AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #1 Skrevet 18. mars 2020 Dette er hovedsaklig til foreldre med småbarn - da har man kanskje ikke tid og energi til alt av husarbeid. Jeg er nysgjerrig på hva dere prioriterer og nedprioriterer ang husarbeid. Her prioriterer jeg: - Matlaging - Rydding - Oppvask - Klesvask - Støvsuging Nedprioriterer: - Brette klær - Gulvvask - Vinduvask - Bytte sengetøy Jeg har sikkert glemt flere oppgaver, men det er det jeg kommer på i farta Anonymkode: 739a7...72f 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #2 Skrevet 18. mars 2020 Det samme som deg, bare at jeg prioriterer også å bytte sengetøy, samt brette klær. Men jeg liker ikke rot, og med klær blir det fort rotete 🤯 Anonymkode: d6934...0af
boblevann Skrevet 18. mars 2020 #3 Skrevet 18. mars 2020 Jeg nedprioriterer matlaging (må ta meg sammen når mini blir eldre og skal ha mat også 😛), gulvvask, vindusvask, støvtørking, Prioriterer klesvask, rydding, sengetøyskift (lekker en del melk så hvis jeg dropper det en uke lukter hele soverommet surt 😛), og å vaske badet. Skitne bad er det ekleste jeg vet. Så det prioriterer jeg. Ellers har jeg robotstøvsuger, så slipper det.
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #4 Skrevet 18. mars 2020 Klesbretting er ofte nedprioritert. Alt annet gjør jeg. Må ha det ryddig og rent rundt meg. Anonymkode: a3c30...9c8
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #5 Skrevet 18. mars 2020 Prioriterer: - Rydding - Oppvask - Kjøkkenet skal være rent hver dag, særlig benkeplate og vaskekum - Støvsuging - Klesvask - Vask av bad - Vask av flater som alle bord, kommoder osv. Nedprioriterer: - Gulvvask - Vindusvask - Stryking og bretting av klær - Rydding og vasking av vaskerommet - Rydding i garderoben i entréen (et helt rom som er ganske kaotisk) - Vask av kjøleskap Ser at både gulvvask og soveromsrenhold bør være prioritert - rommet til en 6-årig gutt lukter ikke like godt som da han var 3 år... blir veldig fort skittent! Matlaging ser jeg egentlig ikke på som husarbeid per se, mer en absolutt nødvendighet 😂 Anonymkode: 50232...9a5
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #6 Skrevet 18. mars 2020 Vi var halvveis i oppussing og opprydding når dette startet. Så vi nedprioriterer å få orden på de berørte rommene. Ellers gjør vi forefallende husarbeid jevnt og trutt, klesvask, støvsuging, gulv osv. Kjøkkenet brukes jo mye mer enn ellers, så det ordnes minst én gang daglig. Anonymkode: 6845d...9b9
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #7 Skrevet 18. mars 2020 Prioriterer : - Matlaging, hjemmelaga middag, knekkebrød og helst brød når det lar seg gjør, utenom take away kanskje 1-2 ganger i mnd - Rydding, må til flere ganger daglig pga 1,5 åringen roter alt haha - Oppvask, tas etter hver lunsj og når lille har lagt seg - Støvsuging, hver dag helst pga vi har hund - Klesvask, når det trengs. Alt fra 1 maskin daglig til 2-3 ganger i uka. Klær brettes når de e ferdig - Skifter på senga ca 1 gang i uka - Gulvvask ca 1 gang i uka, både pga barnet og hunden. Gangen må tas oftere nå på vintertid Nedprioriterer: - Vinduvask - Vaske lister/vegger osv - Rydde i kjeller/ støvsuge der. Vi bruker så og si ikke kjelleren, bortsett fra vaskerommet og til lagring. Anonymkode: 8eb78...56b
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #8 Skrevet 18. mars 2020 Prioriterer matlaging ekstra i disse dager. Viktig å ha noen høydepunkt, rutiner, og kose seg litt ekstra. Ellers får vi gjort det meste. Tar det som aktivitet, der alle må bidra. Skriver ned alt på en liste hver dag, så kan man velge hva man gjør, setter på høy musikk, og ser hvor fort vi blir ferdig. (og jada, at minste "bretter klær" vil si - "går i veien", men det er en del av det, og man blir aktivisert en stund). Jeg sparer en del "stille" oppgaver, som rydding, vindusvask og klesbretting, til telefonmøter. En del stillesittende oppgaver tas mens det jobbes med skole. Anonymkode: b889c...7a8
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #9 Skrevet 18. mars 2020 Nedprioriterer vask inne i skaper, gulvvask og tar vindusvask 1 gang i året. Alt annet tar jeg meg tid til. Anonymkode: 76e89...4ed
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #10 Skrevet 18. mars 2020 Nå prioriterer jeg hverdagsvask. Holde kjøkken og bad rene. Støvsuge hver dag, holde klesvasken nede. Holde rotet unna. Skifte på senger. Prioriterer ikke storrengjøring etc. Anonymkode: 37339...3b9
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #11 Skrevet 18. mars 2020 Liker at det er ryddig og rent rundt meg. Så her ser det ut som visning hele tiden 🙈 klær bretter jeg alltid når det er klart, og legger dei på plass. I går vasket jeg vindu. Selv med 3 barn får jeg det til 😄 Anonymkode: 0d545...f0c 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #12 Skrevet 18. mars 2020 Husarbeidet går som vanlig her. Barn og voksne utfører sine faste oppgaver, og så finner jeg på litt ekstra hvis jeg merker tendenser til «brakkesyke», gjerne litt morsomme oppgaver. I går vasket f.eks de to yngste hele familiens gummistøvler. Anonymkode: adbe0...e3a
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #13 Skrevet 18. mars 2020 Husarbeidet går delvis som normalt. Nedprioriterer ingenting. Vasker gulvet ca. fem ganger om dagen, siden ungen liker å kaste maten veggimellom etter hvert måltid. Vasker vinduer to ganger i året, bortsett fra litt flekkbehandling på de laveste vinduene. Støvsuger sjeldnere, men er heller ikke det store behovet når jeg vasker så ofte. Anonymkode: 13782...65e
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #14 Skrevet 18. mars 2020 Her prioriteres bare det aller mest nødvendige for tiden med nyfødt baby, barnehagebarn hjemme og mann som jobber. Det går i rydding, støvsuging og gulvvask på stue og kjøkken, selvfølgelig matlaging, klesvask, søppeltømming og lett vask av bad. Øvrige rom nedprioriteres, det samme gjør klesbretting og legge på plass i skap. Alle tar rent tøy rett fra vaskerommet for tiden. Anonymkode: 64412...3da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå