Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!
For ca ett år siden kjøpte vi og flyttet inn i ny leilighet som vi er veldig fornøyd med. Men, i prosessen før vi kjøpte var vi på to visninger i leiligheten og undersøkte alt vi kunne før vi kjøpte den. Under begge visningene var det helt stille i leiligheten, og vi spurte spesfikt om det var lytt i leilgheten ved flere anledninger. Svaret vi fikk fra megler var at det ikke var lytt og at man bare hørte litt lyd fra trappeoppgangen men ikke mye der heller fordi leiligheten ligger i øverste etasje. Selger svarte at det ikke var lytt og at det bodde en ung mann i leiligheten under som ikke lagde mye lyd. 

Etter innflytting ble det klart at det er uvanlig lytt ned mot leiligheten under. Der bor det en familie på fire og vi kan høre det meste som foregår der, inkludert vanlig tale. Hadde de ikke snakket et annet språk kunne vi nok også kunne følge med på samtalene deres. Det har nå gått et år som har innebært mye irritasjon, f.eks over å bli vekket hver morgen av små barn som vekker foreldrene sine på soverommet under. Vi mener dette er mer lytt enn det kan skal forvente i en slik blokk, og vi hadde dessverre ikke kjøpt leiligheten om vi visste hvor lytt det var mellom etasjene. Jeg mistenker at det blir vanskelig for oss å selge leiligheten igjen om naboene er hjemme under visning da det er veldig tydelig at lyden er sjenerende, så selger var særdeles heldig at naboene var borte under begge visninger når de solgte, om ikke dette var planlagt. 

Vi er ellers strålende fornøyd med leiligheten og er villig til å forsøke å forbedre situasjonen og lydisolere gulv og evt samarbeid med leiligheten under isolere taket deres om de er villige til det, men dette innebærer kostnader som vi ikke er forberdet på å ta.

Noen som vet om vi har en sak her hvor vi kan kreve en form for erstatning for å gjøre dette arbeidet? 

Anonymkode: 03110...64d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er hverken en mangel eller noe du kan få erstatning for. Og hadde det vært det måtte du gitt beskjed mye tidligere. Ett år er altfor lang tid å vente med å melde en mangel som man mener har vært der hele tiden.

Anonymkode: e37de...4cc

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi er ellers strålende fornøyd med leiligheten og er villig til å forsøke å forbedre situasjonen og lydisolere gulv og evt samarbeid med leiligheten under isolere taket deres om de er villige til det, men dette innebærer kostnader som vi ikke er forberdet på å ta.

Å flytte koster også penger. Har du egentlig undersøkt hva lydisolering koster?

Anonymkode: 99a91...3b3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da hadde jeg heller kostet på 40k i lydisolering i gulvet.

Anonymkode: 7211a...378

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje var dette i utgangspunktet noe dere kunne krevd kompensasjon for. Men siden dere ikke har meldt dette inn som en mangel for lenge siden har dere mistet muligheten. Mangler skal meldes så for dere kjente til det, eller burde kjent til det.

Anonymkode: aca37...fed

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hehe ok, klar beskjed :)  Vet vi burde gjort noe tidligere, men trodde man skulle vende seg til lydene men det har ført til mer og mer irritasjon etter som tiden har gått. 

Har noen da tips til hvordan man kan endre seg mentalt for å takle sånne lyder og følelsen av å ufrivillig bo "sammen med" en annen familie? Hører på mannen under hoste og harke as we speak, utrolig irriterende. 

Hvor mye lyd akspeterer dere å leve med hver dag?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Har noen da tips til hvordan man kan endre seg mentalt for å takle sånne lyder og følelsen av å ufrivillig bo "sammen med" en annen familie? Hører på mannen under hoste og harke as we speak, utrolig irriterende. 

Dere må bare innse at så lenge dere ikke bor i enebolig vil det alltid være noe støy fra naboer. Jeg hører også naboen min hoste og nyse, på en måte synes jeg det egentlig bare er litt kjekt for da vet man at man ikke «er alene», liker å ha mennesker rundt meg. Kanskje du blir å irritere deg mindre over de om du lærer deg å kjenne de, hva med å prøve å bli litt venner, man takler mer da enn når det er totalt fremmede.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehe ok, klar beskjed :)  Vet vi burde gjort noe tidligere, men trodde man skulle vende seg til lydene men det har ført til mer og mer irritasjon etter som tiden har gått. 

Det du beskriver holdt jeg bare ut i 5 måneder, så skjønte jeg at jeg enten måtte flytte eller ville få et sammenbrudd.  Det var leid leilighet og huseier var ikke interessert å lydisolere, og jeg ville ikke betale for isolering av en leid leilighet. Jeg skjønner ikke at dere holdt ut 1 år...

