AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #1 Skrevet 18. mars 2020 Jeg kan ikke skjønne at myndighetene stenger av landet vårt. Det er forbanna galskap! Vi ødelegger økonomien og folks psyke, når vi lett kunne unngått dette ved å leve som før. Akseptere at vi ikke kan beskytte oss mot alt i livet, og innse at vi er dødelige. Ja, et fåtall er i såkalt risikosone.. Men hvor mye skal vi egentlig ofre? Hele fremtiden til befolkningen? Arbeidsplasser? Konkurser? Er det greit å ofre de som er psykisk syke, og som situasjonen blir enda verre for ved isolasjon, og kanskje mister de jobben, samt sparepenger..? Myndighetene har her skapt et stort samfunnsproblem ved å agere som de har gjort.. Fortsetter dette i måneder vil det koste mange liv. Men igjen, de som er psykisk syke er det jo ingen som tenker på.. Anonymkode: fbf89...904 20
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #2 Skrevet 18. mars 2020 Helt enig!!! Skrev nettopp en kommentar om dette i en annen tråd. Anonymkode: 8510d...df4 7
Populært innlegg Carrot Skrevet 18. mars 2020 Populært innlegg #3 Skrevet 18. mars 2020 (endret) Kjenner jeg er litt lei denne holdningen som er utelukkende preget av egoisme - hvorfor skal man ta hensyn til deg og dine meninger når du ikke ønsker ta hensyn den andre veien? Hvis man er så psykisk syk at man faktisk står i fare for å ta sitt liv burde man søke hjelp andre steder enn på nett via slike disusjonsforum som dette. https://mentalhelse.no/fa-hjelp/hjelpetelefonen Endret 18. mars 2020 av Carrot 74
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #4 Skrevet 18. mars 2020 Akkurat nå, Carrot skrev: Kjenner jeg er litt lei denne holdningen som er utelukkende preget av egoisme - hvorfor skal man ta hensyn til deg og dine meninger når du ikke ønsker ta hensyn den andre veien? Psykisk helse har vært nedprioritert i Norge i mange år. Myndighetene må jo ha en plan hvordan de vil håndtere alle som ikke takler isolasjonen i lang tid og som ikke får nødvendig behandling for sin psykiske sykdom. Anonymkode: f6afd...70c 9
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #5 Skrevet 18. mars 2020 Klart folk tenker på psykisk syke. Hørte du ikke på Høie i går? Måten du formulerer deg på gjør deg veldig usmakelig. Det går an å få frem de samme poengene på en mindre aggressiv måte. Anonymkode: 350cb...5c4 36
Carrot Skrevet 18. mars 2020 #6 Skrevet 18. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Psykisk helse har vært nedprioritert i Norge i mange år. Myndighetene må jo ha en plan hvordan de vil håndtere alle som ikke takler isolasjonen i lang tid og som ikke får nødvendig behandling for sin psykiske sykdom. Anonymkode: f6afd...70c Å sette den diskusjonen opp mot virus og det som skjer nå er å undergrave dens viktighet og i allefall ikke noe man er tjent med. 8
trøndermann38 Skrevet 18. mars 2020 #7 Skrevet 18. mars 2020 Jeg sliter psykisk selv, og fikk i går tlf om at det ikke blir noe hjelp å få annet enn over tlf og synes det er helt greit. Jeg vil heller unngå å bli smittet 17
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #8 Skrevet 18. mars 2020 Psykologen min fortsetter som før bare over telefon eller videochat. Hun har hjemmekontor nå. 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan ikke skjønne at myndighetene stenger av landet vårt. Det er forbanna galskap! Vi ødelegger økonomien og folks psyke, når vi lett kunne unngått dette ved å leve som før. Akseptere at vi ikke kan beskytte oss mot alt i livet, og innse at vi er dødelige. Ja, et fåtall er i såkalt risikosone.. Men hvor mye skal vi egentlig ofre? Hele fremtiden til befolkningen? Arbeidsplasser? Konkurser? Er det greit å ofre de som er psykisk syke, og som situasjonen blir enda verre for ved isolasjon, og kanskje mister de jobben, samt sparepenger..? Myndighetene har her skapt et stort samfunnsproblem ved å agere som de har gjort.. Fortsetter dette i måneder vil det koste mange liv. Men igjen, de som er psykisk syke er det jo ingen som tenker på.. Anonymkode: fbf89...904 Men du syns det er helt greit å ofre de som er i risikogruppene? Anonymkode: 4fa53...8f4 9
