Gå til innhold

Mindreverdighetskompleks for interiørstil?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er kanskje litt rart... Og jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det. Men jeg prøver!

Jeg og samboer kjøpte et hus og pusset opp i en stil vi begge likte. Vi har valgt lyse farger og et ganske nøytralt interiør med litt landlig preg. Jeg er egentlig veldig fornøyd. Likevel kan jeg kjenne på et slags mindreverdighetskompleks når det gjelder interiøret vårt. Vet ikke helt om det er rette ordet, så jeg prøver med noen eksempler på hva jeg mener:
- Jeg blåser i alt som er trendy, så det går ikke på det. Men jeg kjenner på at stilen vår kanskje er litt uoriginal og fargeløs.
- Mange er så flinke til å skape personlige, spennende hjem. Vårt er ikke det. Jeg elsker vår nøytrale stil, men spennende er den nok ikke.
- Og hva sier da egentlig interiøret vårt om oss? Jeg føler at vi er kreative, sprudlende mennesker. Men det kan man nok ikke se på interiøret. Vi har valgt lyse, nøytrale farger fordi vi synes det er beroligende. Men tenker folk at vi da er kjedelige folk?
- Vi har kjøpt mesteparten av møblene våre på møbelvarehus. Jeg beundrer alle som kjøper brukt og på loppis og synes nok det er litt dust at vi ikke har fått til det.

Noen andre som har det sånn eller kan kjenne seg igjen i noe av dette?

(Og ja, jeg er fullstendig klar over at dette er et tullete i-landsproblem. Men er det ikke deilig å snakke om noe annet enn corona da? Og synes du temaet er helt på trynet, move along! 😉)

Anonymkode: a1de0...f8e

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel de færreste som har mulighet til å innrede akkurat slik de gjerne ville. Økonomi, tilgang, ti tommeltotter osv. Man inngår kompromier. 

Anonymkode: 0983c...6cf

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner meg litt igjen, men har samtidig blitt enig med meg selv om at jeg heller vil bo slik at jeg trives, enn at andre skal synes det er kult og fint. For meg har det blitt viktigere at det føles som mitt hjem og et sted hvor jeg føler at jeg hører til. 

Anonymkode: 15085...bf0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Interiør er en interesse for noen, og mange har er behov for å vise hvem de er eller være spesiell gjennom sitt interiør. For meg høres dere mer ut som praktiske personer som vil ha det avslappet hjemme. Dere gidder ikke å bruke mer tid enn nødvendig på å finne den riktige lampen, eller på å sette sammen tekstiler på en spennende måte. En lampe er en lampe, og sofaen skal være praktisk hos dere. Og det er helt greit.

Anonymkode: 8e47c...749

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner hva du mener. Vi har valgt en veldig nøytral stil, mye på grunn av vi skal jo begge bo i dette fine hjemmet vårt. Og kjenner noen ganger at det kanskje blir litt for 'pinterest' og 'instagram' aktig... uten mye personlig preg. Men tenker samtidig at vi trives jo veldig godt med denne stilen som vi har valgt. Og den gjør til at vi kan skifte ut farger på duker/puter/gardiner osv. så ofte vi vil uten at det ikke funker med resten av rommet. 

Anonymkode: 97e8c...577

Skrevet

Når det kommer til hjem og interiør er det selfølgelig viktigst at dere som bor der liker det! Ikke tenk på hva andre syns, eller hva du tror stilen deres kan "fortelle" om dere. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Stilen vår forteller at vi har lite penger :P Det kjenner jeg noen ganger litt mindreverdighetskompleks for, må jeg innrømme. Nesten alt er arva eller fra loppemarked, og alt i helt ulik stil siden vi bare har måttet tenke praktisk. Noe er fra IKEA (type "Billy" bokhyller eller hva de heter) og gjør disharmonien komplett. Jeg skulle gjerne hatt en leilighet der alt er fra møbelvarehus!

Anonymkode: ce62e...430

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det skal ikke så mye til. 

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

- Og hva sier da egentlig interiøret vårt om oss? Jeg føler at vi er kreative, sprudlende mennesker. Men det kan man nok ikke se på interiøret. Vi har valgt lyse, nøytrale farger fordi vi synes det er beroligende. Men tenker folk at vi da er kjedelige folk?

Anonymkode: a1de0...f8e

Det viktigste i et hjem er at det skal være et sted som er beroligende og hyggelig for dere. Hvis du ønsker unike møbler har du hele livet foran deg til å finne det. Det tar tid og/eller sparing, men det er lettingen som er gøy. Hvorfor skal deres smak være mindre vert en andres ? Det gir ikke noe mening. Dere liker hva du liker og det ingen andre som skal bo der en dere.  😃

Anonymkode: f3394...43b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nordmenn er jo verdensmestere i oppussing, så tror det er mange som syns interiør kan være "stressende". 

Jeg er opptatt av interiør selv, men jeg er ikke opptatt av å følge trender. Det jeg derimot er opptatt av er å kjøpe ting jeg liker, og sette dem sammen på en måte jeg syns fungerer. Jeg bruker en del farger, sikkert mer enn mange andre, og for meg er det viktig for å trives hjemme. Videre er jeg ganske minimalistisk, og en del vil nok syns at hjemmet mitt virker tomt. Jeg derimot tenker det er ryddig, lett å holde rent og fremstår mer rolig. For min del, i alle fall. Kombinasjonen mye farger og få ting er en vinner hos meg i alle fall! 

Så spør du meg er det viktigste å trives hjemme. Ikke alle har råd til dyrt interiør, men det finnes mange ålreite kopier. Jeg syns Ikea har masse fint, og man kan jo fint male noen av tingene hvis man vil gjøre det mer personlig.

