AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #1 Skrevet 18. mars 2020 Børsen går ned daglig nå og det er ventet at mange permitteres. Staten dekker kun full lønn i 20 dager og deretter er det på AAP som er 62 % av full lønn. Hvordan skal folk betale de høye lånene sine med en slik lønn? Spiller jo liten rolle om renten da går fra 1 til 0 %. Mange bedrifter vil gå konk. Dere som trodde på evig vekst på boligmarkedet og måtte kjempe dere inn ved ta opp høye lån, tror dere fortsatt på evig vekst? Selv noe som dette vil ikke påvirke? Anonymkode: e2407...25b
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #2 Skrevet 18. mars 2020 Hvorfor gidder du ikke å lese/legge innlegg i akkurat de samme trådene under? Hvorfor må du ha tråd x om samme tema? Anonymkode: 10fc2...eb9 3
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #3 Skrevet 18. mars 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor gidder du ikke å lese/legge innlegg i akkurat de samme trådene under? Hvorfor må du ha tråd x om samme tema? Anonymkode: 10fc2...eb9 Ops så ikke de andre. Anonymkode: e2407...25b
Leo Skrevet 18. mars 2020 #4 Skrevet 18. mars 2020 Ikke er det noen som kommer til å gå over på AAP etter å ha vært permittert i 20 dager heller... 5
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #5 Skrevet 18. mars 2020 Akkurat nå, Leo skrev: Ikke er det noen som kommer til å gå over på AAP etter å ha vært permittert i 20 dager heller... Hvor skal pengene komme fra da? Tror du Norge kommer til å bruke hele oljefondet for at folk skal fortsette med full lønn i månedsvis? Det blir allerede dyrt nok med flere hundre tusen på AAP. Anonymkode: e2407...25b
Leo Skrevet 18. mars 2020 #6 Skrevet 18. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvor skal pengene komme fra da? Tror du Norge kommer til å bruke hele oljefondet for at folk skal fortsette med full lønn i månedsvis? Det blir allerede dyrt nok med flere hundre tusen på AAP. Anonymkode: e2407...25b AAP er en helserelatert ytelse som man normalt får etter å ha vært sykmeldt i 52 uker. Du tenker på dagpenger som er noe helt annet. 6
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #7 Skrevet 18. mars 2020 3 minutter siden, Leo skrev: AAP er en helserelatert ytelse som man normalt får etter å ha vært sykmeldt i 52 uker. Du tenker på dagpenger som er noe helt annet. Ok, kjenner ikke reglene så godt men tror ikke studenter har krav på dagpenger iallefall. Så studenter som har kjøpt bolig og er avhengig av deltidsjobben vil kunne miste boligen. Det gjør også andre som må over på dagpenger. Anonymkode: e2407...25b
Leo Skrevet 18. mars 2020 #8 Skrevet 18. mars 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok, kjenner ikke reglene så godt men tror ikke studenter har krav på dagpenger iallefall. Så studenter som har kjøpt bolig og er avhengig av deltidsjobben vil kunne miste boligen. Det gjør også andre som må over på dagpenger. Anonymkode: e2407...25b Men hvis du ikke kjenner reglene så bør du heller ikke sitte på KG (Eller andre steder) å spekulere og dermed bidra til å skremme folk mer enn nødvendig. Reglene for dagpenger vil bl.a. bli midlertidig endret slik at også de som har tjent ned til 75.000 de siste 12 månedene også vil kunne få dagpenger. Bankene vil også kunne tilby avdragsfrihet på boliglån til veldig mange. Jeg tipper også at andre kreditorer med god likviditet (Strømleverandører, forsikringsselskaper etc.) er på tilbudssiden om dagen med tanke på betalingsutsettelser og deling av fakturaer. I det hele tatt finnes det mange løsninger i det vi må kunne anta at dreier seg om en midlertidig situasjon, så pust med magen. 5
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #9 Skrevet 18. mars 2020 8 minutter siden, Leo skrev: Men hvis du ikke kjenner reglene så bør du heller ikke sitte på KG (Eller andre steder) å spekulere og dermed bidra til å skremme folk mer enn nødvendig. Reglene for dagpenger vil bl.a. bli midlertidig endret slik at også de som har tjent ned til 75.000 de siste 12 månedene også vil kunne få dagpenger. Bankene vil også kunne tilby avdragsfrihet på boliglån til veldig mange. Jeg tipper også at andre kreditorer med god likviditet (Strømleverandører, forsikringsselskaper etc.) er på tilbudssiden om dagen med tanke på betalingsutsettelser og deling av fakturaer. I det hele tatt finnes det mange løsninger i det vi må kunne anta at dreier seg om en midlertidig situasjon, så pust med magen. Spiller ikke så stor rolle om det er AAP eller dagpenger. Det er en stor reduksjon i inntekten. Men de kan ikke utsette for mange hundre tusen husholdninger i mange måneder. Da vil de nok selv trenge krisehjelp. For meg ville en kollaps vært en fordel da jeg skal inn om 1-2 år hvis det faller nok. Synes det er overpriset slik det er nå. Anonymkode: e2407...25b 1
Leo Skrevet 18. mars 2020 #10 Skrevet 18. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Spiller ikke så stor rolle om det er AAP eller dagpenger. Det er en stor reduksjon i inntekten. Men de kan ikke utsette for mange hundre tusen husholdninger i mange måneder. Da vil de nok selv trenge krisehjelp. For meg ville en kollaps vært en fordel da jeg skal inn om 1-2 år hvis det faller nok. Synes det er overpriset slik det er nå. Anonymkode: e2407...25b Men det er nettopp det bankene har fått! 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #11 Skrevet 18. mars 2020 4 minutter siden, Leo skrev: Men det er nettopp det bankene har fått! Men det er ikke nok til å holde dette gående i månedsvis. Det vil kun kunne dekke opp noen uker. Anonymkode: e2407...25b
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #12 Skrevet 18. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Børsen går ned daglig nå og det er ventet at mange permitteres. Staten dekker kun full lønn i 20 dager og deretter er det på AAP som er 62 % av full lønn. Hvordan skal folk betale de høye lånene sine med en slik lønn? Spiller jo liten rolle om renten da går fra 1 til 0 %. Mange bedrifter vil gå konk. Dere som trodde på evig vekst på boligmarkedet og måtte kjempe dere inn ved ta opp høye lån, tror dere fortsatt på evig vekst? Selv noe som dette vil ikke påvirke? Anonymkode: e2407...25b Det er ikke 62 % av full lønn. Det er 62 % av 6G. Det er en stor forskjell. Jeg skjønner personlig ikke hva du stresser med og syns du er på grensen til paranoid. Er det fordi at du har tatt på deg litt for mye og er livredd for at boligmarkedet kollapser? Jeg er alenemor til en 9-åring og har aldri tjent så mye (dvs. maks på dagpenger er rundt 362 000 kr og jeg har på det høyeste hatt en årslønn på 300.000). Jeg syns dette er null stress på tross av at jeg er permittert fra jobben nå. Hvordan det vil påvirke boligmarkedet, må vi bare vente og se. Det blir for tidlig å spekulere i det. Hvis prisene derimot synker mye så kommer vi til å kjøpe en del utleieleiligheter. Det har vi råd til. Anonymkode: a9d57...337
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #13 Skrevet 18. mars 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det er ikke nok til å holde dette gående i månedsvis. Det vil kun kunne dekke opp noen uker. Anonymkode: e2407...25b Vi vet ikke hvor lenge dette vil vare. Per nå så er alt stengt til og med 26. mars. Hva som skjer etter det må vi bare vente og se! Anonymkode: a9d57...337
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #14 Skrevet 18. mars 2020 Slik går det når man absolutt skal bo på Grunderløkka og drikke latte. Anonymkode: 65c00...af3
Leo Skrevet 18. mars 2020 #15 Skrevet 18. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke 62 % av full lønn. Det er 62 % av 6G. Det er en stor forskjell. Jeg skjønner personlig ikke hva du stresser med og syns du er på grensen til paranoid. Er det fordi at du har tatt på deg litt for mye og er livredd for at boligmarkedet kollapser? Jeg er alenemor til en 9-åring og har aldri tjent så mye (dvs. maks på dagpenger er rundt 362 000 kr og jeg har på det høyeste hatt en årslønn på 300.000). Jeg syns dette er null stress på tross av at jeg er permittert fra jobben nå. Hvordan det vil påvirke boligmarkedet, må vi bare vente og se. Det blir for tidlig å spekulere i det. Hvis prisene derimot synker mye så kommer vi til å kjøpe en del utleieleiligheter. Det har vi råd til. Anonymkode: a9d57...337 Dette er også feil. 62% av 6G er det man maksimalt kan få i dagpenger forutsatt at man har tjent 6G eller mer. De som har tjent mindre vil få 62%, evt. 80% for lavtlønte, av det de faktisk har tjent. 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #16 Skrevet 18. mars 2020 1 minutt siden, Leo skrev: Dette er også feil. 62% av 6G er det man maksimalt kan få i dagpenger forutsatt at man har tjent 6G eller mer. De som har tjent mindre vil få 62%, evt. 80% for lavtlønte, av det de faktisk har tjent. Ja. Jeg ser at den formuleringen ble feil. Poenget mitt var bare at det stopper der, så alle vil ikke få full lønn fordi at det er en maks som er satt. Takk for at du sier i fra. Anonymkode: a9d57...337
