Tule Skrevet 14. juni 2005 Forfatter #21 Del Skrevet 14. juni 2005 Det påbudet du sikter til kom i 1999. Det sier at det er påbudt å bruke belter i busser som har slikt utstyr. De færreste busselskaper fornyer bilparken sin hvert eneste år, dermed er det fremdeles 100 vis av belteløse busser ute på veiene. Det at bussen la av gårde uten tilstrekkelige bremser er naturligvis helt bak mål, men slik er desverre mentaliteten i mange transportfirmaer i dag. Det er penger, penger, penger som betyr noe og det er mang en sjåfør som har fått beskjed om at "om ikke du vil kjøre, så er det mange andre som vil"(noe det desverre er) om de har prøvd å protestere. hei jeg mener det var påbudt og ha belter lenge før det, uansett de bussene som ble kjøpt inn til turkjøring her for femten år siden hadde belter, men de kjørte og en del i utlandet de hadde en del turer det er mulig de måtte ha det da, uansett de fleste turbusser har belter i dag uansett nå er det pg blitt påbud om og ha belter i lokalrutebusser og sjåførene vet ikke hlet hvordan de skal håndvheve det det lbir interessant og se hva politikerene mener dette det blir det hilsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 56,3435413,51 Skrevet 15. juni 2005 #22 Del Skrevet 15. juni 2005 Det er ikke noe landsomfattende påbud om å ha belter i busser med mindre de er kjøpt i 1999 eller senere. Hva slags påbud de enkelte busselskapene velger å innføre vet jeg ingenting om, det kan godt være at noen har bestemt seg for å gå foran med et godt eksempel å montere belter i alle sine kjøretøy, men du finner sjelden et selskap som har råd til å bytte ut sin bilpark så ofte at de har bare splitternye busser. http://www.vesteralen-online.com/magasin.a....asp?F=F&N=2593 Helt siden 1999 har det vært påbudt å bruke sikkerhetsbelte i busser som har slike belter http://newswire.no/?ingress=1&melding=7043&right=1 Helt siden 1999 har det vært påbudt å bruke sikkerhetsbelte i busser som har slike belter. http://www.boarding.nu/art.asp?id=13631 Helt siden 1999 har det vært påbudt å bruke sikkerhetsbelte i busser som har slike belter Det ble referert til en passasje i vegtrafikkloven for ei stund siden her, men enkelte ser ikke ut til å vite at det er forskjell på buss og bil. Den aktuelle biten i vegtrafikkloven dreier seg om kjøretøy opp til 3,5 tonn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cyan Skrevet 15. juni 2005 #23 Del Skrevet 15. juni 2005 Dersom skolen ikke har råd til å leie inn busser så det blir sitteplasser til alle elevene burde de la være. Min unge hadde ikke fått stått humpende og skumpende i en buss i to timer. Og i alle fall ikke i en buss uten bremser.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ansatt i barnehage Skrevet 15. juni 2005 #24 Del Skrevet 15. juni 2005 Må si jeg er enig i mye av det som står her, men jeg syns og lærerene burde stusse over det når de får en buss med mindre seter en det de trenger, da burde de ikke reist. Jeg syns det er rart at de kan godta at det ikke er plasser. Det må være noe rart, jeg har ikke sett sendingen så jeg kan ikke vite. Jeg syns det var interresant med disse linkene, jeg syns det er bra at busselskapene går foran for å prøve å få folk til å bruke belte selv om det ikke er lett, og det er arbeid for sjåføren. Det er sjåføren som har ansvaret for mindreårige barn :-) . Jeg syns de skal få honør for det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caramba Skrevet 15. juni 2005 #25 Del Skrevet 15. juni 2005 Jeg er enig med Tule. Jeg synes ikke man kan sende over 50 unger avgårde på en totimers tur i en gammel og dårlig buss, uten plasser til alle. Busser er dødsfeller hvis noe skjer, og det har vært mange alvorlige bussulykker opp igjennom årene. Derfor har også reglene blitt skjerpet inn, og belte er nå påbudt i nyere busser. Se hva som skjedde nå sist på Saltfjellet med Bodø Glimts ungdomslag? Bussen veltet og begynte umiddelbart å brenne, men flaksen ville det alle klarte å berge seg ut i tide. Tenk hvis den bussen var overfylt? Hva da? Jeg synes forresten det har vært belter i alle busser jeg har reist med i det siste? Til og med på flybussen er det belter. På jobben leier vi ofte buss, og de har alltid belter. Vi leier alltid busser slik at det er nok plasser til alle, ingen ville tolerert å måtte stå to timer på tur. Hvorfor skal barna våre ha dårligere standard? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 111111111111111111 Skrevet 15. juni 2005 #26 Del Skrevet 15. juni 2005 Ser på hovedinnlegget at barna måtte gå av bussen fordi den var overfyllt. Det synes jeg faktisk var svært bra. Vet ikke om de ble stoppet av vegvesenet eller om det var sjåføren eller andre som satte foten ned, men de kunne like gjerne ha fortsatt turen og hvem vet hva som kunne ha skjedd. Vet av egen erfaring at det er svært mange dårlige tunge kjøretøyer ute på veiene som har særiøse mangler både når det gjelder bremser og annet sikkerhetsmessig utstyr, så selv om jeg selv har vært i bransjen så synes jeg det er glimrende for hver skraphaug som blir fjernet av veiene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 1111111111111111111111111 Skrevet 15. juni 2005 #27 Del Skrevet 15. juni 2005 Jeg er uenig med deg her. Etter min mening så er det eierne i transportselskapet som har det største ansvaret for hva som ferdes ute på veiene. Det er mye skurr ute og går i tungtransportbransjen og det er "penger, penger, penger" mentaliteten som må tas. Før de som sitter og trekker i trådene begynner å tenke annerledes så vil det fortsatt komme til å være mange trafikkfeller ute på veiene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 111111111111111111111111 Skrevet 15. juni 2005 #28 Del Skrevet 15. juni 2005 Vet en frontkollisjon vil jeg tro at de som sitter kommer betydelig bedre fra det enn de som står i midtgangen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mrs williams Skrevet 15. juni 2005 #29 Del Skrevet 15. juni 2005 Bare en rettelse tror det skrives: Horningdalsvatnet :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nå er jeg: Skrevet 15. juni 2005 #30 Del Skrevet 15. juni 2005 ...dette handlet ikke om barnehagen men om et antakelig ikke seriøst selskap i vågå :o Hvor har du dette fra?? For det første: Det dreier seg ikke om barnehage-elever, men en 7. klasse. Det spiller for såvidt ingen rolle, om det så hadde vært pensjonister! For det andre: Det dreier seg ikke om et "ikke seriøst selskap i Vågå"!!! Dette er ikke en "billigbuss" som skolen har bestillt, men et buss-selskap som har "en eller annen" avtale med leirskolen på Runde. Det var til et leirskole-opphold på Runde elevene skulle, ikke til Hornindalsvatnet, men det var en plass ved Hornindalsvatnet bussen ble stoppet. Hva skulle lærerne gjort? Trukket lodd om hvilke elever som ikke kunne få bli med på leirskole? Eller skulle alle ventet til neste dag, og håpet at selskapet kunne "trylle frem" en større buss? Ikke enkelt for lærerne å gripe inn heller, i denne situasjonen... Dette er en tur som ikke tar to timer (som noen her nevner), men minst det dobbelte, så da er det ikke bare å "vente på neste buss".... Det som skjedde er buss-selskapets ansvar! Når man bestiller en vare, må man kunne forvente at varen holder mål!! PS. Statens vegvesen ser mest alvorlig på at bussen hadde nedslitte bremseklosser. Hilsen Fast bruker Innlegget er redigert. Hege (admin) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tule ikke i log Skrevet 15. juni 2005 #31 Del Skrevet 15. juni 2005 :o Hvor har du dette fra?? For det første: Det dreier seg ikke om barnehage-elever, men en 7. klasse. Det spiller for såvidt ingen rolle, om det så hadde vært pensjonister! For det andre: Det dreier seg ikke om et "ikke seriøst selskap i Vågå"!!! Dette er ikke en "billigbuss" som skolen har bestillt, men et buss-selskap som har "en eller annen" avtale med leirskolen på Runde. Det var til et leirskole-opphold