Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er lei av å sitte foran en pc hele dagen. Føler jeg kaster bort livet og derfor har jeg lurt å begynne med noe helt nytt. Dessverre er jeg i midten av 40 årene med leilighet og lån og bor alene. Har spart opp noen kroner så jeg kan leve på et par år, men det rekker ikke helt til å dekke alle utgifter hvis jeg skal sette meg på skolebenken igjen. Har da også tatt høyde for studielån. Må velge et yrke som jeg er garantert å få jobb på etter studiene og da noe innen helsevesenet.

Er det noen som er i samme situasjon som meg som har gode råd å komme med. Er det mulig å få dette til? Kan jeg greie å studere samtidig som jeg holder meg flytende økonomisk med leilighet og lån?

Anonymkode: 1574a...1f8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ti år yngre enn deg, men var i akkurat samme situasjon da jeg startet på sykepleien ifjor høst. Jeg løste det med å jobbe alt jeg maktet i 4 måneder før skolestart slik at jeg fikk nedbetalt lånene jeg hadde. Jeg kuttet ned alt som kunne kuttes av abonnementer og forhåndsbetalte forsikringer osv for ett år. Kommer jo selvsagt an på hvor mye du har i utgifter, men jeg har ca 16.000,- i utgifter totalt pr mnd og det går helt fint. Jeg jobber selvsagt en god del helger og ferier, men med et godt budsjett og masse jobbing i ferier så bør det gå helt fint. 

Anonymkode: ccd99...738

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg studerer sykepleie på deltid og jobber i helsevesenet. Får studielån og jobber masse ekstra i ferier og på helligdager, klarer meg veldig bra. 

Anonymkode: 32cdc...5b7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette klarer du! Jeg studerer helsefag samtidig som jeg jobber deltid ved siden av i helsevesenet (det er å anbefale da du samler opp ansiennitet). Har mer enn nok til å klare meg hver mnd. Får i tillegg spart litt ved siden av. Det handler om å prioritere riktig i 3 år, ikke bruke penger på unødvendig og leve sparsommelig. 

Lykke til 😊

Anonymkode: 98e4c...ec9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

hei og takk for svar.

Jeg har spart om nesten 350 000 kr, så jeg har litt å flyte på. Men vil nødig bruker opp hele sparekontoen.

Er det vanlig at man kan jobbe i helsevesenet mens mens man tar utdannelsen? F.eks at man få tilbud om extravakter der man har praksis osv?

Jeg kjenner lite til dette. Har tenkt vernepleie eller noe lignende

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hei og takk for svar.

Jeg har spart om nesten 350 000 kr, så jeg har litt å flyte på. Men vil nødig bruker opp hele sparekontoen.

Er det vanlig at man kan jobbe i helsevesenet mens mens man tar utdannelsen? F.eks at man få tilbud om extravakter der man har praksis osv?

Både vernepleiere og sykepleiere er garantert jobb. Ja det er ganske normalt, lett å gå jobb når du tar en helserelatert utdanning. 

Anonymkode: 98e4c...ec9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Helsevesenet skriker etter folk- om studiet påstarter i august vil du være sikret deltidsjobb fra dag 1 gjetter jeg. 

Og du skal bare hoppe i det :) Anser meg selv for å være en sprek, lærevillig og oppegående 50 åring og hadde begynt å vurdere annen karriere. Men neida- lånekassen finansierer ikke oss gæmliser...så der gikk det toget, så følg drømmene dine og go for it!

Lykke til :)

Anonymkode: 7e910...c1e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hei og takk for svar.

Du klarer deg helt fint, kjør på. Du får garantert jobb innen helse så fort du nevner at du vil studere noe innen det. 

Anonymkode: ccd99...738

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men neida- lånekassen finansierer ikke oss gæmliser...så der gikk det toget, så følg drømmene dine og go for it!

Lykke til :)

Anonymkode: 7e910...c1e

Hvis du er akkurat 50 år, og ikke har noe særlig studielån fra før av, så kan du fortsatt få finansiering etter de nye reglene som gjelder fra august 2020. Statsbudsjettet legger opp til at maks alderen Lånekassen finansierer økes fra 45 til 50 år. Men det stopper ikke ved 50 om du ikke har noe særlig med studielån fra før av. Etter 50, så er det sånn at kvoten på kr 500.000 du kan låne (minus det du skylder i studielån fra før) reduseres litt for hvert år du blir eldre. Så sånn sett er det din sjanse til å go for it nå i august 2020, hvis du ikke skylder mye i studielån fra før av. 

Lånekassen burde oppdatere nettsidene sine med de nye reglene denne uka, men det er godt mulig at dette blir noe forsinket pga viruset. 

Anonymkode: 1c144...0ef

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle hyggelig svar. 

Er det andre studier i samme gata som gir like gode muligheter for jobb etter endt studie? Siden jeg er så pass voksen må jeg sørge for at jeg går rett i jobb når jeg er ferdig.

Tok studiekompetanse for noen år siden og gikk ut med gode karakterer, snitt på 5,3.

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for alle hyggelig svar. 

Er det andre studier i samme gata som gir like gode muligheter for jobb etter endt studie? Siden jeg er så pass voksen må jeg sørge for at jeg går rett i jobb når jeg er ferdig.

Tok studiekompetanse for noen år siden og gikk ut med gode karakterer, snitt på 5,3.

Lærer, ingeniører av ulike slag, prosjektledere

Anonymkode: 4d8d5...db1

AnonymBruker
Skrevet

Det er enkelt å få deltidsjobb som assistent når man studerer sykepleie, har jeg erfart. Her i Stavanger er det mange arbeidsplasser som gir bonus til sykepleierstudenter, dersom de binder seg til å jobbe feks hver 3. helg og 4 uker om sommeren. På sykehuset gir en slik avtale 2000 kr i mnd i bonus i tillegg til lønn. På sykehjem betales ofte bonusen ut som et engangsbeløp, så vidt jeg har sett i stillingsannonser. (Vet dog ikke om det finnes slike avtaler andre steder i landet, men er flere av disse i Stavanger i hvertfall).

Og som nevnt tidligere her, opparbeider man seg også ansiennitet, så det er lurt med en relevant deltidsjobb! 😊

Anonymkode: 9ed19...1d7

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er lei av å sitte foran en pc hele dagen. Føler jeg kaster bort livet og derfor har jeg lurt å begynne med noe helt nytt. Dessverre er jeg i midten av 40 årene med leilighet og lån og bor alene. Har spart opp noen kroner så jeg kan leve på et par år, men det rekker ikke helt til å dekke alle utgifter hvis jeg skal sette meg på skolebenken igjen. Har da også tatt høyde for studielån. Må velge et yrke som jeg er garantert å få jobb på etter studiene og da noe innen helsevesenet.

Er det noen som er i samme situasjon som meg som har gode råd å komme med. Er det mulig å få dette til? Kan jeg greie å studere samtidig som jeg holder meg flytende økonomisk med leilighet og lån?

Kanskje ikke helt det samme, men har to positive «studie i voksen alder» jeg vil dele, håper det gir motivasjon:)

- jeg er akkurat ferdig med en bachelor jeg tok ved siden av fulltids jobb. Lite fritid såklart, men absolutt verdt det! Regner det som en av mine beste beslutninger:) jeg var 34 når jeg startet. 
- en venninne tok sykepleien imens hun tok ekstra vakter med 3 barn under 5 år. Det var også travelt;) men det gikk og hun er superglad for sin jobb. 

Lykke til!

Anonymkode: c5825...ab6

AnonymBruker
Skrevet

Heisan og igjen takk for alle hyggelig og oppmuntrende ord. Jeg heller nå mot å søke meg inn på vernepleie til høsten.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...