Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg skal på jobbintervju. Har vært på en del intervjuer før, og fått svaret "Du gjorde det bra, men vi ansatte noen med mer erfaring". Javel. Da forstår jeg ikke hvorfor jeg har vært jobbsøkende i over ett år, og hvorfor det bare er meg fra mitt kull som er arbeidsledig. Jeg gjorde det jo så bra liksom...

Jeg merker at det er en del gjennomgangsspørsmål. Har listet dem opp nedenfor. Er det noen her inne med erfaring som kan dele hva de ville svart? Har lagt ved en kommentar under noen av dem som presiserer hva jeg konkret er usikker/lurer på?

1. Kan du nevne tre sterke sider, tre svake sider?

Er det da meningen å komme med tre svake sider?

2. Hvordan vil du beskrive deg selv som person?

Hvis man mistenker at man ikke er den helt ideelle personlighetstypen, men at man likevel har en idé om å klare jobben, skal man være ærlig eller lyge på seg at man er noe man ikke er? F eks er jeg veldig analytisk tenkende og ikke så god på fremdrift når alt er veldig nytt. Men med litt erfaring er jeg overbevist om at det går bra. 

3. Hvordan vil du beskrive en god sjef?

4. Hvordan håndterer du konflikter?

Endret av Vakthavende
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes de "riktige" svarene i slike sammenhenger gjerne kommer an på bransje og personlighetstypen som intervjuer deg. Men selvinnsikt er viktig.

Du vet sikkert hva du er god til og hva de trenger at folk er gode til, så den bør være grei. Svake sider har alle, men det bør ikke være noe som ødelegger for bedriften eller fremstår som usympatisk. Det du sier på punkt 2 burde være en ok svak side å nevne. Du viser at du har så mye selvinnsikt at du er klar over at det er en svak side, samtidig er det ikke ekstremt alvorlig. Mange har det på den måten. Det er lurt å gi uttrykk for at man er bevisst den svake siden og jobber med det.

En god sjef? Der ville jeg ha lest meg opp på bransje, firma og daglig leder og sett om det passer med mine forestillinger om en god sjef.

Når det gjelder konflikter, må du jo tenke på hvordan du håndterer konflikter. Også her kommer det vel an på hva slags konflikt det dreier seg om. Er det en misfornøyd kunde eller en sur kollega? Det er viktig at den man er i konflikt med føler seg sett og forstått, så må man vurdere om det er nok å bare lytte eller man må ta tak i ting og forklare grunnen til hvorfor ting er som de er. Veldig mange konflikter oppstår på grunn av misforståelser eller mangel på informasjon. 

Skrevet
4 timer siden, ti10 skrev:

Synes de "riktige" svarene i slike sammenhenger gjerne kommer an på bransje og personlighetstypen som intervjuer deg. Men selvinnsikt er viktig.

Du vet sikkert hva du er god til og hva de trenger at folk er gode til, så den bør være grei. Svake sider har alle, men det bør ikke være noe som ødelegger for bedriften eller fremstår som usympatisk. Det du sier på punkt 2 burde være en ok svak side å nevne. Du viser at du har så mye selvinnsikt at du er klar over at det er en svak side, samtidig er det ikke ekstremt alvorlig. Mange har det på den måten. Det er lurt å gi uttrykk for at man er bevisst den svake siden og jobber med det.

En god sjef? Der ville jeg ha lest meg opp på bransje, firma og daglig leder og sett om det passer med mine forestillinger om en god sjef.

Når det gjelder konflikter, må du jo tenke på hvordan du håndterer konflikter. Også her kommer det vel an på hva slags konflikt det dreier seg om. Er det en misfornøyd kunde eller en sur kollega? Det er viktig at den man er i konflikt med føler seg sett og forstått, så må man vurdere om det er nok å bare lytte eller man må ta tak i ting og forklare grunnen til hvorfor ting er som de er. Veldig mange konflikter oppstår på grunn av misforståelser eller mangel på informasjon. 

Jeg ba om eksempler, ikke masse forbehold.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Vakthavende skrev:

OK, basert på dette vil jeg nevne tre sterke sider:
1. Kortfattet
2. Konkret
3. Målrettet

Og tre negative
1. Utakknemlig
2. Uten evne til å se at en sak har mer enn en side
3.Uten evne til å se det store bildet.

Anonymkode: e5f1a...5f5

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Vakthavende said:

Kanskje denne holdningen som skinner gjennom på jobbintervju? 😅

Anonymkode: d6d31...547

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Søk opp podcasten Karrierepodden med Kristine Ullebø. Hør på episoden med Trine-Lise Jagge. 

Anonymkode: 5620b...f04

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Vakthavende skrev:

Hvis du ikke forstår hva hun skriver skjønner jeg at du strever litt på jobbintervju...

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje denne holdningen som skinner gjennom på jobbintervju? 😅

Anonymkode: d6d31...547

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke forstår hva hun skriver skjønner jeg at du strever litt på jobbintervju...