Anonymkode: 8f2ba...cd7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men du har jo en stil TS, selv om du ikke er opptatt av trender. Du er allerede påvirket av noe, selv om du kanskje ikke vet det helt selv (du nevner litt landlig stil). Jeg synes nøytralhvitt/grått interiør er kjedelig, må jeg nok si. Jeg ville sikkert tenkt at du safet for mye i interiøret og var redd for å prøve noe nytt, kanskje redd for å skille deg ut. Så blir det litt møbelbutikkfølese i stua av å kjøpe alle møblene samtidig fra møbelforretningen. Men det er jo dere som skal bo der og trives. Ikke jeg. Samtidig; hvis du skulle gjøre interiøret ditt mer spennende, etter din smak, hva kunne du tilført? I et nøytralt interiør skal det ikke så mye til, tenker jeg. Et spennende maleri? En uvanlig stol som du digger?

Anonymkode: 0cf5b...f95

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker, Ts, at «personlig stil» er sånt som for de fleste kommer litt rekende. De av oss som er moderat interiør-interesserte har som oftest verken ubegrenset med tid eller penger til å bytte ut alt. Så da starter man med loppisfunn og arv fra bestemor. Og så beholder man den lampa man elsker og selger den sofaen man hater på Finn.no. Og så bytter man til seg noe nytt. Og over år eller tiår blir det til en «personlig stil» som man ikke skal kunne duplisere et år etter å ha flyttet inn i et nybygg.

Og så er det en del av oss som ikke finnes interesserte. Som faktisk ikke synes det er verdt å bruke tid, penger eller tankekraft på møbler og veggfarge. Og det er helt ok. Man skal trives hjemme, ikke sørge for at nabokjerringa trives. ;) 

Og så har man de siste, som faktisk er interessert, men som (med eller uten grunn) synes de ikke får det til. At slik de forestiller seg hjemmet sitt i hodet bare ikke blir likt virkeligheten, uansett innsats. Og hvis man er ordentlig misfornøyd med den situasjonen, så kan man jo søke hjelp. Enten ved å be om råd, Google stiler eller betale noen for å innrede. Det er ikke sånn i utgangspunktet mer «råflott» å betale noen for å gjøre hjemmet trivelig enn for å male veggen. 

Anonymkode: c8f21...d27

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du mangler selvtillit.

Pusset dere hus for dere eller for andre ? 

Anonymkode: 10353...a23

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes de trendy interiørfolka ofte har veldig lik stil jeg. Sånn sett kan man argumentere at de egentlig ikke har en egen stil, de bare kopierer.

Jeg er ikke opptatt av stil og trend. Jeg vil ha det pent og komfortabelt, og jeg liker ikke moderne eller skandinavisk stil. Så da er jeg fornøyd, men får jo neppe noe pluss i margen av trendnissene.

Anonymkode: 36d86...a83

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Drit i hva andre mener. Så lenge dere trives, er det det som er viktig 🙂

Selv har jeg kun ting som har en funksjon hjemme, og driter i hva andre måtte mene. Har skaffet ting jeg selv liker, og har noe etter forrige eier, som jeg ikke liker. Det byttes når jeg får råd. 

Har f.eks et klesskap der den ene døra er borte. Den løsnet en dag, og siden jeg ikke gadd å skru, knakk jeg den av, og bar den ut i boden. Det ser litt teit ut, ja, men det driter jeg i. Har aldri likt det klesskapet uansett, men det har sin funksjon enn så lenge ;) 

Anonymkode: bc17b...53c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det viktigste er jo at du trives! Når det er sagt, det høres jo ikke akkurat ut som et interiør som er særlig kreativt eller gjennomtenkt, så jeg ville jo ikke tenkt at du var det ut fra din beskrivelse. 

Anonymkode: d684d...b34

• Liker 1
Skrevet

Skulle ønske jeg var mer interssert i interiør en hva jeg er. Synes ofte jeg kommer hjem til folk som har fine, lune, stilige, koselige hjem. De har en gjennomført stil. Hjemme hos meg er det bare et salig virvar av diverse ting, møbler Og malplasserte planter. Ja for det synes jeg også er fint. De som har innredet med planter. 

Men jeg har det forholdsvis (rent) og ryddig. Får ta det som det er. Orker ikke bruke tid på det,så har ikkevet Instagram hjem 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg vet hva du mener, TS? Hvis ikke jeg tar feil da. Du pusset opp i sikreste hviteste trenden. For å være på sikre siden, for å ikke gå av trender kjempefort. Fordi du turte ikke noe annet. Tipper du valgte hvit kjøkken også, og med profiler, fordi det var "klassisk, og skulle aldri ut av mote". Men nå er interiøret ditt skikkelig utdatert, og det føler du selv. Og det plager deg, nettopp det og ikke det at "nabokjerringen ikke liker det". Du ser jo rundt, ser på Instagram, kanskje blader. Kanskje tenåringsbarna begynner å slenge med tunga? 

Men. Først og fremst. Ta utgangspunkt i det som er dyreste, og det du faktisk liker av dine møbler, av dine rom. Å male vegger er jo minste innsats, både i arbeidsmengde og i pris, og gjør stor endring. Det er jo mye dyrere å skifte ut sofa og spisemøbler. Men først og fremst, må du finne hva du liker, og det krever jo litt innsats. Kanskje prøve å lage moodboard? Farger du liker, teksturer?

Det som er trendy nå er jo veldig avslappet stil, med mye blandet, mange planter, litt farger, litt 50 talls, litt artdeco. Det trenger så absolutt ikke være 100% gjennomført, det er jo det motsatte som er "inn" nå, avslappet og personlog blanding.

Anonymkode: 8b8a3...512

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...