anonymLala Skrevet 18. mars 2020 #9 Skrevet 18. mars 2020 Mange hjelpegrupper på facebook som tilbyt noen å prate med over telefon må. Folk som er i karantere, tidligere psyk sykepleiere eller folk som har slitt psykisk. Sjekke der? Blir litt oppgitt over Norges befolkning nå. Enten får myndighetene kritikk for å ta for lett på det, ellers får de kritikk for å ta det for alvorlig ......uansett er det noen som blir misfornøyde (og a selvfølgelig fordi det går ut over dem perosnlig). FORSØK å ta ansvar selv nå, det er MANGE som tilbyr hjelp privat i befolkningen! 10
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #10 Skrevet 18. mars 2020 12 minutter siden, Carrot said: Kjenner jeg er litt lei denne holdningen som er utelukkende preget av egoisme - hvorfor skal man ta hensyn til deg og dine meninger når du ikke ønsker ta hensyn den andre veien? Hvis man er så psykisk syk at man faktisk står i fare for å ta sitt liv burde man søke hjelp andre steder enn på nett via slike disusjonsforum som dette. https://mentalhelse.no/fa-hjelp/hjelpetelefonen Det er ingen hjelp i sånne telefontjenester. Det er jo ingenting de kan gjøre annet enn å be deg ikke ta selvmord. Har ringt et par ganger, og ble bare oppgitt. Vil mye heller snakke om det på et forum som dette, men det er jo ikke lov, så når psykiateren skygger banen pga. corona, blir det heller å sitte med det alene. Anonymkode: d498c...92e 4
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #11 Skrevet 18. mars 2020 I følge kg er du en egoist om du sliter psykisk om dagen. Hadde bare suicidalitet og psykose brydd seg om det. Anonymkode: dc288...a8c 5
Carrot Skrevet 18. mars 2020 #12 Skrevet 18. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er ingen hjelp i sånne telefontjenester. Det er jo ingenting de kan gjøre annet enn å be deg ikke ta selvmord. Har ringt et par ganger, og ble bare oppgitt. Vil mye heller snakke om det på et forum som dette, men det er jo ikke lov, så når psykiateren skygger banen pga. corona, blir det heller å sitte med det alene. Anonymkode: d498c...92e Det er ofte ett steg på veien til hjelp, jeg vet at det helhetlige bildet er mye mer komplekst - poenget mitt er kanskje likevel at å klage sjelden er konstruktivt eller fører med seg noe positivt, og om man sliter med alt det negative er positive små øyeblikk gull verdt!
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #13 Skrevet 18. mars 2020 Det er vel åpent på akuttpsykiatrisk dersom man er så syk at man er nære på å ta livet sitt. Fastlegen eller legevakt kan nok hjelpe til med innleggelse. Anonymkode: ba08d...d9b 3
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #14 Skrevet 18. mars 2020 9 minutter siden, Carrot skrev: Kjenner jeg er litt lei denne holdningen som er utelukkende preget av egoisme - hvorfor skal man ta hensyn til deg og dine meninger når du ikke ønsker ta hensyn den andre veien? Hvis man er så psykisk syk at man faktisk står i fare for å ta sitt liv burde man søke hjelp andre steder enn på nett via slike disusjonsforum som dette. https://mentalhelse.no/fa-hjelp/hjelpetelefonen Jeg syntes ikke det er egoisme å tenke på absolutt hele samfunnet. Både i Norge og de fleste andre land. Selvsagt skal man ta hensyn til risikogrupper, men en full nedstengning kan i verste fall føre til at samfunnet slik vi kjenner det, både i Norge og internasjonalt, oppfører å eksistere. Og igjen, det er overhodet ikke egoisme. Personlig har jeg mye å gå på og en relativt trygg jobb som ikke opphører hvis ikke nedstengning varer veldig lenge. Så jeg skal nok greie meg fint, men det er ekstremt mange som ikke vil gjøre det med tanke på ringvirkninger vi ikke har sett siden andre verdenskrig. Anonymkode: 01362...d4c 5
Carrot Skrevet 18. mars 2020 #15 Skrevet 18. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: I følge kg er du en egoist om du sliter psykisk om dagen. Hadde bare suicidalitet og psykose brydd seg om det. Anonymkode: dc288...a8c Ingen på KG mener at de som er psykisk syke er egoister, i allefall ikke jeg - men jeg mener de som kun fokuserer på dette for egen del og ikke evner se et større bilde er egoister. De som sutrer for at det tas ansvar og som sutrer om det ikke tas ansvar - slike mennesker vil man aldri kunne gjøre tillags. 9
