Gå til innhold

Gravid med symptomer - kan jeg ha smittet noen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i uke 28 og fikk i går kveld akutt "forkjølelse". På kvelden ble jeg tung i brystet, begynte å tørrhoste, småverk i kroppen og generelt sliten. Dagene før har jeg hatt noe vondt i hodet, vært slapp og vondt i korsryggen - men har tenkt dette har vært graviditeten. I dag kribler det i halsen, svir i nesa og jeg er fortsatt veldig slapp. Jeg får jo ikke testet meg - i og med jeg ikke er i risikogruppa. Men jeg er bare hjemme med datter og samboer, og vi har verken besøk eller er på besøk hos noen. 

Men i går på dagen var jeg til time hos gynekolog på sykehuset - og da hadde jeg ingen forkjølelsessymtomper. Men i og med jeg ble så "akutt" syk på kvelden i går, så vurderer jeg å ta en telefon til Kvinneklinikken for å si ifra. Hva tenkes om det? Jeg vil jo nødig ha smittet sykrhuspersonell 😶

Og dersom det vedvarer, så får jeg jo ikke time til lege og kan heller ikke dra på legevakt - men dersom det ikke skulle være korona, men en annen luftveisinfeksjon som må behandles, hvordan får man eventuelt undersøkt og behandlet dette da? 

Og ja, jeg fortsetter selvfølgelig å holde meg hjemme! 😊

Anonymkode: c8c68...c9d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta en telefon du, Ts. 

Anonymkode: 729c3...77f

AnonymBruker
Skrevet

Ring koronatelefonen og rådfør deg. Jeg nærmer meg termin selv og er kjemperedd for stort utbrudd på kvinneklinikken. Det skader ikke å gi beskjed.

Anonymkode: 48d88...2de

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ringte å ga beskjed på sykehuset, noe de var veldig glade for - om en kan si det 🙈 men de kunne ikke svare på hva jeg eventuelt kunne gjøre, sånn ellers. Legene tar ikke inn personer med luftveisinfeksjon, så dersom jeg ikke fikk alvorlig pustebesvær var det lite å gjøre nå. Dersom det ikke hadde vært disse korona-tider, så hadde jeg bestilt legetime og fått sjekket opp for infeksjoner, CRP og det hele. Forferdelig å være så "pjusk" og i tillegg være gravid - og særlig når man ikke kan få sjekket seg noe sted 😶

Ts

Anonymkode: c8c68...c9d

AnonymBruker
Skrevet

Bra du sa ifra TS.

De aller fleste luftveisinfeksjoner skyldes virus og har ingen behandling, så det er ikke noe å teste seg for. Hvis du ikke er bedre etter 1-2 uker kan du sjekke for bakterier, men kroppen kan også fikse det uten antibiotika. Men virus står for sånn 90% ellerno :)

jeg ville tro de kanskje hadde testet deg for Corona for sikkerhets skyld ift. Smittefaren på sykehuset derimot

Anonymkode: 41bd1...6af

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hva de somler etter. Hvis det er Covid-19 har du vært smittsom i flere dager, og de du har vært i kontakt med vil være smittsomme i løpet av en dag eller to hvis de er smittet.

Anonymkode: 83477...3a7

• Opprett ny...