på Runde elevene skulle, ikke til Hornindalsvatnet, men det var en plass ved Hornindalsvatnet bussen ble stoppet. Hva skulle lærerne gjort? Trukket lodd om hvilke elever som ikke kunne få bli med på leirskole? Eller skulle alle ventet til neste dag, og håpet at selskapet kunne "trylle frem" en større buss? Ikke enkelt for lærerne å gripe inn heller, i denne situasjonen... Dette er en tur som ikke tar to timer (som noen her nevner), men minst det dobbelte, så da er det ikke bare å "vente på neste buss".... Det som skjedde er buss-selskapets ansvar! Når man bestiller en vare, må man kunne forvente at varen holder mål!! PS. Statens vegvesen ser mest alvorlig på at bussen hadde nedslitte bremseklosser. Hilsen Fast bruker hei jeg syns lærerene burde satt foten ned ja, og beklaget overfor elevene og det burde du mene og vis turen tar fire timer, det er ansvarsløst og sende banr inn på en buss med for få seter men jeg mener og busselskapet har den største del av ansvaret hilsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tule ikke i log Skrevet 15. juni 2005 #32 Del Skrevet 15. juni 2005 hei ja jeg er enig meddeg der men jeg mener en lererene ikke bør sende elevene inn på en forliten buss hilsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 111111111111111111111111 Skrevet 16. juni 2005 #33 Del Skrevet 16. juni 2005 hei ja jeg er enig meddeg der men jeg mener en lererene ikke bør sende elevene inn på en forliten buss hilsen Det er jeg helt enig i. Det er ikke så vanskelig å kaste et blikk inn i bussen og se om det er for lite plasser eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cyan Skrevet 16. juni 2005 #34 Del Skrevet 16. juni 2005 Herregud hvor dere siterer da! Klarer dere ikke svare uten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest nå også! Skrevet 16. juni 2005 #35 Del Skrevet 16. juni 2005 :o Hvor har du dette fra?? For det første: Det dreier seg ikke om barnehage-elever, men en 7. klasse. Det spiller for såvidt ingen rolle, om det så hadde vært pensjonister! For det andre: Det dreier seg ikke om et "ikke seriøst selskap i Vågå"!!! Hilsen Fast bruker Innlegget er redigert. Hege (admin) Selv om navnet på buss-selskapet i innlegget mitt er blitt slettet, vil jeg fortsatt si: Dette dreier seg ikke om buss-selskapet i Vågå!! Derimot et selskap i området hvor leirskolen ligger!!! Jeg mener; rett skal være rett! Man skal ikke sette ut usanne rykter!!! Hilsen den samme som før... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Formosiss Skrevet 16. juni 2005 #36 Del Skrevet 16. juni 2005 Ser at alle argumenterer med at det ikke finnes belter i turbiler. Jeg kommer fra Nord-Gudbrandsdalen selv, og jeg vil bare si at alle turbuss-selskaper jeg har vært borti der har hatt sikkerhetsbelter i bussene. Dette dreier seg om OBL (som absolutt ikke har mange nye busser), Nor-Way og Haverstad. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest nå også! Skrevet 16. juni 2005 #37 Del Skrevet 16. juni 2005 Dette dreier seg om OBL (som absolutt ikke har mange nye busser)' date=' Nor-Way og Haverstad.[/quote'] Nei, det dreier seg IKKE om OBL!!!!! Derimot et selskap i området rundt leirskolen de skulle til, nemlig området Runde!! Og Runde ligger laaangt fra Vågå! Frustrerende at sånne rykter om et uskyldig selskap skal oppstå!! :-? Hilsen Forsøker å unngå usann rykte-spredning! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Formosiss Skrevet 16. juni 2005 #38 Del Skrevet 16. juni 2005 Kjære deg, nå må du bruke øynene og L-E-S-E hva jeg skriver da. Jeg skrev om noe helt annet enn det saken omhandler, populært kalt "off-topic" - jeg skrev nemlig om busselskap som har belter i bussene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 4652 Skrevet 16. juni 2005 #39 Del Skrevet 16. juni 2005 Herregud hvor dere siterer da! Klarer dere ikke svare uten? Har du noe å bidra med til diskusjonen og da kanskje??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå