker. Jeg vet at universitetet vil bruke også andre argumenter, slik som at man viser "evne til å ta til seg mye kunnskap" og holde "tidsfrister" og den slags, men det er ikke det samme og hvis du plutselig skal ta til deg en helt annet type kunnskap som du ikke har vært bort i, så faller fort det argumentet om at man "absorberer store mengder tekst / kunnskap". 

Uansett, så er dette ikke noe praktisk "hard skill". Hva har du av såkalt "digital kompetanse"? Kan du Excel ordentlig, på ekspertnivå? Eller kan du det i det hele tatt? Vet at de fleste fra SV-fagene ikke har peiling på dette for universitetet lærer dem ikke dette. 

Er det noen andre digitale verktøy som du kan, som aller mest sannsynlig IKKE er en del av pensumet? 

For eksempel noe av dette?

https://www.studvest.no/hvilken-teknologikompetanse-trenger-du/

Det ser ut som de først nå vil begynne å inkludere mer av IT / IKT-fagene inn i samfunnsvitenskapelige, humanistiske og ellers andre retninger som vanligvis ikke er vant med dette. Men dette vil selvsagt by på problemer for de som ikke har anlegg for å forstå disse fagene i utgangspunktet. Humanistiske og stort sett de fleste - men ikke alle - samfunnsvitenskapelige kandidater unngår også alt som har med tall / kvantitativ / numerisk kompetanse å gjøre. Ikke så rart kanskje, siden de fleste avsluttet nok matematikken på 1P+2P nivå på videregående. Det er her det store problemet ligger, nemlig at man i det hele tatt "tillater" at kandidater som skal kunne gå hele veien til mastergrad med kun dette nivået av matematikken fra videregående. Ellers så kunne mastergradene i humanistiske og de fleste samfunnsvitenskapelige fag gjerne hatt også et par - tre bedriftsøkonomiske emner som obligatoriske emner (bedriftsøkonomi / mikroøkonomi / finans).

Når det gjelder arbeidsledighet, så er den rundt 30% for de som har en "vanlig" samfunnsvitenskapelig mastergrad, 6 måneder etter avsluttet mastergrad. Det betyr altså nesten 1 av 3. Dette er tall fra NIFU. Så har NIFU også noen tall på hvor mange er i jobb 2 - 3 år etter avsluttet mastergrad. Her er den samlede arbeidsledigheten / mistilpassingen på 9,4%. Som du ser, så må nesten 1 av 3 vente opptil 3 år etter avsluttet mastergrad før de lander grei nok jobb, og likevel er det fortsatt 9,4% som er samlet sett mistilpasset / arbeidsledige.

Men hadde mastergraden din ha vært slik jeg har skissert over, så hadde nok arbeidsledigheten ha vært betydelig lavere 6 måneder etter avsluttet mastergrad. 

Tenker litt som deg. Gikk selv språk fordi jeg er veldig sterk i språk, men hva er alternativene videre om man ikke vil bli lærer?  Endte med å ta opp matte for å ta økonomigrad, og jobber med noe jeg ikke liker, men sånn er livet.

De burde nok heller begrense plassene. Hvordan skal man vite dette som 16 åring?

Anonymkode: 2ab00...d92

AnonymBruker
Skrevet

Veldig dystre svar her! Det er absolutt mulig å få jobb med samfunnsvitenskapelig master, jeg har det selv! (Nå finnes det mange ulike studier da.. vet ikke hva du har studert)

Det er nok litt vanskeligere akkurat nå, men det kommer bedre tider :)

Spørsmål:

-Hva slags jobber søker du? Er du for kresen? Er du for åpen og søker altfor mye?

- Jobber du i mellomtiden? Frivillige verv for å samle opp kompetanse?

- Har du vært på et på noe karrieresenter eller lignende og fått innspill på CV/søknad/intervju/hvordan fremheve kompetansen din, evner, ferdigheter etc?

Du trenger ikke svare om du ikke vil, men du kan tenke over det.

Ja, det finnes offentlige jobber. Viktig å holde motet oppe når man søker. De er pålagt å lyse ut selv om de i praksis har en kandidat som vikar i stillingen eller noen interne skal søke. Jeg jobber selv i staten og søkte 5 jobber ved samme institusjon før jeg fikk jobb.

❤️

Anonymkode: f1883...ba6

AnonymBruker
Skrevet

Det ser svært dårlig ut nå!

Kan du ta en bachelor i ingeniør? Da har du gode muligheter!!

Anonymkode: 2f33b...388

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du stått uten jobb helt siden august eller har du jobbet med noe som ikke er relevant for studiene dine? Hvis det er det første vil du ha problemer med å få jobb uavhengig av koronaviruset.

Har stått uten jobb :( 

ts

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo privat sektor som går til helvete nå, offentlig sektor er som alltid uberørt uansett hva som skulle skje i verden. Med master i samfunnsfag er det vel offentlig sektor som er mest relevant?

Anonymkode: 483ca...e62

Nei, jeg har søkt begge deler. Vil tro nesten 50/50 av offentlige og private stillinger. Mye HR, rekruttering etc. I privat sektor.  

vil ikke alle de som nå er permittert fra privat sektor stille foran meg i køen til jobber i offentlig sektor? Jeg har 0 relevant erfaring. 

ts

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har stått uten jobb :( 

ts

Jeg anbefaler deg å skaffe deg en jobb i mellomtiden selv om den ikke er relevant. Helsesektoren er et bra sted, evt. butikk.

Anonymkode: cf409...446

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg anbefaler deg å skaffe deg en jobb i mellomtiden selv om den ikke er relevant. Helsesektoren er et bra sted, evt. butikk.

Anonymkode: cf409...446

Ja, men det er jo Umulig nå! Selv de urelevante jobbene blir jo revet bort nå? 

ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

ts

(Digresjon. Irrelevante.)

Anonymkode: 3d757...b23

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ts

Helsevesenet skriker jo etter flere folk? Og bøndene trenger folk dersom de ikke får inn de som pleier å komme fra østeuropa. Dagligvarebutikkene har mye trøkk om dagen. Hva med å melde deg som lærer (på nett) for barn som er hjemme fra skolen og har foreldre med hjemmekontor? Mange muligheter.

• Liker 2
Gjest EmKay
Skrevet

Jeg sto uten jobb lenge som nyutdannet ingeniør. Måtte tenke litt annerledes, og utvide hvilke jobber jeg søkte på. Det viktigste var å få en jobb. Endte opp som kunderådgiver for et forsikringsselskap. Jeg synes selv ikke det var den mest givende jobben, men den var helt greit og ga penger i kassa. Så kunne jeg heller søke på jobber jeg virkelig ønsket meg mens jeg jobbet der og var sikret fast inntekt. Alle jobber er bedre enn ingen jobb, i tillegg får du alltids noe erfaring som er overførbart til den karrieren du ønsker deg. 

Jeg fikk først jobb gjennom et bemanningsbyrå, så om du ikke allerede har kontaktet noen av de, vil jeg absolutt anbefale det.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg har søkt begge deler. Vil tro nesten 50/50 av offentlige og private stillinger. Mye HR, rekruttering etc. I privat sektor.  

ts

Dette er typisk sånn "myk", fluffy type jobb som har en tendens til å tiltrekke mange kvinnelige søkere. Noe som betyr at det er en brutal konkurranse rundt disse stillingene. 

Skal du "innom HR", så er dette isåfall bedre mastergrad / utgangspunkt:

https://www.bi.no/studier-og-kurs/masterstudier/ledelse-og-organisasjonspsykologi/

Men som jeg har vært inne på i svaret mitt til deg, Opp mot 1 år med "hard skills" emner ville ha vært enda mer nyttig, hvis du har evnen / "anlegg" for dette. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er typisk sånn "myk", fluffy type jobb som har en tendens til å tiltrekke mange kvinnelige søkere. Noe som betyr at det er en brutal konkurranse rundt disse stillingene. 

https://www.bi.no/studier-og-kurs/masterstudier/ledelse-og-organisasjonspsykologi/

Men som jeg har vært inne på i svaret mitt til deg, Opp mot 1 år med "hard skills" emner ville ha vært enda mer nyttig, hvis du har evnen / "anlegg" for dette. 

Er du som svarer her mann eller kvinne? Du har rett, og jeg tenker veldig likt.

Nå har TS tatt utdanningen sin, så det å snakke om det som er gjort, er vel lite nyttig. Det er veldig typisk av damer. De er gode på skolen, men tror de må være best for å tørre å ta de "harde studiene" mens guttene på bakre rekke gikk stolt ut med firere og erobret verden.

Ts, tror du burde søke deg inn hos NAV nå om dagen. Evt. gå til manpower/ adecco ol og ta et vikariat som leder deg inn på rett vei. Får du en litt kjip jobb eksempelvis innen salg, skriv på CV'en det du vil ha med i fremtidig jobb. Vikariat kan gi fast stilling. Få ønsker vikariater, så du kan finne gull i gråstein som åpner dører

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har TS tatt utdanningen sin, så det å snakke om det som er gjort, er vel lite nyttig. Det er veldig typisk av damer. De er gode på skolen, men tror de må være best for å tørre å ta de "harde studiene" mens guttene på bakre rekke gikk stolt ut med firere og erobret verden.

Er mann, ja. Ja, du tok et godt valg og bygde videre med økonomi kompetansen. Men du hadde anlegg / evner til å gå denne veien etter at du studerte språk, som du har nevnt. Det jeg har lagt merke til er at en del HF / SV-studenter har virkelig ikke evnen til å gå forbi 1P+2P matematikken fra videregående og selv den var veldig vanskelig for dem.  

Det er ikke urimelig å anta ved å sette opp en hypotese at det store flertallet (men ikke alle selvfølgelig) blant samfunnsvitenskapelige (SV) og humanistiske (HF) studenter har problemer med alt som har med tall å gjøre generelt sett, og noe av grunnen til at man velger bort matematikken tidlig er som regel fordi man sliter med det fra før av. Og hadde du åpnet opp Excel regneark for disse studentene, så er det som om de ser på kinesisk og japansk på en og samme gang. 

Dermed er det ikke sikkert at TS kan gjennomføre overgangen som du har fått til og det er derfor jeg nevner "om TS har evner / anlegg til å bygge på noe mer". Samtidig er det universitetet sin skyld at de ikke har implementert flere slike emner som jeg etterlyser, men kjører på med "same old" oppskriften som ikke lenger holder vann i 2020. 

Helt enig med deg også i at de burde ha redusert antallet slike studier, men det går hånd-i-hånd med det jeg foreslår, fordi hadde dem hatt de emnene jeg etterlyser som obligatoriske, så hadde mest sannsynlig langt færre ha søkt seg til samfunnsvitenskapelige og humanistiske grader for de hadde ikke taklet blant annet kvantitative metoder, regresjon, makroøkonomi, mikroøkonomi, statistikk / Ecometrics, osv.

For å illustrere med noen eksempler - samfunnsvitenskapelige mastergrader i Norge:

Jeg tar frem en fra UiB - Global Development Theory and Practice

Her er fagoversikten - det er veldig lite kvantitativt her. De fleste går nok for "kvalitative metoder" (10 ECTS) og vil ignorere å velge blant annet Stastical Analysis. Men uansett, du forstår poenget mitt - det er altså få fag med hard / quantitative skills her.

https://www.uib.no/en/studies/MAPS-GLODE

Så kan jeg ta frem enda en mastergrad - sammenlignende politikk:

https://www.uib.no/studier/MASV-SAPO

Sett bort fra multivariat dataanalyse (15 ECTS) så kan man snike seg vekk fra det meste som har med hard skills her også. 

Enda en mastergrad - offentlig administrasjon. Noe av det samme som forrige eksempel. Sett bort fra kvantitative metoder tilsvarende 10 ECTS, så kan man i stor grad snike seg unna hard / praktiske skills her også.

https://www.uib.no/en/studies/MASV-PUBAD

Mye av det samme fra UiB ser vi også ved UiO / NTNU / UiT / UiA / NMBU når det gjelder humanistiske eller samfunnsvitenskapelige fag. 

Så kan vi sammenligne litt med USA, for å illustere den store forskjellen i kvalitet på dette nivået. 

Jeg tar frem et par vanlige / litt over gjennomsnittet universiteter fra USA og enda et par stykker som er veldig gode.

Jeg vet ikke om du har hørt om American University - utover Statistics som selvsagt står fast, er det fire retninger å velge mellom. To av de er noe mykere, men det du finner i Norge. De to andre er mer hardcore. 

De to mykeste (Policy Analysis og Leadership and Management) tvinger en fortsatt til å lære seg hva Economics for Policy Analysis er. Og den tvinger en til å lære hva Cost Benefit Analysis er på den ene siden. På den andre siden er man tvunget til å lære hva Business Insight Through Analytics og Business Intelligence er, i tillegg til det å måtte lære Budgeting and Financial Management er + ledelse av organisasjoner og HR. 

https://www.american.edu/sis/iapa/degree-options.cfm

Og dette er de to mest "fluffy" retningene. Går man for Methods and Analytics gruppa eller Economics and Finance, så blir man "hammered" med enda flere og hardere fag. 

Det er derfor de kaller dem for skills-based courses, noe de også er og dette er en "vanlig" International Politics grad.

Et annet universitet, som George Washington. Et godt universitet med helt standard mastergrader i samfunnsvitenskapelige fag.

Se på forskjellen mellom disse fra George Washington og de norske universitetene. Omtrent alle mastergrader ved George Washington krever ett eller annet ekstra kompetanse - enten det gjelder makroøkonomi, mikroøkonomi eller språk.

Faste krav: Macroeconomics / Microeconomics hos flere om det ikke er språk de har som krav.

https://elliott.gwu.edu/prerequisites-materials

Så kan jeg ta frem et par veldig gode universiteter som man ikke hører mye om. 

For eksempel University of Chicago - se på mastergraden offentlig politikk med dataanalyse. Det er total Hammer Time når det gjelder kvantitative fag - man blir "bombet" hele veien med hardcore skills. 

https://capp.uchicago.edu/page/curriculum 

Noen stikkord: Macroeconomics / Microeconomics / Statistics / Mathematics for Computer Science / Computer Science with Applications ++.

For å bruke et annet godt eksempel. Jeg vet ikke om du har hørt om Carnegie Mellon.

Her er enda en mastergrad i offentlig politikk:

Du ser mye av det samme som ved Chicago - og dette er den mykeste Core Curriculum (Pittsburgh retningen). Man kan også velge Data Analytics retningen.

Selv ved den mykeste retningen så slipper man ikke unna Applied Economic Analysis / Statistical Reasoning with R / Introduction to Database Management / Management Science / Financial Analysis.

Så anbefaler universitetet at man velger selv Artificial Intelligence for offentlig politikk og programmering med Python. 

Disse samfunnsvitenskapelige mastergradene jeg har tatt frem fra USA er milevis over det norske universiteter har å skilte med. Så dette er egentlig som himmel og jord i forskjell og kompetanse. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helsevesenet skriker jo etter flere folk? Og bøndene trenger folk dersom de ikke får inn de som pleier å komme fra østeuropa. Dagligvarebutikkene har mye trøkk om dagen. Hva med å melde deg som lærer (på nett) for barn som er hjemme fra skolen og har foreldre med hjemmekontor? Mange muligheter.

Alle skriker jo etter ny jobb nå, så jeg står neppe først i køen. Ufaglærte jobber Kommer til å fylles raskt. Jeg søkte også ufaglærte jobber (bare for å ha noe i mellomtiden) i høst, fikk ikke de da, og får de i alle fall ikke nå.

ts

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hverken evnen eller anlegg for noe realfaglig. Jeg søker ikje vare hr, søker bredt, men får ikke napp selv på ufaglærte stillinger. 

ts

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts, tror du burde søke deg inn hos NAV nå om dagen. Evt. gå til manpower/ adecco ol og ta et vikariat som leder deg inn på rett vei. Får du en litt kjip jobb eksempelvis innen salg, skriv på CV'en det du vil ha med i fremtidig jobb. Vikariat kan gi fast stilling. Få ønsker vikariater, så du kan finne gull i gråstein som åpner dører

Jeg går på sosialhjelp i dag, og det har jeg gjort siden jeg fullførte studiene, jeg har søkt på salgsstillinger også, får ikke napp. Søkt masse vikariater uten hell. Alt dette har jeg gjort i høst, før denne krisen, uten hell. Nå tenker jeg det bare er å gi opp :( 

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...