AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #1 Skrevet 18. mars 2020 Hva i alle dager skal vi, som ikke har mulighet til noe hjemmekontor, gjøre hvis barnehagene og skolene ikke åpner på flere måneder?? Hverken jeg eller min samboer har samfunnskritiske jobber, men vi har ikke mulighet til hjemmekontor. Ja, vi kan ta ut sykt barn-dager, overtid og ferie (det som er igjen) men det holder da ikke hvis skolene og barnehagene ikke åpner før etter sommeren! Anonymkode: 60b4e...845
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #2 Skrevet 18. mars 2020 Hvem sier det? Har hørt etter påske jeg. Anonymkode: 60ee5...20f
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #3 Skrevet 18. mars 2020 Da får dere mulighet for omsorgspenger eller lignende. Anonymkode: ce6cf...043
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #4 Skrevet 18. mars 2020 Dette kan vare 1-2 år, så det er ikke godt å si. På et tidspunkt må man nesten åpne opp igjen, hvis ikke kollapser alt. Anonymkode: 2f72d...9e7
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #5 Skrevet 18. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hva i alle dager skal vi, som ikke har mulighet til noe hjemmekontor, gjøre hvis barnehagene og skolene ikke åpner på flere måneder?? Hverken jeg eller min samboer har samfunnskritiske jobber, men vi har ikke mulighet til hjemmekontor. Ja, vi kan ta ut sykt barn-dager, overtid og ferie (det som er igjen) men det holder da ikke hvis skolene og barnehagene ikke åpner før etter sommeren! Anonymkode: 60b4e...845 Er ikke noe bedre med oss som har hjemmekontor. Har bare vart i fire dager her, men jeg få ikke gjort noe særlig. Har en barnehageunge som er svært aktiv, en førsteklassing, ei i 7. og ei i 10. Førsteklassing må ha hjelp med all undervisning. Barnehageunge henger i skjorta. Jeg har ikke mulighet til å jobbe kveld, da jeg har et visst antall møter og frister hver dag. Barnas oppgaver må leveres innen kl 14. Samtidig er samboer pålagt overtid, så jeg må ta alt i huset i tillegg. Flere på jobben hos oss har nå tatt omsorgspenger. De fleste av oss har små barn. Flere av kolleger er gift med helsepersonell, sånn at de ikke kan dele på byrden hjemme. Vi er et kontor som jobber med saksbehandling og utbetaling av penger. Hvis alle sammen tar omsorgsperm samtidig vil det gå ut over andre mennesker. Men jeg har snart ikke noe valg, dette går ikke i lengden. Anonymkode: 26d00...b0c
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #6 Skrevet 18. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da får dere mulighet for omsorgspenger eller lignende. Anonymkode: ce6cf...043 Hva skjer hvis alle sitter hjemme med barna og mottar omsorgspenger? Og hvem skal betale ut disse pengene hvis ansatte i NAV også blir hjemme med barn? Anonymkode: 26d00...b0c 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #7 Skrevet 18. mars 2020 Jeg tenker at nå er ikke tiden for å stresse. Jeg er lærer, og har full forståelse for at ting kan være krevende hjemme nå mtp oppfølging av skolearbeid. Elevene gjør det de får til. Jeg forventer hvert fall ikke like mye innsats som før, og det har ledelsen gitt beskjed om til oss også. Hvis du føler at barna har for mye skolearbeid, at det blir krevende og vanskelig, så gi en hyggelig beskjed til lærer. Jeg hadde hvert fall satt pris på tilbakemeldinger om ting blir krevende. Det har vi full forståelse for. Tenk på deg selv og familien, og ta litt permisjon hvis du trenger det. Jeg mister selv en del lønn nå. Har fast vikariat på 60%, men har siden skolestart jobbet tilnærmet 100% pga behov for vikarer. Nå mister jeg jo de penga, de setter ikke inn vikarer nå. Mulig at samboer også må permitteres, at det ikke er behov. Flere har allerede blitt permittert. Vi tar dette helt med ro. Vi bruker kun penger på det mest nødvendige. Anonymkode: fb5a4...a67 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #8 Skrevet 18. mars 2020 22 minutter siden, AnonymBruker said: Er ikke noe bedre med oss som har hjemmekontor. Har bare vart i fire dager her, men jeg få ikke gjort noe særlig. Har en barnehageunge som er svært aktiv, en førsteklassing, ei i 7. og ei i 10. Førsteklassing må ha hjelp med all undervisning. Barnehageunge henger i skjorta. Jeg har ikke mulighet til å jobbe kveld, da jeg har et visst antall møter og frister hver dag. Barnas oppgaver må leveres innen kl 14. Samtidig er samboer pålagt overtid, så jeg må ta alt i huset i tillegg. Flere på jobben hos oss har nå tatt omsorgspenger. De fleste av oss har små barn. Flere av kolleger er gift med helsepersonell, sånn at de ikke kan dele på byrden hjemme. Vi er et kontor som jobber med saksbehandling og utbetaling av penger. Hvis alle sammen tar omsorgsperm samtidig vil det gå ut over andre mennesker. Men jeg har snart ikke noe valg, dette går ikke i lengden. Anonymkode: 26d00...b0c Du har jo to unger som er ganske mye eldre enn de to yngste. Kanskje de kan hjelpe førsteklassingen litt og avlaste deg med minstemann? Ellers tror jeg de fleste lærere har forståelse for at tidsfrister er vanskelige å overholde/at lekser ikke er perfekt utført nå i disse dager. Går an å ta en prat med lærerne om situasjonen hvis de er vrange, forklare situasjonen din. Anonymkode: 593b0...f79
