Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på - har dere andre lønningsansvarlige stålkontroll i forbindelse med alt som skjer i forbindelse med korona-viruset? Jeg tenker på alle regler rundt dette med permitteringer, hva som må rapporteres hvor, OTP, søknader om refusjoner fra NAV osv.

Tenkte det kunne være greit med en tråd hvor man kan komme med spørsmål, om hvor man best finner informasjonen man trenger, osv., og kanskje hjelpe hverandre i kaotiske tider :) 

Anonymkode: 4bb27...a44

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt ikke full kontroll. Ting endrer seg så fort. Det er ingenting som er vedtatt enda, så hos oss avventer vi med å sende til NAV etc til ting er vedtatt og vi ser fra hvilken dato det trer i kraft. NAV sine tekniske løsninger er heller ikke på plass. 

Det er noen av mine kunder som har lønnsutbetaling i disse dager så der er det mye styr med permitteringer, lønnsplikt, varsler osv. 

Jeg prater stort sett i telefonen for tiden for å forklare regler, antatte regler, hjelper med permitteringsvarsler osv. 

Prøver å lage meg en liste over hva som må gjøres ved permitteringer, men det er litt uoversiktlig foreløpig. 

Anonymkode: c0467...f22

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke kontroll i det hele tatt. Liten bedrift, og jeg fikk lynkurs i lønnskjøring i fjor, så jeg kan ikke allverden heller 🙈

"Heldigvis" er bare en sykemeldt da. 

Anonymkode: a7d23...356

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt ikke full kontroll. Ting endrer seg så fort. Det er ingenting som er vedtatt enda, så hos oss avventer vi med å sende til NAV etc til ting er vedtatt og vi ser fra hvilken dato det trer i kraft. NAV sine tekniske løsninger er heller ikke på plass. 

Det er noen av mine kunder som har lønnsutbetaling i disse dager så der er det mye styr med permitteringer, lønnsplikt, varsler osv. 

Jeg prater stort sett i telefonen for tiden for å forklare regler, antatte regler, hjelper med permitteringsvarsler osv. 

Prøver å lage meg en liste over hva som må gjøres ved permitteringer, men det er litt uoversiktlig foreløpig. 

Spesielt at dere avventer med å informere nav om permitteringer. Det burde dere gjort fra dag 1

Anonymkode: 2f824...c06

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss er det rimelig kaotisk. Vi kjører lønn for ulike bedrifter. Krevende å være oppdatert på det siste.

Anonymkode: 8ebea...012

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i en liten bedrift, og er heller ikke spesielt dreven i lønn, og nå koker det rett og slett i toppen.

Vi har noen delvis permitterte og noen helt permitterte og noen som plutselig ber om omsorgspenger, forskudd. Ikke vet vi hvor lenge de blir permitterte, hva gjør jeg med OTP osv., osv.

Håpløst...😓

AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i en liten bedrift, og er heller ikke spesielt dreven i lønn, og nå koker det rett og slett i toppen.

Vi har noen delvis permitterte og noen helt permitterte og noen som plutselig ber om omsorgspenger, forskudd. Ikke vet vi hvor lenge de blir permitterte, hva gjør jeg med OTP osv., osv.

Håpløst...😓

Syns jeg rett og slett er frekt av de ansatte å be om forskudd nå. Som om ikke dere har nok å gjøre

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spesielt at dere avventer med å informere nav om permitteringer. Det burde dere gjort fra dag 1

Vi melder inn permitteringer med a melding som vanlig, men vi sender ikke inn inntektsopplysninger på mye sykemeldinger fordi skjemaet ikke kan sendes inn med annet enn 16 dager arbeidsgiverperiode. Dagpengesøknadene er ikke klare osv.  NAV informerer på sine sider om at løsningene ikke er klare enda. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syns jeg rett og slett er frekt av de ansatte å be om forskudd nå. Som om ikke dere har nok å gjøre

Tja, det er også en ganske dramatisk nedgang i inntekten, så jeg kan forstå det.

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Er det noen her som kan hjelpe meg kanskje? 

Når vi skal utbetale omsorgspenger pga stengt barnehage, skal dette føres som sykelønn? Og skal noe spesielt gjøres for å kreve refusjon fra nav direkte i forhold til A-meldingen, eller gjør man det manuelt i ettertid siden dette ikke er helt avklart og på plass enda?

Anonymkode: 62782...0b9

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når vi skal utbetale omsorgspenger pga stengt barnehage, skal dette føres som sykelønn? Og skal noe spesielt gjøres for å kreve refusjon fra nav direkte i forhold til A-meldingen, eller gjør man det manuelt i ettertid siden dette ikke er helt avklart og på plass enda?

Dersom dere har krav på refusjon for omsorgspenger (?) så bruker du vanlig skjema for inntektsmelding

Anonymkode: d0534...370

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tatt dette som egenmelding for sykt barn. Når de 20 dagene har gått skal man vel sende inntektsmelding og kreve refusjon fra NAV.

AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tatt dette som egenmelding for sykt barn. Når de 20 dagene har gått skal man vel sende inntektsmelding og kreve refusjon fra NAV.

Ja, sånn jeg har forstått det og. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen som har fått med seg hvordan denne reduksjonen av AGA skal foregå? Er det termin to eller tre den skal gjelde? Eller april/mai?

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har fått med seg hvordan denne reduksjonen av AGA skal foregå? Er det termin to eller tre den skal gjelde? Eller april/mai?

Ingen anelse. Det blir mye korrigeringer og sånt for oss fremover. Burde gjelde for mars. 

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Drar opp igjen denne. 

Jeg har noen som er permitterte, men som muligens likevel kan kvalifisere til provisjon. Kan jeg utbetale dem dette uten at det får innvirkning på dagpenger?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...