Carrot Skrevet 18. mars 2020 #16 Skrevet 18. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg syntes ikke det er egoisme å tenke på absolutt hele samfunnet. Både i Norge og de fleste andre land. Selvsagt skal man ta hensyn til risikogrupper, men en full nedstengning kan i verste fall føre til at samfunnet slik vi kjenner det, både i Norge og internasjonalt, oppfører å eksistere. Og igjen, det er overhodet ikke egoisme. Personlig har jeg mye å gå på og en relativt trygg jobb som ikke opphører hvis ikke nedstengning varer veldig lenge. Så jeg skal nok greie meg fint, men det er ekstremt mange som ikke vil gjøre det med tanke på ringvirkninger vi ikke har sett siden andre verdenskrig. Anonymkode: 01362...d4c Nå er det gjerne slik at det ene ikke utelukker det andre og vice verca - slik det fremstilles her er det enten eller og det er feil. 3
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #17 Skrevet 18. mars 2020 Akkurat nå, Carrot skrev: Nå er det gjerne slik at det ene ikke utelukker det andre og vice verca - slik det fremstilles her er det enten eller og det er feil. Nei, det er ikke enten elder, men det krever løsninger som ikke fordrer at man stenger ned hele samfunnet. Storstilt dugnad på feltsykehus osv. og grønne soner er et eksempel på det. Og før noen sier at man ikke har kapasitet til det: Sikker på det? Man kan gjøre en delvis mobilisering av forsvaret, og opp til full mobilisering om nødvendig. (Ikke bare heimvernet som delvis er involvert allerede). Jeg tror konsekvensen av nedstengningen blir større enn selve viruset. Når næringsliv og samfunnsinstitusjoner (inkl. helsevesen) ligger med brukket rygg når det ikke er mer ressurser. Anonymkode: 01362...d4c
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #18 Skrevet 18. mars 2020 23 minutter siden, Carrot skrev: Kjenner jeg er litt lei denne holdningen som er utelukkende preget av egoisme - hvorfor skal man ta hensyn til deg og dine meninger når du ikke ønsker ta hensyn den andre veien? Hvis man er så psykisk syk at man faktisk står i fare for å ta sitt liv burde man søke hjelp andre steder enn på nett via slike disusjonsforum som dette. https://mentalhelse.no/fa-hjelp/hjelpetelefonen I helgen fant jeg ut at min 12 år gamle datter er utsatt for pedofile på nett og at hun selvskader. Vi står midt i en stor krise i familien og barnet mitt får ikke hjelp. Dette kan skade henne for livet, men det bryr ikke staten Norge seg om akkurat nå, så jeg står her med en datter som er syk og alvorlig nedbrutt men ingen vil hjelpe. Jeg føler meg ikke egoistisk et eneste sekund som ønsker at noen skal hjelpe nå. Livet stopper ikke for alle selv om Norge stenger. Anonymkode: 735b6...dbb 9
Missbehave Skrevet 18. mars 2020 #19 Skrevet 18. mars 2020 29 minutter siden, Carrot skrev: Kjenner jeg er litt lei denne holdningen som er utelukkende preget av egoisme - hvorfor skal man ta hensyn til deg og dine meninger når du ikke ønsker ta hensyn den andre veien? Hvis man er så psykisk syk at man faktisk står i fare for å ta sitt liv burde man søke hjelp andre steder enn på nett via slike disusjonsforum som dette. https://mentalhelse.no/fa-hjelp/hjelpetelefonen Jeg er forøvrig enig i at man bør ta kontakt med hjelpetelefonene, men de er ofte sprengt til vanlig og jeg antar det er verre nå. Jeg takler ikke å prate i telefon, så for meg er det uaktuelt å ringe. Det er flere som ikke liker telefoner, og det gjør det vanskelig for oss som sliter psykisk når alt er stengt. 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #20 Skrevet 18. mars 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: I helgen fant jeg ut at min 12 år gamle datter er utsatt for pedofile på nett og at hun selvskader. Vi står midt i en stor krise i familien og barnet mitt får ikke hjelp. Dette kan skade henne for livet, men det bryr ikke staten Norge seg om akkurat nå, så jeg står her med en datter som er syk og alvorlig nedbrutt men ingen vil hjelpe. Jeg føler meg ikke egoistisk et eneste sekund som ønsker at noen skal hjelpe nå. Livet stopper ikke for alle selv om Norge stenger. Anonymkode: 735b6...dbb Hvordan kan du si at du ikke får hjelp når det kun er gått 2 dager? Uavhengig av coronaviruset eller ikke så tar det faktisk tid før man får hjelp, og noen ganger må man rope ut om hjelp flere ganger. Anonymkode: eeb23...603 10
Anbefalte innlegg