Unnskyld, men jeg er bare så lei av å sitte på intervju etter intervju og finne svar på slike spørsmål med et hypotetisk utgangspunkt. Hadde folk vært like ærlige i sine tilbakemeldinger som dere er så hadde jeg ihvertfall sluppet å gå måned etter måned og bare lure. 

Skrevet
5 timer siden, Vakthavende skrev:

Jeg ga deg noen eksempler, men det er vanskelig å være veldig konkret når jeg ikke vet om du ønsker å jobbe som trailersjåfør eller hudpleier, for å sette det litt på spissen. 

Det å kunne tilpasse seg intervjusituasjonen er vel sentralt her. Men du synes sikkert dette rådet også er for lite konkret ;) 

Skrevet (endret)
21 minutter siden, ti10 skrev:

Jeg ga deg noen eksempler, men det er vanskelig å være veldig konkret når jeg ikke vet om du ønsker å jobbe som trailersjåfør eller hudpleier, for å sette det litt på spissen. 

Det å kunne tilpasse seg intervjusituasjonen er vel sentralt her. Men du synes sikkert dette rådet også er for lite konkret ;) 

Jeg har en utdannelse som kvalifiserer til jobb i enten offentlig eller privat sektor, som enten saksbehandler eller konsulent. Jeg er en analytisk person. Dette er ikke det man ser etter i f eks en saksbehandlerjobb. Skal jeg da lyge å si at jeg ikke er analytisk og snakke om at jeg har evner jeg ikke har? 

Når jeg får spørsmål om 3 svake sider, skal jeg da faktisk snakke om tre svake sider, eller skal jeg vri på svaret til min fordel? Og hvordan?

Endret av Vakthavende
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, Vakthavende skrev:

Jeg har en utdannelse som kvalifiserer til jobb i enten offentlig eller privat sektor, som enten saksbehandler eller konsulent. Jeg er en analytisk person. Dette er ikke det man ser etter i f eks en saksbehandlerjobb. Skal jeg da lyge å si at jeg ikke er analytisk og snakke om at jeg har evner jeg ikke har? 

Når jeg får spørsmål om 3 svake sider, skal jeg da faktisk snakke om tre svake sider, eller skal jeg vri på svaret til min fordel? Og hvordan?

Det du skriver viser hvor vanskelig det er å gi generelle råd, for når du sier at en saksbehandler i offentlig sektor ikke trenger analytiske evner vil jeg si meg svært uenig med deg. Dermed bør man trolig trekke den slutningen at det varierer fra fagfelt til fagfelt. Å si at man har gode analytiske evner er aldri feil i mine øyne.

Når det gjelder negative sider: IKKE fall for fristelsen til å vri svaret til din fordel. Alle arbeidsgivere har møtt svar som dette altfor ofte: "Jeg er utålmodig, men det er bare fordi jeg er så effektiv og målrettet og vil få ting gjort." Det er en floskel. Spørsmålet handler først og fremst om selvinnsikt. Nevn reelle negative egenskaper, men selvsagt ikke en svært alvorlige ting, og snakk om hva du gjør/har gjort/vil gjøre for at det ikke skal gå ut over arbeidsdinnsatsen. Er du litt sjenert, si at du er litt sjenert og at det derfor kan ta litt tid før du tør opp, men at du gjør det du kan for å være en imøtekommende og god kollega. 

Anonymkode: e5f1a...5f5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bare vært irriterende å kontaktet stedene jeg har søkt i haha, har fått jobb på alle stedene jeg har søkt på, kanskje det ikke er intervjuet som er problemet, men at du kanskje ikke er så aktiv ved å kontakte dem både før og etter intervju ? en arbeidsgiver sa noe til meg og dette tar jeg fortsatt med meg når jeg søker jobb. De ser ofte hvor engasjerte vi er i våre øyner, de ser hvor mye vi brenner for denne stillingen.

Anonymkode: 67a94...0fc

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bare vært irriterende å kontaktet stedene jeg har søkt i haha, har fått jobb på alle stedene jeg har søkt på, kanskje det ikke er intervjuet som er problemet, men at du kanskje ikke er så aktiv ved å kontakte dem både før og etter intervju ? en arbeidsgiver sa noe til meg og dette tar jeg fortsatt med meg når jeg søker jobb. De ser ofte hvor engasjerte vi er i våre øyner, de ser hvor mye vi brenner for denne stillingen.

Jeg har bare vært** off kan ikke redigere når man er anonym tror jeg?:P

AnonymBruker
Skrevet

Hvor er det du skal på jobbintervju nå da?

I det offentlige eller det private? 

Anonymkode: 4278b...9d1

AnonymBruker
Skrevet

Tenk på hvem de ønsker seg som kollega, og hvilke egenskaper som trengs for å fungere godt i stillingen. Se hvordan dette passer sammen med hvordan du er og ønsker å være på jobb for de, og få dette frem på intervjuer. Prøv å vær tilpasningsdyktig. 

Anonymkode: 87352...a3a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...