Anonymkode: 747d3...24f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner til problemet ditt Ts. Jeg har naboer under meg som prater sykt høyt og roper til hverandre. Det går an å si i fra hvis de roper til hverandre og ikke prater med normal stemme. Det er noe som heter naboloven. En del folk fra visse afrikanske land har dessverre denne uvanen. Tramp ekstra hardt når du går over gulvet. 

Anonymkode: 736d3...934

AnonymBruker
Skrevet

Godt tips å prøve å lære å like de, akkurat nå er de mine verste fiender i livet så det er ikke rart jeg blir aggressiv hver gang jeg hører noe fra de.

Er det evt frekt å foreslå for dem å lydisolere taket sitt? :)

• Liker 1
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror det vil være ganske frekt med mindre du selv også foreslår å lydisolerende gulvet ditt... De hører nok deg like mye som du hører de, så ville heller bare snakket med de om det og kanskje dere kommer til en enighet. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Når man velger å bo i blokk, er nok lyd noe man bare må akseptere. Jeg har bodd i mange blokker, fra ulike byggaldre, og bestemte meg så for å kjøpe leilighet i helt nytt bygg i den tro at nå skulle jeg ikke høre noe. Men jammen hører jeg ikke naboens musikk også her! Ikke så ofte heldigvis, men lyden er der. Lurte faktisk på om det var reklamasjonsgrunn. Men hva skal utbygger gjøre? 

Jeg ville råde deg til å legge nytt gulv, med god lydisolering, og tykke tepper. Og så bare godta at slik er det å bo nært andre mennesker. 

Anonymkode: 35888...d9d

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Godt tips å prøve å lære å like de, akkurat nå er de mine verste fiender i livet så det er ikke rart jeg blir aggressiv hver gang jeg hører noe fra de.

Ja, det er frekt.

Jeg hadde ikke satt i gang et sånt prosjekt i min leilighet.

Anonymkode: b1c5a...73e

• Liker 1
Skrevet

Hvis dette er veldig plagsomt, så ville jeg vurdert å legge et nytt parkettgulv (ev gjenbruke det gamle hvis det ligger klikkparkett der fra før av) over hunton sine «silencio» underlagsplater. 

Dette medfører oftest en del ekstra arbeid med å løfte dører, tilpasse listverk, osv.. Men det er effektivt for lydisolering, og ikke forferdelig avskrekkende prismessig. 

Har dere tilgang på rimelige håndverkere (eller kan gjøre jobben selv), så tror jeg dette vil være den beste løsningen.

Hvis dere skal forsøke å reklamere på boligen, så bør dere få utført støymålinger først.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, rebony skrev:

Jeg tror det vil være ganske frekt med mindre du selv også foreslår å lydisolerende gulvet ditt... De hører nok deg like mye som du hører de, så ville heller bare snakket med de om det og kanskje dere kommer til en enighet. 

De hører nok deg bedre, ettersom du bor over dem. Lydisoler gulvet ditt. 

Anonymkode: 07361...92a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å bo i blokk er jo helvete på jord. Syns virkelig synd på alle som må bo i blokk. 

Det er lytt i alle blokker. Det er bare at i noen av de så har du  enslige Olga på 94 under deg og da tror du det ikke er lytt, siden hun knapt rører seg. Men hun hører jo dere prate , dusje , hoste, pule eller whatever.

Anonymkode: 08bf8...c7c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her er det jo ikke brannskiller mellom leilgihetene. 

Lyd hadde vært min minste bekymring. 

Anonymkode: 0e70e...ad1

• Liker 3
  • 2 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.3.2020 den 9.49):

Hvordan gikk det med dere? Jeg er så lei av nye naboer som har resulterer i at jeg bor svært lytt. Så nå blir det salg. 

Anonymkode: b23ca...869

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.3.2020 den 9.58):

Det du beskriver holdt jeg bare ut i 5 måneder, så skjønte jeg at jeg enten måtte flytte eller ville få et sammenbrudd.  Det var leid leilighet og huseier var ikke interessert å lydisolere, og jeg ville ikke betale for isolering av en leid leilighet. Jeg skjønner ikke at dere holdt ut 1 år...

Anonymkode: 747d3...24f

Ja, det gir usunt stress. Merker pulsen flyr når jeg hører lyder som nå om natten. 

Anonymkode: b23ca...869

AnonymBruker
Skrevet

Herregud. Dette er selvfølgelig ikke noe dere kan klage på.

Anonymkode: 5870a...ae1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...