Gå til innhold

Rette ut hår på barn med rettetang.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hallo 😊 

Dette er et spørsmål som nok kommer til å bli slaktet, men jeg spør likevel. 

Jenta på tre år har langt hår, og hun har krøller, altså ordentlig nydelig hår. Når hun dusjer, så ser det naturligvis lengre ut. 

Jeg liker å rette mitt eget hår, er det egentlig greit å rette ut barnehår? Sånn en gang bare for å prøve? For gøy? 

Hun skal alltid gjøre det jeg gjør, og hun elsker å pynte seg. Er det egentlig greit å gjøre det om hun har lyst? 

Anonymkode: 67600...c7b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke tenker jeg, hvis hun vil, problemet kommer jo når hun ønsker å gjøre det hele tiden, da må du være forberedt på hva du skal si. Bruk også en god beskyttelse til håret. 

Anonymkode: c7883...3f6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke tenker jeg, hvis hun vil, problemet kommer jo når hun ønsker å gjøre det hele tiden, da må du være forberedt på hva du skal si. Bruk også en god beskyttelse til håret. 

Takk, ja det er jeg enig i. Forberede godt å si at vi gjør kun dette nå én gang. 

:)

Skrevet

Jeg forstår ikke at det er noe å slakte deg for å spørre om. Det er helt ok å rette ut håret.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har litt blandede tanker. Sånn siden du spør.
Dette er ikke kritikk men kanskje noen tanker du ikke har tenk selv.

Det kunne sikkert vært hyggelig å hatt det som en sånn greie «mor og datter gjør hvis man skal i selskap» feks.

Men igjen,

Hva med verdiene og holdningen til å være gode forbilder på å lære barna våres at de er bra nok som de er? Sette pris på hva man har.

Når hun blir stor nok selv, kan hun ta egne valg.

Jeg sier ikke at det er uvanlig å rette ut hår men noe tidlig kanskje ? 

Mvh T 🙂

Anonymkode: be15a...1dc

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg bare gutter, så det er kanskje litt forskjell. Men jeg unngår så langt det går å sminke meg og ordne håret foran dem. Jeg ønsker ikke at det skal være en del av deres hverdag at mamma må pynte seg, mens pappa bare dusjer og vips er han klar. Hadde nok vært enda mer obs med jenter, for de høres fra tidlig av at de er så søte, skjønne, pene osv. Syns det er en uting. 

Anonymkode: 68947...0ff

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er det greit! Da jeg var liten hendte det innimellom at mamma krøllet det pinnerette håret mitt med krølltang og det var helt fantastisk. Jeg følte meg som en prinsesse. Viktig å lære henne at hun er fin som hun er, men det er da helt i orden å pynte seg en gang i blant. 

Anonymkode: f2eea...76c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal det å pynte seg gjøres så unaturlig? Det er helt vanlig at man pynter seg i ulike situasjoner, det betyr ikke at man hater seg selv fordi, man kan være glad i seg selv uavhengig av pynting. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke redd for å skade håret hennes? 😕 

Anonymkode: 9ade6...3d0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du er ikke redd for å skade håret hennes? 😕 

Etter en gang? Really? Ingen fare så lenge man bruker beskyttelsesspray 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men jeg mener sånn... hvis du begynner å gjøre det flere ganger. Hvis du gjør det en gang, så kan det være at hun vil at du gjør det oftere. Hun er tre år, hun kan ikke forstå hvorfor hun fikk lov den ene gangen men ikke flere.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for gode svar! 

Jeg har selv passet på å ikke pynte meg for mye foran henne, og sminken vil jeg helst ta alene. Jeg vil så gjerne at hun skal tenke at hun er god nok, fin nok og fantastisk akkurat som hun er. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, men jeg mener sånn... hvis du begynner å gjøre det flere ganger. Hvis du gjør det en gang, så kan det være at hun vil at du gjør det oftere. Hun er tre år, hun kan ikke forstå hvorfor hun fikk lov den ene gangen men ikke flere.

Så hvis du spiser sjokolade til frokost én gsng blir det mas resten av barndommen? Nei, her har vi hatt mange unntak fra reglene og det går helt fint, så lenge vi sier på forhånd "det er kun idag". Hun skjønner såpass :)

AnonymBruker
Skrevet

Det er helt i orden!! 

Anonymkode: eb541...7e9

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal det å pynte seg gjøres så unaturlig? Det er helt vanlig at man pynter seg i ulike situasjoner, det betyr ikke at man hater seg selv fordi, man kan være glad i seg selv uavhengig av pynting. 

Hun elsker å pynte seg, jeg er ikke veldig jålete av meg, så det er noe hun har fått fra tv. Hun synes det er gøy å ha forskjellige vesker, sko og hårpynt, og liker å gå i klesbutikker av alle ting..det er hennes personlighet, og en del av henne :) det er ikke unaturlig, og jeg tror ikke hun hater seg selv av den grunn, så jeg er helt enig med deg :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hallo 😊 

Dette er et spørsmål som nok kommer til å bli slaktet, men jeg spør likevel. 

Jenta på tre år har langt hår, og hun har krøller, altså ordentlig nydelig hår. Når hun dusjer, så ser det naturligvis lengre ut. 

Jeg liker å rette mitt eget hår, er det egentlig greit å rette ut barnehår? Sånn en gang bare for å prøve? For gøy? 

Hun skal alltid gjøre det jeg gjør, og hun elsker å pynte seg. Er det egentlig greit å gjøre det om hun har lyst? 

Nei hvorfor skulle du gjøre det? Vent noen år.. Det sliter på håret.

Anonymkode: 60371...e16

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vent til 4 årsdagen og forklar at dette gjør vi var ved spesielle anledninger. Min mor pleide å bruke krølltang på meg når jeg hadde kommet i 4-5 årsalderen, men kun ved spesielle anledninger. Bursdager, avslutninger osv.

Anonymkode: ada21...aff

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde absolutt ikke gjort det nei. Rettetang sliter på håret, ja selv etter bare "en" gang, dette er barnehår og mye mer ømfintlig enn det håret vi voksne har. I tillegg til brannsår som fort kan komme. Uansett hvor rolig datteren din er så er hun fortsatt et lite barn og kan fort finne på å reise seg eller snu seg mens du retter ut håret.

Anonymkode: 6212f...105

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mitt hår ble faktisk merkbart tørrere og sprøere etter bare én gang med rettetang. Man har ulike hårtyper, og krøllete hår er ofte ekstra porøst. Barnehår er enda mer sårbart.

Utover det så skjønner jeg ikke impulsen til å rette ut håret til en liten unge. Er ikke imot pynting, jeg bare synes det er en veldig rar ting å introdusere en tre år gammel jente for. Kan hun ikke få være barn, og så kan sånne greier eventuelt komme i tenårene, når hun får styre det selv? 

Jeg får litt sånn "mamma som vil ha ei pyntedokke"-vibber, og det synes jeg små jenter skal slippe å være. Hvis du ikke ville gjort det på en liten gutt, hvorfor skal akkurat denne jentas hår friteres?

Anonymkode: 2da03...505

• Liker 3
Skrevet

Vi har rettetang og retter håret en gang i blant for gøy 😊 har fokus på at vi gjør det fordi det er gøy og kult en gang i blant. Det er stas for henne å se hvor langt håret hennes er fordi hun har ventet så lenge på det 😊

Det er det samme med sminke 😊 hun vet jeg sminker meg fordi jeg syns det er gøy og jeg liker det. De gangene hun får sminke får hun litt øyeskygge 😊 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...