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #9 Skrevet 18. mars 2020 Det er ekstra ordinært, og vi må bare komme igjennom dette, aller helst med liv og helse i behold. Det er ingen spøk dette, men vi klarer dette, for vi har ikke et valg, det er vår plikt. Noen blir hardere rammet i denne situasjonen enn andre, du har det hardt på din måte. Jeg har det hardt på min måte. Vi har ulike utfordringer, og alle er vi oss selv nærmest. De som får det verst er de familiene hvor mor, far eller kanskje barn dør. Vi må bite tennene sammen, og komme oss gjennom dette. Det klarer vi ❤️ Anonymkode: fbf0e...5b8
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #10 Skrevet 18. mars 2020 De åpner igjen etter disse to ukene. Anbefaler alle å lese denne artikkelen om hvordan Taiwan, Singapore og Hong Kong har håndtert utbruddet: https://www.nytimes.com/2020/03/13/opinion/coronavirus-best-response.html Taiwan stengte skoler og barnehager i to uker, og har god kontroll på utbruddet. Anonymkode: 5d4ff...92b
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #11 Skrevet 18. mars 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ekstra ordinært, og vi må bare komme igjennom dette, aller helst med liv og helse i behold. Det er ingen spøk dette, men vi klarer dette, for vi har ikke et valg, det er vår plikt. Noen blir hardere rammet i denne situasjonen enn andre, du har det hardt på din måte. Jeg har det hardt på min måte. Vi har ulike utfordringer, og alle er vi oss selv nærmest. De som får det verst er de familiene hvor mor, far eller kanskje barn dør. Vi må bite tennene sammen, og komme oss gjennom dette. Det klarer vi ❤️ Anonymkode: fbf0e...5b8 Åh herlighet. Selv er vi i en litt «Lettere» situasjon da jeg var sykemeldt før korona og uansett ikke har noe annet valg enn å være innendørs - og mannen har offentlig jobb med hjemmekontormulighet. Men disse svarene som dette er så ufattelig fjasete og lite realitetsorienterte. Hjerteemojis og platte taler løser faktisk ikke de problemene som kommer. Anonymkode: 58175...ed1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #12 Skrevet 18. mars 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: De åpner igjen etter disse to ukene. Anbefaler alle å lese denne artikkelen om hvordan Taiwan, Singapore og Hong Kong har håndtert utbruddet: https://www.nytimes.com/2020/03/13/opinion/coronavirus-best-response.html Taiwan stengte skoler og barnehager i to uker, og har god kontroll på utbruddet. Anonymkode: 5d4ff...92b Vi har allerede fått beskjed om at skolene i kommunen tidligst åpner 14. april. Anonymkode: b1b02...4aa
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #13 Skrevet 18. mars 2020 Ingen av oss vil bo i ett land som setter økonomien til spille. Etter påske er alt tilbake til normalen ang skole og barnehage. Vi var heldige med denne tiden, at etter 14 dager kommer snary påske. Slik vi vil prøve å begrrnse, helt uten ay det går ut over folk flest i lengden. Anonymkode: cbbc0...caa 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #14 Skrevet 18. mars 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har allerede fått beskjed om at skolene i kommunen tidligst åpner 14. april. Anonymkode: b1b02...4aa Det er ikke skrevet i sten. Går regjeringen ut med en annen beskjed får nok pipa en annen tone. Anonymkode: 5d4ff...92b
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #15 Skrevet 18. mars 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har allerede fått beskjed om at skolene i kommunen tidligst åpner 14. april. Anonymkode: b1b02...4aa Det har ikke jeg hørt noe om. Anonymkode: 60ee5...20f
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #16 Skrevet 18. mars 2020 Det finnes to situasjoner i livet. Ting du får gjort noe med. Og ting du ikke får gjort noe med. Nå må jeg være hjemme. Det har jeg løst ved å handle ekstra god mat, et-par blomsterbuketter, og følge en fast timeplan. Og jobber ekstra hardt fra hjemmekontor, slik at jeg ikke står først i køen om permitteringer kommer. Om en uke kan det være alt går rett til helvete, permitteringer, likviditetsproblemer, sykdom, med mer. Men det hjelper meg null niks å bekymre meg for det i dag. Anonymkode: f1918...08a 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #17 Skrevet 18. mars 2020 Vi koser oss skikkelig, heldigvis. (Virkelig koser oss). Vi valgte å bare ha to barn fordi det var det riktige for oss. Nå ser vi det tydeligere enn noen gang at det var rett for oss. Dagene er strukturert og vi får gjort det vi skal. Vi begynner dagen tidlig, fordi vi er a mennesker hele hurven. Siden vi er opplagt får vi gjort mye før lunch. Spiser sunn og varm lunsj sammen og har en pause i frisk luft. I løpet av dagen drikker vi kakao eller te sammen og spiser litt kjeks. Energi taes ut ved å kaste litt ball, turne og yoga. Litt skummelt med jobben til mannen, men det skal gå bra også. Vi håper at alt blir strammet ytterligere inn slik at effekten av tiltakene kommer skikkelig. Vi tror at dette er alvorlig og at vi må stå sammen. Både som familie og samfunn. Vi får ikke gjort noe fra aller til, så får gjøre deg beste ut av det. Vi er tross alt heldige som er frisk og sunn. Det er ikke alle og det er derfor vi gjør det. Anonymkode: 7342c...29f 1
Anbefalte innlegg