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #17 Skrevet 18. mars 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke 62 % av full lønn. Det er 62 % av 6G. Det er en stor forskjell. Jeg skjønner personlig ikke hva du stresser med og syns du er på grensen til paranoid. Er det fordi at du har tatt på deg litt for mye og er livredd for at boligmarkedet kollapser? Jeg er alenemor til en 9-åring og har aldri tjent så mye (dvs. maks på dagpenger er rundt 362 000 kr og jeg har på det høyeste hatt en årslønn på 300.000). Jeg syns dette er null stress på tross av at jeg er permittert fra jobben nå. Hvordan det vil påvirke boligmarkedet, må vi bare vente og se. Det blir for tidlig å spekulere i det. Hvis prisene derimot synker mye så kommer vi til å kjøpe en del utleieleiligheter. Det har vi råd til. Anonymkode: a9d57...337 Det er sant, men de fleste tjener under 6G. Men ja, mange som har tatt opp høye lån og så får de ikke engang 62 %, men kanskje 40-50. Jeg er ikke paranoid, for meg er et kollaps en fordel da jeg er student. Hvordan har du råd til å kjøpe flere utleieleiligheter med så lav inntekt? Du kan heller ikke få dagpenger i mer enn 2 år og hvis du da må over i en dårligere betalt jobb så er det et problem. Anonymkode: e2407...25b 1
Million Skrevet 18. mars 2020 #18 Skrevet 18. mars 2020 (endret) 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke 62 % av full lønn. Det er 62 % av 6G. Det er en stor forskjell. Jeg skjønner personlig ikke hva du stresser med og syns du er på grensen til paranoid. Er det fordi at du har tatt på deg litt for mye og er livredd for at boligmarkedet kollapser? Jeg er alenemor til en 9-åring og har aldri tjent så mye (dvs. maks på dagpenger er rundt 362 000 kr og jeg har på det høyeste hatt en årslønn på 300.000). Jeg syns dette er null stress på tross av at jeg er permittert fra jobben nå. Hvordan det vil påvirke boligmarkedet, må vi bare vente og se. Det blir for tidlig å spekulere i det. Hvis prisene derimot synker mye så kommer vi til å kjøpe en del utleieleiligheter. Det har vi råd til. Anonymkode: a9d57...337 Hvem vil låne deg penger til å kjøpe "en del" utleieleiligheter på den dårlige inntekten da? Den banken skulle jeg likt å høre om. Endret 18. mars 2020 av Million 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #19 Skrevet 18. mars 2020 Jeg tror ikke på "evig" vekst uten noen fall, men prisen peker over tiår jevnt oppover, så jeg er ikke så bekymret. Ja, dette kan i verste fall vare lenge, men jeg kjøpte meg inn for 12 år siden på et ekstremt mye lavere nivå enn nå, så jeg har ikke gjeld til pipa. Men jeg skal selvfølgelig ikke selge nå. Det er neppe mange som kommer på visning. Dessuten er det begrenset hvor lenge samfunnet kan være stengt. Stenger man det i uendelig tid, så får man verre problemer enn dårlige boligpriser for å si det sånn, for da er de slutten på samfunnet slik vi kjenner det som helhet. Anonymkode: 0cfde...3fb
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #20 Skrevet 18. mars 2020 Blir spennende å se her i Oslo. Her er det mange med veldig høy gjeldsgrad. I tillegg er det mange som bor alene som kanskje gjør at de er i en ekstra sårbar situasjon. Et ordentlig fall vil nok først komme når mange ikke har annet valg enn selge huset eller hvis panikken tar dem. Vet ikke om folk med høy gjeld vil begynne å få panikk hvis de ser at boligprisene tikker nedover? Hvis man har betalt 8 mill for et lite rekkehus og sitter der med stort lån, så frister det kanskje å kvitte seg med det og frigjøre kapital? Anonymkode: 4b321...49c
Anbefalte innlegg